درنشست شورای امنیت سازمان ملل، مخالفت چهره های سیاسی با حکومت زیانبار خوانده شده است

  • انتشار: ۴ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 31103

تادامیچی یاماموتو، فرستادۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان با برجسته ساختن مخالفت‌های فزایندۀ شماری از چهره های سیاسی افغان با حکومت وحدت ملی، ادامۀ این وضعیت را برای ثبات شکننده افغانستان زیانبار خوانده است.

آقای یاماموتو در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارزیابی اوضاع در افغانستان، گزارشی را زیر عنوان “وضعیت در افغانستان و پیامد آن برای صلح و امنیت جهانی” به شورای امنیت این سازمان پیشکش کرده در این گزارش، مخالفت های سیاسی ایجاد شده در درون حکومت برای ثبات افغانستان مضر خوانده شده است.

هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) گزارشی را زیر عنوان “وضعیت در افغانستان و پیامد آن برای صلح و امنیت جهانی” به شورای امنیت این سازمان پیشکش کرده و در آن پیشرفت‌ها و چالش‌های فراروی حکومت وحدت ملی را بر شمرده است.

گزارش از شکل‌گیری “ایتلاف برای نجات افغانستان” که عبدالرشید دوستم، محمد محقق و عطا محمد نور در آن نقش اساسی دارند، “محور مردم افغانستان” مرکب از چهره های حکومت پیشین و “شورای حراست و ثبات افغانستان” که در آن رهبران جهادی نقش برجسته دارند، یاد آوری کرده است.

یوناما، شکل گیری این ائتلاف ها را هم زادۀ مخالفت برخی از این چهره ها با حکومت به ویژه ریاست جمهوری و هم ساز و برگ نو برای انتخابات آیندۀ افغانستان تلقی کرده است.

آقای یاماموتو در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارزیابی اوضاع در افغانستان، وضعیت امنیتی را در این کشور به شدت ناپایدار خوانده و به جنگ و دست به دست شدن کنترول چندین ولسوالی میان حکومت و شورشیان طالب و تلفات ناشی از آن اشاره کرده است.

گزارش یوناما حاکی است که حکومت افغانستان در تلاش‌های صلح به پیشرفت ملموسی دست نیافته است. در این گزارش به تقویت و حمایت روند صلح افغانستان تاکید شده و از مخالفان دولت خواسته شده است تا از جنگ دست کشیده و از ورای مذاکره و مفاهمه اختلافات را حل کنند.

نمایندۀ ایالات متحده در این نشست شورای امنیت، ضمن تعهد امریکا به حمایت از قوای مسلح افغانستان در نبرد بر ضد طالبان ودیگر گروه های دهشت افگن، گفت که طالبان نمی توانند از طریق جنگ پیروز شوند و یگانه راه برای این گروه مذاکره و مفاهمه است.

او امنیت منطقه را در گرو امنیت و صلح در افغانستان خوانده و از کشورهای منطقه به ویژه همسایگان افغانستان خواست تا از تلاش‌ها برای پایان جنگ و تامین صلح در این کشور حمایت کنند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان که در این نشست حضور داشت، زندگی آبرومندانه در پرتو صلح و ثبات را حق مردم افغانستان خواند و از جامعۀ جهانی خواست تا افغان‌ها را در این زمینه همکاری کند.

وزیر خارجۀ افغانستان دهشت افگنی و افراطیت خشونتبار را که هر روز از افغان‌ها قربانی می‌گیرد، نتیجه “پالیسی دوامدار کشور همسایۀ” افغانستان خواند که به گفتۀ وی در صدد برهم زدن ثبات در این کشور می باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟