دعای دفع حشرات [مفید برای ازبین بردن مورچه، ملخ، موش و…]

  • انتشار: ۲ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75334

همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما سر و کله ی انواع حشرات نیز در منازل و کوچه و خیابان پیدا می شود و باعث آزار و آلودگی و بیماری می شود. برای دفع انواع حشرات نیز راهکارهای گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از اذکار و دعای دفع حشرات که در کتب ادعیه ذکر شده می باشد. در این مطلب به بعضی از این ادعیه اشاره می کنیم.

دعای دفع حشرات

از قدیم الایام که مثل امروزها انواع سموم و اسپری های دفع آفات در دسترس نبود خیلی مرسوم بود که برای دفع حشرات از ادعیه و اذکار استفاده شود که البته کارساز بوده و همیشه جوابگو بوده است. امروزه نیز هنوز هستند که برای دفع حشرات موذی به روش های نوین اعتقادی ندارند و یا به دلیل حساسیت های خاص تمایل به استفاده از آفت کش ها و سموم را ندارند به همین دلیل سراغ دعای دفع حشرات می روند و از این طریق این حشرات را از خود و منزل شان دور کنند.

دعا جهت دفع مورچه

مورچه از جمله حشراتی است که در فصل تابستان زیاد دیده می شود هرچند شاید به گمان بسیاری از مردم مورچه بی آزار باشد و همجواری اش با ساکنان خانه خیلی خطرناک به نظر نیاید ولی باید بگوییم که اولا مورچه برای جمع آوری آذوقه زمستانش به هرجای خانه و آشپزخانه سرک می کشد و هرجا ماده غذایی باشد حتما مورچه هم به آنجا هم سر خواهد زد پس اگر بخواهیم مواد غذایی مان از دستبرد این موجودات در امان باشند باید از تردد آنها جلوگیری شود.

دعای دفع حشرات

همچنین اگر درخانه کودک یا نوزاد دارید حتما باید برای دفع مورچه فکر جدی کنید چون مورچه خیلی به نوزادان و کودکان علاقمند است و اطراف آنها جمع می شوند و باعث ایجاد مزاحمت هایی برای آنها میشوند. برای رهایی از این وضعیت شما می توانید این آیه از قرآن کریم را نوشته و و در آب بشویید و سپس آن آب را در همه جای خانه بپاشید.

«لَم تَرَ اِلَی الَّذینَ خَرَجُوا مِن دِیارِهِم وَ هُم اُلُوفٌ حَذَرَ المَوتِ فَقالَ لَهُم اللهُ مُوتُوا ثُمَّ اَحیاهُم اِنَّ اللهَ لَذُو فَضلٍ عَلَی النّاسِ وَ لکِنَّ اَکثَرَ النّاسِ لا یَشکُرُونَ» (بقره – ۲۴۳)

همچنین اگر مورچه به سراغ ظرف شیرینی هایتان رفته و می خواهید از این کار جلوگیری کنید می توانید دست هایتان را اطراف ظرف شیرینی تان بکشید و همزمان این دعا را بخوانید: «هذا لِوکیل القاضی یا هذا لرسول القاضی یا هذا لِغلام القاضی»

علاوه بر مواردی که در خصوص دعای دفع حشرات ذکر کردیم این دعا نیز سفارش شده است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم یا هو یا من هو من لیس الا هو یا حی یا قیوم یا حی لایموت یا حی یا قیوم لا اله الا انت صل علی محمد و آل محمد و ارزقنی خیر الدنیا و الاخره یا رب العالمین»

همچنین برای دفع مورچه از خانه این دعا نیز سفارش شده است: «الحمدُلله بِاهیاً شِراهیاً سَاُرِیکم بِاهیاً شراهیاً»

دعای دفع ملخ و دیگر حشرات جهنمی!

ملخ یکی از انواع حشرات موذی است که برای مزارع و باغهای مزاحمت زیادی دارد و باعث از بین رفتن محصولات می شود برای دفع این حشره نیز آیه ۱۸ سوره نمل سفارش شده است: «قَالَتْ نَمْلَهٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لاَ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لاَ یَشْعُرُونَ»

دعای دفع حشرات

دعای دیگری که برای دفع حشراتی مانند ملخ سفارش شده دعایی است که باید روی پارچه یا یک تکه کاغذ نوشته شود و پس از آن دعا را داخل یک لوله نی بگذارند و در زمین دفن نمایند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الّلهم صلّ على سیّدنا محمّد وعلی آل سیّدنا محمّد وسلّم،اللّهمّ أهلک صغارهم و اقتل کبارهم ، و افسد بیضهم و خذ بأفواههم عن معایشنا و أرزاقنا إنّک سمیع الدّعاء ، إنّى توکّلت على اللّه ربّی و ربّکم ما من دابّه إلاّ هو آخذ بناصیتها إنّ ربّی على صراط مستقیم ، اللّهم صلّ على سیّدنا محمد و على آل سیدنا محمّد و سلّم و استجب منّا یا أرحم الرّاحمین»

اما فقط اینها دعای دفع حشرات نیستند بلکه در خواص برخی از آیات قرآنی نیز گفته اند که جهت دفع حشرات موذی موثرند از جمله آیات:

سوره بقره آیه ۲۰۵: «وَإِذَا تَوَلَّى‏ سَعَى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ»

سوره اعراف آیه ۱۳۶: «قَالُوا یَا مُوسَى ادْعُ لَنَارَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَکَ لَئِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الْرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرَائِیلَ ج فَلَمّا کَشَفْنَا عَنْهُمُ الْرِّجْزَ إِلَی أَجَلٍ هُمْ بَالِغُوهُ إِذَا هُمْ یَنْکُثُونَ ط فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِی الْیَمِّ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا وَکَانُوا عَنْهَا غَافِلِینَ

آیات زیر نیز معمولا در قسمت دعای دفع حشرات کتب ادعیه ذکر شده است که کارساز است:

  • سوره ابراهیم آیه ۲۶: وَمَثَلُ کَلِمَهٍ خَبِیثَهٍ کَشَجَرَهٍ خَبِیثَهٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ
  • سوره نمل آیه ۱۸: یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لاَ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لاَ یَشْعُرُونَ
  • سوره نمل آیه ۳۱: إِنَّهُ مِن سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ط أَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ
  • سوره نمل آیه ۳۷: فَلَنَأْتِیَنَّهُم بِجُنُودٍ لَّا قِبَلَ لَهُم بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُم مِنْهَا أَذِلَّهً وَهُمْ صَاغِرُون
  • سوره سبا آیه ۱۴: فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَى‏ مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّهُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ
  • سوره احقاف آیه ۳۵: کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ مَا یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَهً مِن نَهَارٍ بَلاَغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ
  • سوره رحمان آیه ۳۵: یُرْسَلُ عَلَیْکُمَا شُوَاظٌ مِن نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلاَ تَنتَصِرَانِ

آنچه که گفتیم دعای دفع حشرات و ملخ بود اما معضل مهم دیگر موش است که در ادامه ادعیه دفع موش را ذکر می کنیم

دعای دفع موش

برای دفع موش از محل زندگی در کتب ادعیه چنین آمده است که سوره تبت را بر روی سنگ یا ریگ بخوانند و در سوراخ محل زندگی موش قرار دهند: «تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ. مَا أَغْنَى‏ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ. سَیَصْلَى‏ نَاراً ذَاتَ لَهَبٍ. وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَهَ الْحَطَبِ. فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِن مَسَدٍ»

دعای دفع موش

و نیز می توان آیه ۵۸ سوره اعراف را روی یک تکه چوب نوشت و سپس آن چوب را در مکانی که مورد نظر است قرار داد: «وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى‏ إِذَا أَقَلَّتْ سَحَاباً ثِقَالاً سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن کُلِّ الَّثمَرَاتِ کَذلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَى‏ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَیَخْرُجُ إِلَّا نَکِداً کَذلِکَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ»

دعای دفع حشرات تنها به مواردی که ذکر کردیم خلاصه نمی شود و بلکه دعاهایی برای دفع شپش و کنه و امثالهم نیز وجود دارد.

دعای دفع شپش

برای مصون ماندن از شپش این دعا وارد شده است: «یَا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِنَّ یَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلَى‏ أَن تَجْعَلَ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُمْ سَدّاً. قَالَ مَا مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ فَأَعِینُونِی بِقُوَّهٍ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ رَدْماً. أَتُونِی زُبَرَ الْحَدِیدِ حَتَّى‏ إِذَا سَاوَى‏ بَیْنَ الصَّدَفَیْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى‏ إِذَا جَعَلَهُ نَاراً قَالَ ءَاتُونِی أُفْرِغْ عَلَیْهِ قِطْراً ط فَمَا اسْطَاعُوا أَن یَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً. قَالَ هذَا رَحْمَهٌ مِن رَّبِّی فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ وَکَانَ وَعْدُ رَبِّی حَقّاً. وَتَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعَاً»