دلیل فاژه کشیدن چیست؟

  • انتشار: ۷ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 55270

در بررسی های اخیر محققان پوهنتون وین، اتریش، فلوریدا و دانشگاه ایالتی نیویورک نشان می دهد که دلیل اصلی فاژه کشیدن، تنظیم حرارت مغز و خنک شدن آن است. 

دانشمندان تا به امروز بر این باور بودند که علت اصلی فاژه/خمیازه، اکسیژن رسانی به مغز یا خون است، ولی بررسی های اخیر نشان می دهد که فاژه کشیدن باعث تنظیم حرارت مغز می شود.

دمای مغز تابع عواملی مانند چرخه خواب، استرس و تحریک غشای مغز است.

زمانی که دمای مغز بالا میرود، نیاز به فاژه احساس می شود تا هوای خنک جایگزین هوای گرم ناحیه مغز شود.

هنگام فاژه کشیدن معمولا دیواره نازک خلفی سینوس فک بالا مانند پمپ دم عمل می کند و مانند یک سیستم خنک کننده، دمای مغز را کاهش می دهد.

سیستمی مشابه این سیستم خنک کننده در پرندگان نیز گزارش شده است.

در هنگام فاژه، جریان خون در ناحیه گردن، سر و صورت افزایش پیدا می کند و هوای خنک وارد شده به بدن باعث کاهش دمای مایع مغزی-نخاعی و خون می شود.

کاهش دمای مغز باعث افزایش کارایی این سیستم پیچیده و بهبود خلق و خو می شود.

در ادامه تحقیقات آمده است که فرکانس فاژه در فصل های مختلف سال متفاوت است.

نتایج این تحقیقات نه تنها در علم فیزیولوژی کاربرد دارد، بلکه در درک بهتر بیماری های صرع و ام اس نیز موثر است.

علاوه بر این،فاژه های پی در پی می تواند نشانه ای بر وجود نوعی اختلال در مغز باشد.فاژه با افزایش سن کاهش می یابد.

مطالعات جدید نشان می دهد فاژه کشیدن با افزایش سن، کاهش می یابد.

تحقیقات پوهنتون «دوک» حاکی از آن است که بین سن و فاژه کشیدن یک رابطه قوی وجود دارد و این فاژه کشیدن ربطی به خستگی یا میزان سطح انرژی فرد ندارد.

محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا فاژه کشیدن در اثر مشاهده فاژه دیگران، ارثی است یا خیر. هدف آنها این است که با کشف این امر بتوانند به درمان اختلالات سلامت ذهنی کمک کنند.

مبتلایان به اوتیسم و اسکیزوفرنی (نوعی بیماری) توانایی اندکی برای فاژه کشیدن دارند و از این رو محققان می گویند شناخت ژن های دخیل در کد گذاری سرایت فاژه می تواند مسیرهای نوینی را برای درمان این بیماران فراهم آورد.

در این بررسی به ۳۲۸ فرد شرکت کننده، یک ویدیوی سه دقیقه ای نشان داده شد که در آن افراد فاژه می کشیدند. هر فرد می بایست وقتی فاژه می کشید، دکمه ای را فشار می داد.

در کل ۶۸ درصد از شرکت کنندگان فاژه کشیده بودند. از این تعداد ۸۲ درصد افراد زیر ۲۵ سال ، ۶۰ درصد از افراد بین ۲۵ تا ۴۹ سال و ۴۱ درصد افراد بالای ۵۰ سال بودند.

دکتر «الیزابت سیرولی» پوهندوی پوهنتون «دوک» در «دورهام» کالیفرنیای شمالی و مجری این تحقیقات گفت: این نخستین تحقیقاتی است که به یک گروه کامل از عوامل پرداخته است و بزرگ ترین مطالعه از نظر تعداد افراد شرکت کننده محسوب می شود.

محققان می گویند: این یافته ها می تواند به شناخت اینکه چرا خنده و سرفه نیز مسری است کمک کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟