در بلخ چه می‌گذرد؟!

  • انتشار: ۷ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 20180

نتایج معامله‌ی پنهانی عطامحمد نور والی بلخ با اشرف غنی رئیس جمهور این روزها کم کم آشکار می‌شود؛ آقای نور از تیم سیاسی سابق خود و عبدالله رسما جدا شد که این یکی از خواسته‌های اشرف غنی از آقای نور بود.

اشرف غنی با دبدبه و کبکبه به بلخ آمد و مکتوب ولایت بلخ را برای آقای نور امضا کرد. این یعنی به انزوا کشاندن بیشتر عبدالله و تضعیف موقعیت سیاسی او و گسترش نفوذ خود در بلخ و شمال کشور. از جانب دیگر معامله آقای نور و رئیس جمهور به معنای پایان دادن به معاونت اول ریاست جمهوری جنرال دوستم نیز می‌باشد که رقیب دیرینه و قدیمی آقای نور است. چنان‌که با این کار دست آقای محقق را نیز از بلخ کوتاه خواهند کرد.

کلمه افغان در شناسنامه‌ها درج می‌شود و آقای نور سکوت می‌کند و احتمالا در انتخابات آینده معاون اول خواهد بود.

چیزی که هنوز به درستی آشکار نشده این است که آقای نور با وجود تلاش‌های طولانی برای معرفی شدن رسمی به سمت والی بلخ، حالا که در یک معامله این ولایت را به دست آورده چرا می‌گوید استعفا خواهد داد؟ با این‌که هنوز پشت پرده مسأله روشن نشده؛ اما احتمال دارد آقای نور با بلند کردن شعار استعفا می‌خواهد حیثیت سیاسی خود را در نزد مردم ترمیم کند و قدر خود را به مردم بلخ نشان دهد و ثابت کند که مردم بلخ به او نیاز دارند.

احتمال دیگر آن است که رفتن از بلخ و گرفتن پست مهم‌تر بخشی از معامله با اشرف غنی باشد. آن‌هم پس از آن که ثابت کرد که می‌تواند والی بلخ بماند.

اما نکته کلیدی این است که اشرف غنی در این معامله برنده است؛ او می‌خواهد رقبای خود را که فکر می‌کند هرکدام یک مانع کلان برای تحقق عدالت و دموکراسی در افغانستان و یا مانع حاکمیت بلامنازع قومی است از میدان بیرون کند. جنرال دوستم را از اریکه قدرت به زیر کشیده و ضربه حیثیتی محکم زده است؛ با جدا کردن آقای نور از عبدالله او را نیز تضعیف کرده و به سوی انزوای سیاسی رانده است و حالا نوبت آقای نور است که به سرنوشت آن‌ها گرفتار شود.

جنرال دوستم، عبدالله، نور، محقق و … با تداوم و تشدید رقابت‌ها و نزاع‌های ویرانگر بین خود، تیغ اشرف غنی و تیم او را بر سر خود تیز کردند. پس از این هرچه که ببینند درواقع از چشم خود دیده‌اند.

سید اسحاق شجاعی

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟