درنگی بر انتخابات ترکیه و پیام تبریکی طالبان

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 140587

انتخابات ترکیه بلاخره در دورمین دور به نفع رجب طیب اردوغان تمام و او بار دیگر توانست به کرسی ریاست جمهوری دست یافته و زمام امور را در دست بگیرد. رهبران جهان پیام‌های تبریکی داشتند و جالب‌تر پیام تبریکی طالبان بود که در پیام رئیس‌الوزرا آمده: ” پیروزی برجسته جلالتمآب رجب طیب اردوغان را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به شخص جناب اردوغان و ملت برادر و دوست ترکیه تبریک گفته، از خداوند متعال یک ترکیه قوی، با ثبات و در خدمت دین مبین اسلام که این کشور در منطقه و جهان از اهمیت ویژه یی برخوردار است خواهانم. دوستی دو ملت افغان و ترک مستدام باد!”.
نکته جالب اینجاست که طالبان در این پیام انتخابات را به‌نوعی یک روند خوب توصیف کرده که در آن اردوغان برنده شده و همچنین از اسلام و کشور اسلامی یاد کرده است، در حالیکه با آمدن طالبان، اولین اقدام شان منحل کردن کمیسیون انتخابات بود. از سویی هم به دیگران یک روند دموکراتیک را تبریک گفته و از برادری سخن می‌زنند، ولی در داخل حتا حاضر نشده‌اند یک حکومت همه‌شمول تشکیل دهند تا همه طرف‌ها و اقوام در آن سهم داشته باشند.
انتخابات‌های گذشته هرچند این روند مردم‌سالارانه را آسیب زده بود، ولی با آمدن طالبان، مردم از آنها انتخابات نه، بلکه تشکیل یک حکومت فراگیر خواستند که نمایندگان واقعی شان در آن جا داشته باشد، ولی برخی از رهبران طالبان با لجاجت میگویند که حکومت شان فراگیر است، در حالیکه بالای ۹۰ درصد حکومت را طالبان و یک قوم خاص که پشتون‌ها هستند، شکل می‌دهد.
اگر برای دیگران انتخابات را قبول دارید، ولی برای خود حتا خواسته یک مردم را قبول ندارید، محکوم به شکست هستید و اگر می‌خواهید بر قلب‌ها و دل‌های مردم حکومت کنید و بقا داشته باشید، باید هرچه سریع‌تر حکومت همه‌شمول تشکیل دهید تا مشکلات حل و معضلات کاهش یابد.

منبع: کانال مطالعات افغانستان

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟