دستمزد مربیان جام جهانی ۲۰۲۰ چقدر است؟

  • انتشار: ۱۹ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 82730

دستمزد مربیان جام جهانی در کنار دیگر مسائل مربوط به بزرگترین رویداد ورزشی جهان در رشته فوتبال همواره برای علاقه مندان به فوتبال و البته کسانی که دستی در اقتصاد ورزشی دارند جالب توجه بوده است.

حقوق مربیان فوتبال در رده ملی و باشگاهی همیشه برای برخی افراد جذابیت خاصی داشته است. به طور مثال در جام جهانی گذشته(۲۰۱۸ در روسیه) بیشترین حقوق را یوآخیم لو، سرمربی تیم ملی آلمان، و کمترین ستمزد را آلیو سیسه، سرمربی تیم ملی سنگال، به خود اختصاص داده بودند.

یوآخیم لو در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مبلغی در حدود ۳ میلیون ۸۵۰ هزار یورو و سیسه تنها ۲۰۰ هزار یورو در سال از فدراسیون های کشورشان به عنوان حقوق دریافت می کردند.

دستمزد مربیان جام جهانی و مالیات

در باب دستمزد مربیان جام جهانی یک نکته حائز اهمیت است: بخشی از حقوق دریافتی این مربیان به عنوان مالیات از سوی دولت های مربوطه کسر می شود. برخی از کشورهای اروپایی مالیات های سنگینی دارند و این خود مبلغ دریافتی از سوی مربیان به عنوان حقوق را از آنچه در رسانه ها اعلام می شود، بسیار کاهش می دهد.

با این حساب و با درنظرداشت ۴۷ درصد مالیاتی که دولت آلمان از یوآخیم لو گرفت باید بگوییم دستمزد وی دیگر به طور خالص ۸۵۰/۳ میلیون یورو نبوده است. در جام جهانی گذشته، برزیل ۵/۲۷ درصد، روسیه ۱۳ درصد، اسپانیا ۵۲ درصد و ایران ۳۰ درصد از حقوق مربیان تیم های ملی خود را کسر کردند.

دستمزد مربیان جام جهانی
دستمزد مربیان جام جهانی

البته این مسأله خیلی هم سبب نگرانی مربیان حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نشد چراکه مفادی چون پاداش پیروزی در بازی های دوستانه، دریافت بخشی از مبلغی که تیم های ملی بابت ورود به جام جهانی از فیفا گرفتند و برخی مزایای دیگر این کسری را جبران کرد.

گران ترین و ارزان ترین مربی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

همان طور که گفته شد دستمزد مربیان جام جهانی در کنار مسائل دیگر همواره برای برخی ها جالب توجه بوده است. جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز از این قاعده مستثنی نبود و در کنار بازیکنان ثروتمند با درآمد های میلیاردی مربیانی هم بودند که تنه به تنه بازیکنان ثروتمند خود می زندند. در اینجا با ده مربی پردرآمد در جام جهانی گذشته آشنا می شوید:

ردیف نام مربی   نام تیم ملی حقوق سالانه(پوند)
۱ یوآخیم لو آلمان ۳ میلیون و ۳۱ هزار پوند
۲ دیدیه دشان و تیته فرانسه و برزیل   ۳ میلیون و ۲ هزار پوند
۳ خولن لوپتگی  اسپانیا ۲ میلیون و ۵۸ هزار پوند
۴  استانیسلاو چرچسوف روسیه ۲ میلیون و ۲۱ هزار پوند
۵ فرناندو سانتوس پرتغال ۱ میلیون ۹۱ هزار پوند
۶ کارلوس کیروش و گرت ساوتگیت ایران و انگلیس ۱ میلیون و ۶۹ هزار پوند
۷ خورخه سمپائولی آرژانتین ۱ میلیون و ۵۵ هزار پوند
۸ اسکار تابارز اروگوئه ۱ میلیون و ۴۷ هزار پوند
۹ هکتور کوپر  و خوزه پکرمن مصر و کلمبیا ۱ میلیون و ۳۰ هزار پوند
۱۰  هروه رنار مراکش ۶۸۱ هزار پوند

جام جهانی ۲۰۲۲ و تردید فیفا در تعداد تیم های حاضر

نکته بعدی در مورد دستمزد مربیان جام جهانی بررسی تیم هایی است که در نهایت موفق می شوند در این رویداد مهم ورزشی راه پیدا کنند. راه یابی تیم های ملی از قاره های مختلف جهان علاوه بر اینکه برای بازیکنان آنها فرصت طلایی برای شهرت و ثروت بیشتر را فراهم می کند همانند جام های جهانی گذشته برای مربیان نیز پردر آمد خواهد بود.

براساس اعلام برخی منابع، فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) هنوز در مورد تعداد تیم هایی که باید در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حاضر باشند تردید دارد. فیفا قصد دارد این جام جهانی را با ۴۸ تیم برگزار کند، نکته ای که موافقان و مخالفان خود را انگیخته است. به هر صورت اینکه جام جهانی  ۲۰۲۲ قطر با ۳۲ یا ۴۸ تیم برگزار شود در صورت مسأله تفاوت چندانی ایجاد نمی کند.

آنچه مهم است اصل هیجان و درآمدی ست که نصیب میزبان و تیم های شرکت کننده به ویژه مربیان تیم های شرکت کننده و بازیکنان آنان می شود. از آنجایی که هنوز مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره های مختلف از جمله آسیا، اروپا، آفریفا و آمریکا جریان دارد و تیم هایی که قرار است در این جام جهانی حاضر باشند مشخص نشده، نمی توان در مورد مسائل کمی و کیفی تیم ها از جمله مربیان آنها اظهار نظر دقیق انجام داد اما آنچه مسلم است دستمزد مربیان حاضر در این جام جهانی از جام جهانی گذشته در روسیه کمتر نخواهد بود که هیچ بلکه ممکن است به مراتب بیشتر هم باشد.

فلیکس سانچز، مربی پردرآمد تیم ملی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲

نکته دیگر در مورد دستمزد مربیان جام جهانی به ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ که قرار است در کشور کوچک اما متمول قطر برگزار شود، دستمزد فلیکس سانچز، سرمربی تیم ملی قطر در این رقابت های جهانی و مهم می باشد. سانچز در مقایسه با دیگر مربیانی که در جام جهانی ۲۰۲۲ روی نیمکت تیم های ملی مختلف از قاره های گوناگون خواهند نشست، حقوق بالاتری ممکن است دریافت کند. سانچز که در سال ۲۰۰۶ به قطر آمد و هم اکنون سرمربی تیم فوتبال بزرگسالان قطر را برعهده دارد توانسته است پایه های فوتبال در این کشور را متحول کند.

وی که مدیریت آکادمی آسپایر را برعهده داشت استعدادهای زیادی را در کشورهای مختلف کشف کرد، پرورش داد و بسیاری از آنها را در تیم ملی قطر گنجاند، تیم که با اقتدار  به قهرمانی جام ملت های آسیا در دور گذشته دست یافت.

به هرصورت موضوع دستمزد مربیان جام جهانی مانند همیشه در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز برای علاقه مندان به فوتبال جالب توجه خواهد بود. مسأله یی که با مشخص شدن تیم های حاضر در جام جهانی گرم و گرم تر و از سردی این روزها خارج خواهد شد.