دعا برای فرزند دار شدن و زیاد شدن مال

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78196

داشتن مال فراوان و فرزند صالح یکی از آرزوهایی است که همه ما داریم، و برای دست یافتن به این خواسته هر نوع کار و تلاش و کوششی که مقدور است را انجام می دهیم. یکی از این اقدامات دعا است، دعا برای فرزند دار شدن؛ دعا برای داشتن مال و ….. در این مقاله، شما را با برخی دعاهایی که در زمینه زیاد شدن مال و فرزند است آشنا می کنیم.

دعا برای فرزند دار شدن و زیاد شدن مال

در کتاب مکارم الاخلاق در باب هفتم آن، دعا برای فرزند دار شدن و بچه داری و همچنین زیاد شدن مال آمده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که فرمودند: برای فرزند خواستن دعای زیر را هفتاد مرتبه بگوید: «رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنِی فِی حَیَاتِی وَ یَسْتَغْفِرُ لِی بَعْدَ مَوْتِی وَ اجْعَلْهُ خَلَفاً سَوِیّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَصِیباً اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ إِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ».

«پروردگارا؛ مرا تنها مگذار و تو بهترین وارثین هستی، و برای من جانشینی معین کن که در زمان زندگی‌ام به من خوبی نماید و بعد از مرگم برایم طلب آمرزش کند، و به او خلقتی سالم عطا کن و شیطان را بر او شریک و نصیب مگردان، بارالها! از تو آمرزش می‌طلبم و به سوی تو برمی‌گردم چرا که تو بخشنده و مهربان هستی».

دعا برای فرزند

البته این دعا برای فرزند داشتن و همچنین برای زیاد شدن مال و روزی می باشد چنانچه در ادامه حدیث چنین آمده است:

«و کسی که این دعا را زیاد بخواند، خداوند عزوجل آن چه را که از مال و فرزند و خیر دنیا و آخرت آرزو دارد به او عطا می‌فرماید چرا که خداوند عزوجل فرموده است: «پس می‌گویم که خداوندا! از تو آمرزش می‌‌طلبم چرا که او آمرزنده است و او برای شما آب گوارا از آسمان نازل فرمود و با مال و فرزندان، شما را یاری فرمود و باغ‌هایی برای شما قرار داد و نهرهایی را جاری است»

همچنین در روایت زیر در خصوص دعا برای فرزند دار شدن چنین آمده است:

سلیمان جوزی از زراره نقل کرد: نزد هشام بن‌عبدالملک رفته بودم که برای اجازه ملاقات دادن معطل نمود و من ناراحت شدم، هشام نگهبان پولداری داشت که فرزندی نداشت، امام باقر (ع) به او نزدیک شد و فرمود: مرا به نزد هشام ببر تا دعایی به تو آموزش دهم که دارای فرزند شوی؟
نگهبان قبول کرد و ایشان را نزد هشام برد و کارش را انجام داد و زمانی که بیرون آمد، نگهبان گفت: جانم فدای شما! آن دعا را به من بیاموز.
ایشان فرمود: هر روز صبح و عصر هفتاد مرتبه بگو: سبحان‌الله، ده مرتبه استغفرالله و نه مرتبه تسبیح و آن را با استغفار تمام کن که خدواند عزوجل می‌فرماید که از خداوند عزوجل آمرزش بطلبید، چرا که او آمرزنده است. از آسمان آب گوارا برایتان نازل کرد و به وسیله مال و فرزند به شما کمک کرد و برایتان باغ‌ها و نهرهایی قرار داد، نگهبان این ذکر را گفت و دارای فرزندان بسیاری شد و بعد از این همیشه به دیدار امام باقر و امام صادق (ع) می‌رفت.

همچنین سلیمان در ادامه می گوید: با دختر عمه‌ام ازدواج نمودم و این‌ها را خواندم ولی فرزنددار نشدیم، آن را به همسرم یاد دادم او خواند و ما بچه‌دار شدیم و فهمیدم که اگر زن بخواند بچه‌دار می شود، و این دعا را به کسانی که بچه‌ار نمی‌شدند آموزش دادم و آنها هم دارای فرزندان زیادی شدند.

همچنین امام صادق علیه السلام فرمود که جهت فرزند دار شدن این دعا را زیاد بخوانید:

« اللَّهُمَّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ وَحِیداً وَحْشاً فَیَقْصُرَ شُکْرِی عَنْ تَفَکُّرِی بَلْ هَبْ لِی عَاقِبَهَ صِدْقٍ ذُکُوراً وَ إِنَاثاً آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْشَهِ وَ أَسْکُنُ إِلَیْهِمْ مِنَ الْوَحْدَهِ وَ أَشْکُرُکَ عِنْدَ تَمَامِ النِّعْمَهِ یَا وَهَّابُ یَا عَظِیمُ یَا مُعَظَّمُ ثُمَّ أَعْطِنِی فِی کُلِّ عَافِیَهٍ شُکْراً حَتَّی تُبْلِغَنِی مِنْهَا رِضْوَانَکَ فِی صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَهِ وَ وَفَاءٍ بِالْعَهْدِ».

در حدیثی در خصوص دعا برای فرزند آمده است که در سجده این دعا را بخوانید:

« رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ».

توجه به این نکته ضروری است که در ادعیه ای که در ذیل دعا برای فرزند آمده است و نیز ادعهی ای که در خصوص زیاد شدن مال آمده است استغفار نقش اساسی را دارد و شاید به هیمن دلیل است که دعای برای فرزند و دعای زیاد شدن مال معمولا همراه یکدیگر ذکر می شوند.

دعا برای فرزند

از دعاهایی که برای طلب فرزند، مال و ثروت، و طلب خیر دنیا و آخرت مفید است، دعای زیر است که از امام زین العابدین علیه السلام روایت شده است. به این شرح که فرد نخست آیات ۱۰و۱۱و۱۲ سوره نوح را بخواند و پس از آن دعای زیر را هفتاد مرتبه بخواند و به اجابت دعای خود و تفضل و لطف و رحمت خداوند امیدوار باشد
«رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنِی فِی حَیَاتِی وَ یَسْتَغْفِرُ لِی بَعْدَ مَوْتِی وَ اجْعَلْهُ خَلَفاً سَوِیّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَصِیباً اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ إِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ».
اگر هفتاد بار خواندن همه دعا مشکل است، دعا را یک بار بخوانید و هفتاد بار استغفار کنید.

در روایت دیگری ابن‌بکر بن حرث بصری می گوید:

به امام صادق‌(ع) گفتم: من از خانواده‌ای هستم که تمامی آنها از بین رفته‌اند و من نیز فرزندی ندارم. ایشان فرمود: این دعا را در حالی که در سجده هستی بخوان: «پروردگارا! نسلی پاک به من عطا فرما که تو شنوا و پاسخ‌گو هستی»، «پروردگارا! مرا تک و تنها قرار مده و تو بهترین وارثان هستی». می‌گوید: من این را خواندم و دارای دو پسر به نام علی و حسین شدم.

البته دعا برای فرزند خواستن و ازدیاد مال در اینها خلاصه نمی شود و ادعیه زیادی در این خصوص از امامان و پیشوایان معصوم ما آمده است.

مطلب مهم دیگری که در پایان این مقاله یادآوری می کنیم این است که گاهی از روی حکمت و صلاح خدای مهربانمان دعای ما را سریع مستجاب نمی کند چنانچه در روایات داریم: خداوند در قیامت پاداشی به بنده خود می‌دهد که در دنیا صلاح او نبود، آن‌گاه آن شخص با تعجب به بزرگی و عظمت آن پاداش خیره می‌شود و می‌گوید اگر می‌دانستم که چنین ثواب و پاداشی نصیبم می‌شد، هیچ وقت در دنیا التماس نمی‌کردم که دعایم در دنیا مستجاب شود تا از ثواب غیرقابل وصف آن در آخرت بهره‌مند شوم.