در سفر معاون سازمان ملل و هیات همراهش در افغانستان چه گذشت؟

  • انتشار: ۲ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 135393

امینه محمد از افغانستان برگشت اما در مورد مذاکرات او در کابل و قندهار گزارشات متفاوت و متناقض ارایه می شود. بعضی منابع طالبان گفتند که خانم مذکور به عنوان معاون سازمان ملل وعده سپرد که سازمان ملل رابطه ی حکومت طالبان را با جامعه ی جهانی و کشور ها تامین و تقویت می کند، در حالی که یک منبع سازمان ملل از قول امینه محمد این ادعا را تردید کرد.

من وقتی از یک منبع مطلع در کابل از مذاکرات این هیات و بحث ها و نتایج آن پرسیدم گفت که در بسیاری از این دیدار ها و مذاکرات طالبان گفته اند وقتی ملل متحد مطالبات خود را در میان میگذارند، بگویند که به مطالبات ما چقدر گوش دادند و عمل کردند؟

از قول یک مذاکره کننده ی ارشد طالبان در کابل با امینه محمد گفته می شود که او گفته است برای ما مهم نیست که هیات بلند پایه ی ملل متحد برای مذاکره امینه محمد مسلمان باشد یا کدام مایک و با چون چونک نامسلمان. هر کسی باشد فرقی نمی کند. ما از آنها می خواهیم نمایندگی ما را در سازمان ملل بپذیرند، تحریم سفر را از کلان های ما بردارند، محدودیت های بانکی را رفع کنند، پول های افغانستان را آزاد سازند و حکومت ما را به رسمیت بشناسند. به ما نگویند که در افغانستان چه کار کنیم و چه کار نکنیم. این وطن ما است نه آنها. ما به کدام کشور و به سازمان ملل می گوییم که چگونه اداره کنند و چه کار کنند و چه کار نکنند؟

هنوز هیات سازمان ملل از نتایج سفر و مذاکرات خویش بصورت رسمی بیانیه ای منتشر نکرده اند. اما امینه محمد در اظهارات خود با رسانه ها از کشف خود سخن گفته که طالبان دو گروه پیشرو و مخالف پیشروی اند و امیدواری کرده که گروه اول دومی را قانع سازند.

امینه محمد که به قندهار سفر کرد حتی نتوانست با والی و شورای علما ملاقات کند. فقط معاون والی قندهار با او دیدار داشت و از او خواست تا سازمان ملل نماینده طالبان را بپذیرد.

محمد اکرام اندیشمند

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟