دستور العمل تازه طالبان به استادان دانشگاه: از طالبان انتقاد نشود و در تحقیقات از اصطلاحات ملی استفاده کنید

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 140841

وزارت تحصیلات عالی طالبان از استادان دانشگاه خواسته تا در نوشته‌های دانشگاهی شان از انتقاد از «نظام کنونی» طالبان خودداری کنند.

این مکتوب که به تازگی به مراکز دانشگاهی ابلاغ شده بر استفاده از «اصطلاحات ملی» و تسلط استادان بر زبان‌های پشتو و فارسی تاکید شده است.

این مکتوب حاوی هفت دستور در مورد تحقیق و ترجمه است که از سوی حمیدالله مزمل، رئیس بخش تحقیق، تالیف و ترجمه وزارت تحصیلات عالی طالبان در تاریخ ۶ جوزا ۱۴۰۲ ارسال شده است.

در آغاز مکتوب، مزمل از استادان خواسته تا در نوشته‌های شان از «نظام فعلی دفاع و از هر نوع انتقاد از آن اجتناب کنند» تا دچار «مشکلات» نشوند.

در مکتوب به صراحت خواسته شده که استادان در آثار خود «از به کاربردن اصطلاحاتی بیگانه چون دادگاه، دادستانی، دانشجو، دانشگاه، دانشکده، زده کریال، پوهنپال و… به صورت جدی اجتناب کنند.» وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته است کشور برای این کلمات «اصطلاحات ملی» دارد.

ممنوعیت استفاده از کلماتی چون دانشگاه بارها باعث واکنش و جنجال در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها در افغانستان شده است. نهادهای حکومتی با «بیگانه» توصیف کردن این واژه‌های فارسی مانع از استفاده رسمی آن شده اند. مقامات حکومت‌های سابق و طالبان این حساسیت را در برابر کلمات و اصطلاحات غیر فارسی مانند اردو و انگلیسی نداشته‌اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز بر خارجی بودن واژه‌هایی چون دانشگاه و دادگاه تاکید کرده است. پیش از این، طالبان بارها کلمات فارسی را از لوحه‌های رسمی حذف کرده است.

در مکتوب وزارت تحصیلات عالی از تمام استادان دانشگاه خواسته شده که «دو زبان رسمی دری و پشتو» را یاد داشته باشند. در این بخش آمده است: «هر استاد باید هر دو زبان رسمی را بتواند بخواند، بنویسد، بگوید و تدریس کند.» در ضمن، از آنها خواسته شده تا آثار خود را به زبان مادری‌شان بنویسند، «در غیر آن ترفیعات شان اجرا نخواهد شد.»

در عین حال، این وزارت از استادان خواسته تا اسامی «شخصیت‌های ملی» مانند «سید جمال الدین افغان، سلطان محمود غزنوی و احمدشاه بابا» را با «با احترام کامل» بنویسند. طالبان تهدید کرده که عدم رعایت این دستور موجب پیگرد برای «مولف، محقق، مترجم، استاد راهنما، نویسنده تقریظ، آمر بخش و رئیس دانشگاه» خواهد شد.

وزارت تحصیلات عالی طالبان بر آوردن دیدگاه‌های علمای مذهبی در آثار دانشگاهی تاکید کرده است. در مکتوب این وزارت از استادان دانشگاه خواسته شده تا «در شروع هر اثر تحقیقی و علمی خود، به دیدگاه اسلامی مراجعه کنند و ارتباط مسلک خود با دین اسلام را به شکل مستدل بیان کنند.»

طالبان تهدید کرده که «هر نوع سرپیچی» از مکتوب وزارت تحصیلات عالی برای استادان عواقب خواهد داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟