در بعضی از ولایت های افغانستان هیچ خبرنگار زن فعالیت ندارد

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 37980

بربنیاد سروی مرکز حمایت از زنان خبرنگار افغانستان، در پنج ولایت نورستان، کنر، پکتیکا، زابل و ارزگان هیچ خبرنگار زن وجود ندارند.

مرکز حمایت از زنان ژورنالیست افغانستان درمصاحبه با مسؤولان ۳۲۵ رسانه شامل ۸۰ تلویزیون، ۱۵۹ رادیو، چهار آژانس خبری و ۷۹ نشریۀ چاپی در ۳۴ ولایت افغانستان، این سروی را انجام داده است که بربنیاد آن، شمار خبرنگاران زن در سال جاری نسبت به سال گذشته، کاهش یافته است.

فریده نیکزاد، مسؤول مرکز حمایت از زنان ژورنالیست افغانستان می‌گوید که تعداد زنان در رسانه‌های افغانستان به ۱۶۹۶ تن می‌رسد و از این میان، ۷۶۴ تن آن‌ها خبرنگاران مسلکی‌اند.

به گفته‌ی خانم نیکزاد، بیشترین خبرنگاران زن در کابل، بلخ و هرات فعالیت دارند. هرات که قبلن بعد از کابل بیشترین خبرنگار زن در آن فعالیت داشت، در سه ماه اخیر به‌دلیل مشکل‌های اجتماعی و سنت‌های حاکم بر فضای کار، دچار نقص و شکست شده و شماری از زنان شغل رسانه‌یی‌شان را ترک کرده‌اند، اما حضور خبرنگاران زن در بلخ، برعکس، پررنگ‌تر شده است.

اما بربنیاد این سروی، در پنج ولایت شامل نورستان، کنر، پکتیکا، زابل و ارزگان اصلأ خبرنگاران زن حضور ندارند.

بر اساس یافته‌های تکمیلی این نهاد، حضور خبرنگاران زن در رسانه‌های کشور و به‌خصوص ولایات کاهش یافته است. گسترش جنگ و افزایش ناامنی از مهم‌ترین عامل‌های این کاهش خوانده می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟