در جلسه شورای امنیت درباره کشمیر چه گذشت؟

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۳۹۸
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 68386
کشمیر

سفیر چین در سازمان ملل در نخستین جلسه شورای امنیت که پس از چندین دهه درباره کشمیر برگزار شد، اظهار کرد، اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر این باورند که هند و پاکستان باید از اقدام یک‌جانبه در خصوص نزاع جامو و کشمیر خودداری کنند.

در پی لغو خودمختاری چند ۱۰ ساله کشمیر از سوی هند، شورای امنیت بنا به درخواست چین و پاکستان و پشت درهای بسته برای رسیدگی به شرایط این منطقه تشکیل جلسه داد.

چین به ندرت برای تشکیل جلسه شورای امنیت درخواست می‌کند.

سید اکبرالدین، سفیر هند در سازمان ملل اظهار کرد، تصمیم صورت گرفته درباره کشمیر مساله‌ای داخلی است و هند متعهد است که از “صلح و آرامش” وضعیت این منطقه اطمینان حاصل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین پیشنهاد داد که شورای امنیت بیانیه‌ای در خصوص وضعیت جامو و کشمیر صادر کند اما دیپلمات‌ها گفتند، آمریکا، فرانسه و آلمان با این طرح مخالفت کرده‌اند. صدور چنین بیانیه‌هایی با اتفاق نظر همه اعضای شورای امنیت صورت می‌گیرد.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل در خصوص وضعیت کشمیر به شدت ابراز نگرانی کرد.

هیچ یک از دیگر اعضای شورای امنیت اما به طور علنی درباره این نشست صحبت نکردند.

ژانگ ادامه داد: اعضای شورای امنیت درباره وضعیت حقوق بشر در این منطقه نگران هستند و به طور کلی معتقدند که طرف‌های حاضر در نزاع کشمیر باید از هرگونه اقدام یک‌جانبه که می‌تواند تنش‌ها را از این هم بیشتر کند، خودداری کنند.

اکبرالدین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حقوق بشر گفت: اگر در این زمینه مساله‌ای وجود داشته باشد، بررسی خواهد شد و دادگاه‌های ما به آن رسیدگی خواهند کرد. ما به مداخله بین‌المللی نیاز نداریم تا به ما بگویند چطور کشورمان را اداره کنیم. کشورها بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد.

ژانگ ادامه داد: مشخصا لغو خودمختاری وضعیت کشمیر را تغییر داده و در این منطقه ایجاد تنش‌ کرده است.

وی درخواست کرد که این مساله از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز و طبق منشور سازمان ملل، قطعنامه‌های شورای امنیت و توافق‌های دوجانبه حل شود.

سفیر پاکستان در سازمان ملل نیز اقدام کشورش برای تشکیل جلسه شورای امنیت را “اولین و نه آخرین گام” برای حل مساله کشمیر عنوان کرد.

وی افزود: برگزاری این نشست نشان می‌دهد که این نزاع در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود. مردم جامو و کشمیر ممکن است در این منطقه حبس شده باشند اما صدایشان امروز در سازمان ملل شنیده شد.

به گزارش ایسنا، سفیر پاکستان ادامه داد: ما آماده حل و فصل مسالمت‌آمیز نزاع درباره کشمیر هستیم ما از بررسی این موضوع در شورای امنیت استقبال می‌کنیم و این تاکیدی بر این است که این مساله مهم بین‌المللی است. نسبت به هند این موضوع بحثی داخلی است اما بحث امروز نشان داد که مشکل اشغال این منطقه است که یک موضوع عمومی مشترک است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟