در پی حمایت از گروه طالبان، مشاور شورای عالی صلح از وظیفه اش برکنار شد

  • انتشار: ۲۶ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 17043

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که بر اساس فیصله رهبری حکومت، عبدالحکیم مجاهد مشاور شورای عالی صلح، پس از این نمی‌تواند به عنوان عضو شورای عالی صلح به کارش ادامه بدهد.

مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان گفت که آقای مجاهد در این اواخر با تقدیر از طالبان، به برخی رهبران جهادی مردم افغانستان “توهین” کرده است.

به گفتۀ وی، اظهارات عبدالحکیم مجاهد برخلاف خواست ملت و تبارز هم‌گرایی با گروه‌های تروریستی است.

او گفت “در فضای امنی که در کابل ایجاد شده، کسی حق ندارد و حکومت به آنها اجازه نمی‌دهد که خواست‌ها و دیدگاه‌های طالبان را برخلاف خواست مردم و ملت ما تبلیع بکند. به همان اساس رهبری حکومت وحدت ملی تصمیم گرفتند که آقای عبدالحکیم مجاهد، بعد از این به عنوان عضو شورای عالی صلح افغانستان نمی‌تواند به وظیفه ادامه بدهند”.

مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان نیز در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است: «به ‌اساس فیصله و تصمیم رهبری حکومت وحدت ملی، آقای عبدالحکیم مجاهد در پی‌ سخنان غیرمسؤولانه و توهین‌آمیز دیگر نمی‌تواند به‌ عنوان عضو شورای صلح فعالیت نماید».

این در حالی است که عبدالحکیم مجاهد مشاور شورای عالی صلح به روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک، طالبان را “فرشتگان صلح” خوانده بود.

عبدالحکیم مجاهد قبل از این، طالبان را فرشته گان و گروهی مقدس خواند، اما داکتر نجیب الله، رییس جمهور اسبق را خائن، احمدشاه مسعود و برهان الدین ربانی را بغاوت‌گر و عاملان نابسامانی افغانستان عنوان کرد.

در همین حال، شورای عالی صلح با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اظهارات عبدالحکیم مجاهد، دیدگاه شخصی وی است و در نشست روز پنجشنبه که از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان برگزار شده بود، نیز به نمایندگی از این شورا شرکت نکرده است.

در بخشی از این اعلامیه آمده است “شورای عالی صلح در قبال اظهار نظرهای از این قبیل هیچ مسؤولیت ندارد”.

شورای عالی صلح در این اعلامیه، خواهان بررسی دقیق این مسأله شده که بر اساس نتایج آن، قضاوت صورت گیرد؛ اما در مورد برکناری آقای مجاهد در این اعلامیه، اشاره‌ای نشده است.

پیش از این، عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ از ریاست جمهوری افغانستان خواست که آقای مجاهد را توقیف و مجازات کند.

روز گذشته ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، با آنکه دولت به اصل آزادی بیان احترام و تعهد قوی دارد؛ اما به کسی اجازه نمی‌دهد که با استفاده از آن، “قاتلان” افغان‌ها و “ویران‌گران” را فرشته‌گان صلح خطاب کند.

بر اساس خبرنامه‌ای ارگ، گروه‌های تروریستی که به اشاره بیگانگان فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند، به جای صلح مستحق نابودی می‌باشند.

ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرده است که حکومت با دقت و جدیت تمام این موضوع را بررسی می‎کند و در چوکات قانون علیه آن اقدام صورت می‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟