در نیمه دوم سال 2016 افراد حکومتی مسئول بیشترین میزان خشونت علیه خبرنگاران بوده است

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17159

کمیته مصونیت خبرنگاران گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد در شش ماه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی افراد متعلق به حکومت مسئول بیشترین میزان خشونت و تهدید علیه خبرنگاران در کشور بوده‌اند.

این گزارش که از ماه جولای تا دسامبر را به بررسی گرفته است، نشان می‌دهد که در شش ماه دوم سال ۲۰۱۶ در مجموع ۴۷ قضیه تهدید، خشونت و قتل خبرنگاران در افغانستان رخ داده است.

در گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران آمده است که در این شش ماه ۳ مورد قتل، ۱۴ مورد لت‌وکوب، ۱۵ مورد تهدید، ۳ مورد مجروحیت و ۱۲ مورد بدرفتاری و توهین در برابر خبرنگاران صورت گرفته است؛ آماری که در مقایسه با همین دوره‌ی زمانی در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۳۸ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: «در شش ماه دوم سال ۲۰۱۶، افراد متعلق به حکومت مسئول بیشترین میزان خشونت و تهدید علیه خبرنگاران یعنی ۶۴ درصد می‌باشند. طالبان در رده دوم قرار گرفته و مسئولیت ۱۵ درصد خشونت‌ها را به عهده دارند.»

در شش ماه دوم سال گذشته میلادی، افراد ناشناس مسئولیت ۱۱ درصد خشونت‌ها را به‌عهده داشته، زورمندان محلی مسئولیت ۶ درصد را و مسئولان رسانه‌ها مسئولیت ۴ درصد. در این مدت بیشترین خشونت‌ها در زون غرب کشور رخ داده است.

در این گزارش آمده است که هرچند طالبان مسئولیت تعداد کم خشونت را علیه خبرنگاران از نگاه کمی دارند، اما نحوه‌ی تهدید و خشونت طالبان به مراتب مهلک‌تر از گروه‌های دیگر می‌باشد، یعنی اکثراً قصد طالبان کشتن خبرنگاران می‌باشند.

کمیته مصونیت خبرنگاران در گزارش خود ۱۳ مورد قضیه در زون غرب، ۱۰ قضیه در زون مرکز، ۸ قضیه در زون جنوب، ۵ قضیه در زون جنوب شرقی، ۳ قضیه در زون شمال شرقی، ۴ قضیه در زون شمال و ۴ قضیه را در زون کابل ثبت کرده است.

سال ۲۰۱۶ به‌دلیل این‌که شاهد قتل ۱۳ خبرنگار بوده، خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در تاریخ رسانه‌یی افغانستان به‌شمار می‌رود. کمیته مصونیت خبرنگاران گفته است که مهلک شدن ماهیت تهدیدها در این سال باعث شده که افغانستان به یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای کار خبرنگاری تبدیل شود.

این کمیته پیشنهاد می‌کند که حکومت افغانستان باید طرزالعمل تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران را با جدید در تمام ولایات کشور تطبیق نمایند و نیز چگونگی برخورد با خبرنگاران را شامل نصاب تعلیمی نیروهای امنیتی ساخته و کمپاینی را به‌خاطر آگاه‌سازی تمام کارمندان حکومت مبنی بر حق قانونی خبرنگاران برای گزارش‌دهی راه‌اندازی نماید.

مصطفی احمدی   خبرنگار

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟