دلایل افزایش روز افزون نرخ دلار

  • انتشار: ۸ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: داکتر سید محمد حسینی
  • شناسه مطلب: 2310

این روزها، برای من به عنوان یک اقتصاد دان این سوال به گونه جدی مطرح شده است که دلیل یا مهمترین دلایل افزایش روز افزون نرخ دلار در بازار داخلی و بین المللی چیست؟

شاید در این ایام بتوان وقوع هر اتفاقی را در افغانستان به برخی متغیرهای سیاسی ربط داد و از این روی، اولین دلیلی که ممکن است به اذهان خطور کند مثلا عاملی مانند تاخیر در اعلام اعضای کابینه باشد! اما از آنجایی که من هیچ میانه خوبی با سیاست و سیاسیون نداشته و ندارم، همیشه سعی میکنم به دنبال متغیرهای اقتصادی بگردم تا توجیهات سیاسی! (البته نا گفته نماند که این حرف، به معنای نادیده گرفتن متغیرهای سیاسی بر تحولات اقتصادی نیست). همچنین نباید فراموش کرد که افزایش نرخ برابری دلار، منحصر به افغانستان هم نیست.

طبق بررسی های به عمل آمده، مهمترین دلایل اوجگیری مداوم قیمت دلار که در چند هفته اخیر نیز شدت گرفته است را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. روند فزاینده نرخ رشد اقتصاد ایالات متحده امریکا مخصوصا در چند ماه اخیر و افزایش نرخ اشتغال که باعث شد این کشور بتواند به گونه قاطع، از گرداب بحران اقتصادی چند سال پیش خارج شود در حالی که کشورهای حوزه یورو و ژاپن همچنان گرفتارند! (تفاوت وضعیت اقتصادی امریکا و کشورهای حوزه یورو و ژاپن، به شدت جای بحث دارد)

2. بهره برداری از تکنولوژی جدید استخراج نفت و گاز (shale gas & shale oil) و بهبود تراز تجاری این کشور که این مسئله حتی باعث کاهش شدید قیمت نفت خام هم شد!

3. توقف کامل سیاست پولی «تسهیل مقداری» و افزایش نرخ بهره داخلی که سبب تقویت ارزش دلار شد. ( این دلیل آخر را فقط اقتصاد دان ها و اقتصاد خوان ها می فهمند!!!)

بر این اساس پیش بینی شده است که روند افزایشی نرخ دلار تا حداقل دو سه سال آینده ادامه یابد مگر اینکه اتفاق جدیدی بیفتد و معادلات اقتصاد بین الملل را بر هم زند. بنابراین بشتابید

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟