درگیری لفظی نماینده های آمریکا و پاکستان در سازمان ملل بروی مسئله افغانستان

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 35832

در نشست شب گذشته شورای امنیت که بروی مسایل مرتبط با افغانستان، برگزار شده بود، جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا و ملیحه لودهی سفیر پاکستان در سازمان ملل با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند.

ایالات متحده آمریکا از پاکستان خواست تا به سازمان‌های تروریستی پناهگاه ندهد و پاکستان هم از دولت ترامپ خواست تا به مساله پناهگاه‌های امن در داخل افغانستان و درآمد آن از تجارت مواد مخدر رسیدگی کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جدال لفظی جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شد که روی مساله روابط افغانستان با همسایگانش در آسیای میانه و ارتباط میان صلح و امنیت متمرکز بود.

جان سالیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت، اگر پاکستان همچنان پناهگاه امن در اختیار سازمان‌های تروریستی قرار دهد ایالات متحده دیگر نمی‌تواند با اسلام‌آباد همکاری کند و آنها باید این روند را متوقف کرده و به تلاش‌ها برای حل و فصل درگیری افغانستان بپیوندند.

ملیحه لودهی، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد در مقابل پاسخ داد افغانستان و شرکایش خصوصا آمریکا، لازم است که با چالش‌های داخل افغانستان دست و پنجه نرم کنند نه اینکه وظیفه خاتمه این درگیری‌ را به دوش سایرین بیندازند.

او تاکید کرد: آن کسانی که پناهگاه‌ها را در خارج تصور می‌کنند نیاز دارند که واقعیت را دوباره بازبینی کنند.

بحث نماینده آمریکا و پاکستان به دنبال آن صورت گرفت که دولت ترامپ این ماه اعلام کرد کمک نظامی به پاکستان را تا زمانی به تعلیق درمی‌آورد که آنها اقدامی قاطع علیه شبه‌نظامیان انجام دهند. ماه اوت، آمریکا پاکستان را به تامین پناهگاه امن برای گروه‌های افراطگرایی که از آنجا به افغانستان حمله می‌کنند، متهم کرد. با این حال پاکستان مکررا می‌گوید که علیه شبه‌نظامیان طالبان و اعضای گروه‌ شبه‌نظامی حقانی اقدام می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟