دستاورد نشست کمپ دیوید

  • انتشار: ۴ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 3324

رییس جمهور اشرف غنی و رییس اجرایی عبدالله عبدالله روز گذشته در کمپ دیوید، تفریحگاه رییس جمهور امریکا با مقامات امریکایی روی مسایل مربوط به امنیت، همکاری های منطقه ای و مصالحه و مسایل اقتصادی صحبت کردند. این نشست ها از سوی سه مقام برجسته ی امریکایی، جان کری وزیر خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع و جکوب لیو وزیر خزانه داری ایالات متحده گردانندگی می شدند.
در نشست خبری که در پایان این نشست برگزار شد، رییس جمهور و رییس اجرایی از جانب افغانستان و جان کری وزیر خارجه امریکا و اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا از جانب آن کشور با خبرنگاران صحبت کردند.
در این نشست خبری، جان کری از تعهد ایالات متحده امریکا با مردم افغانستان از طریق رابطه با دولتی که به قول او «همه شمول» است، اطمینان داد.

وزیر خارجه ی امریکا همچنان گفت که کشورش برنامه جدیدی را زیر نام همکاری برای توسعه برای افغانستان ریخته است و بر مبنای این برنامه، حکومت افغانستان می تواند اصلاحات لازم را در نهادهای خدمات عامه به میان بیاورد. این مقام امریکایی می گوید که کشورش بر مبنای رابطه ی استراتیژیک که با افغانستان دارد، برنامه ی مطروحه ی اصلاحات افغانستان را حمایت می کند.
به اساس این برنامه، ایالات متحده مبلغ ۸۰۰ میلیون دالر را برای اصلاحات نظام به جانب افغانستان خواهد سپرد.
در همین حال، وزیر دفاع امریکا، اشتون کارتر می گوید که حضور نزدیک به ده هزار سرباز امریکایی در افغانستان، نشانه ی همکاری های کشورش با افغانستان است. آقای کارتر می گوید که کشورش آماده است تا منابع لازم مالی را برای نیروهای افغان مهیا کند.

در بخش دیگر این نشست خبری، رییس جمهور غنی با قدردانی از سربازان امریکایی که جان های شان را در افغانستان از دست داده اند یا در این کشور زخم برداشته اند، گفت که افغانستان این قدردانی ها را به یاد خواهد داشت.
رییس جمهور غنی همچنان گفت که افغانستان می تواند آینده ی اقتصادی بهتری داشته باشد و به مرکز ترانزیت انرژی میان کشورهای منطقه مبدل شود. به قول اشرف غنی، شمار سربازان امریکایی را که در افغانستان باقی خواهند ماند، رییس جمهور اوباما تعیین خواهد کرد، اما ابتکار نوعیت همکاری های اقتصادی را افغانستان تعریف خواهد کرد. به قول رییس جمهور، برنامه جدید همکاری ها جهت توسعه ی افغانستان زمینه را برای رشد اقتصادی این کشور میسر خواهد ساخت.
داکتر عبدالله رییس اجرایی نیز با سپاسگزاری از حکومت و مردم امریکا، بحث های نشست دیروزی را مثمر خواند و گفت که این یکی از بهترین مجالسی بوده است که افغانستان از لحاظ کیفی با مقامات امریکایی داشته است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟