درگیری احتمالی آمریکا و روسیه در خاک سوریه

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 9664

به گزارشخبرگزاری اطلس به نقل از جام، وزرای دفاع آمریکا و روسیه حدود یک ساعت درباره جنگ در سوریه با یک دیگر صحبت کرده‌اند.‌

بیانیه وزارت دفاع آمریکا می‌گوید اشتون کارتر با هم‌تای روس خود سرگئی شویگو در این باره حرف زده‌اند که دو طرف چه‌طور می‌توانند جلوی درگیری تصادفی نیروهایشان را در خاک سوریه بگیرند.

رسانه‌های دولتی روسیه هم در این باره گفته‌اند این گفت‌وگو تایید کرده است که دو طرف در سوریه «زمینه مشترک» دارند.

به نوشته سایت بی بی سی، ایالات متحده و روسیه اختلاف‌نظر تندی درباره جنگ خون‌بار در سوریه داشته‌اند. مسکو از حکومت سوریه حمایت می‌کند ولی آمریکا برکناری بشار اسد را برای حل این بحران، اساسی می‌داند.

خبر گفت‌وگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه کمی پس از آن منتشر شد که وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد مذاکرات نظامی این دو کشور «خیلی زود» آغاز شود.

بیانیه پنتاگون می‌گوید وزرای دفاع این دو کشور درباره مناطقی تبادل نظر کرده‌اند که “می‌تواند حوزه هم‌گرایی یا واگرایی” نیروهای دو طرف باشد.

آمریکا این صحبت‌ها را “سازنده” خوانده است.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که در این مکالمه ۵۰ دقیقه‌ای، سرگئی شایگو به اشتون کارتر گفت که تحرکات روسیه در سوریه “ماهیتی دفاعی” دارد.

این دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که مذاکرات را ادامه دهند و تماس رسمی خود را از سر بگیرند. روابط دو طرف در پی اقدامات روسیه در شرق اوکراین به‌شدت تیره شده است.

آخرین تماس وزرای دفاع آمریکا و روسیه به اوت سال گذشته (شهریورماه) برمی‌گردد که هنوز چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا بود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟