درمان گرفتگی بینی با ۱۵ تکنیک موثر

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83638

اگر شما هم همانند خیلی های دیگر دچار گرفتگی، بسته شدن و یا خس خس بینی هستید و به دنبال درمان گرفتگی بینی می باشید این مقاله را از دست ندهید.

گرفتگی بینی هنگامی روی می دهد که حفره های بینی ورم کرده و موجب ایجاد مخاط می گردد. در چنین شرایطی، شخص مبتلا به این عارضه، در تنفس خود دچار مشکل خواهد شد. لازم است بدانید که گرفتگی بینی معمولا در پی بیماری هایی همچون آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت های آلرژیک به وجود می آید.

دلایل گرفتگی بینی

گرفتگی بینی در واقع به انسداد مسیر بینی گفته می شود که به طور معمول به این علت روی می دهد که غشای بینی با التهاب رگ های خونی متورم می گردد. در بیانی دیگر، به دلیل عفونت ناشی از بیماری هایی همچون آنفولانزا، سرماخوردگی و سینوزیت، انواع مختلف آلرژی ها و دیگر عوامل تحریک کننده مثل دود، ذرات معلق در هوا و غیره رگ های خونی بینی متورم شده و گرفتگی بینی روی می دهد. همچنین پولیپ و تومور هم می تواند موجب گرفتگی بینی شود.

دلایل گرفتگی بینی
دلایل گرفتگی بینی

نشانه های گرفتگی بینی

گرفتگی بینی دارای علائمی است که می بایست به آن ها توجه کرد. همچنین برای درمان گرفتگی بینی می بایست با این علائم مقابله نمود. در ادامه این علائم را می آوریم:

  • سینوس های دردناک
  • وجود مخاط
  • تورم بافت بینی
  • ریزش اشک چشم
  • سردرد ناگهانی

سرکه سیب؛ معجونی برای درمان گرفتگی بینی

روش اول: در یک لیوان آب گرم دو قاشق سرکه سیب و یک قاشق عسل اضافه کرده و مخلوط نمایید و آن را دو نوبت در روز بخورید تا مشکل گرفتگی بینی شما درمان شود.

روش دوم: یک مقدار سرکه سیب را در قابلمه‌ای ریخته و به همان اندازه آب نیز به آن بیفزایید و اجازه دهید تا بجوشد. چشمان خود را ببندید و بخار آن را تنفس کنید. روزانه دو نوبت این کار را انجام دهید تا مشکل شما بهبود یابد.

استنشاق بخار؛ یک روش قدیمی برای درمان گرفتگی بینی

روش اول: در این روش باید از روغن‌های اساسی استفاده کرد. روغن‌های اساسی مایعات استخراج شده غلیظ از بخش‌های مختلف یک درخت مثل برگ، پوست درخت، ریشه و ساقه‌ها است که به وسیله فرایند تقطیر تهیه می شود. شما باید قابلمه ای آب را جوشانده و چند قطره روغن اساسی مثل روغن اکالیپتوس یا روغن نعناع به آن بیفزایید. سپس سر خود را روی قابلمه قرار داده و حوله تمیز روی سر و قابلمه قرار دهید و بخار آن را ده دقیقه نفس بکشید.

روش دوم: در قابلمه‌ای آبجوش یک قاشق از دانه زنیان خرد شده بیفزایید. سر خود را روی قابلمه قرار دهید و حوله ای روی سر بیندازیید و سپس برای ده دقیقه بخار آبجوش را تنفس کنید.

روش سوم: به یک دستگاه بخور چندین قطره عصاره اکالیپتوس و یا نعناع بیفزایید و بخار آن را تنفس کنید.

از این شیوه برای بچه های کمتر از ۱۲ ساله انجام گیرد، چون بخار داغ ممکن است به آن ها آسیب بزند. در کنار بچه ها، بانوان باردار، اشخاصی که مشکلات قلبی و فشار خون بالایی دارند و همچنین اشخاصی که سیستم عصبی مرکزی آن ها دچار اختلالتی هستند نیز نمی بایست از این روش استفاده کنند.

زردچوبه

روش اول: در یک لیوان شیر یک قاشق چایخوری زردچوبه ریخته و بگذارید چند دقیقه ای بجوشد. سپس آن را در لیوانی ریخته و اندکی عسل به آن بیفزایید. برای درمان گرفتگی بینی خود روزی دو بار آن را بخورید.

روش دوم: اندکی زردچوبه تازه را به طور کامل بشویید و سپس در مخلوط کن ریخته و آب آن را بگیرید. دو قاشق آب زردچوبه را در فنجان ریخته و یک قاشق آبلیمو، یک قاشق عسل و کمی فلفل کایین به آن بیفزایید. در ادامه می بایست آن ها را ترکیب کرده و دو نوبت در روز آن را بخورید.

روش سوم: اندکی ریشه زردچوبه را در لیوانی گذاشته و یک قاشق آبلیمو، یک قاشق عسل، اندکی فلفل کایین و آب و در انتها، مقداری موز رسیده به آن بیفزایید. برای بهبود گرفتگی بینی می بایست هر روز آن را نوش جان کنید.

فلفل و درمان گرفتگی بینی!

روش اول: نصف قاشق چایخوری پودر فلفل کایین را داخل یک فنجان ریخته و سپس یک قاشق عسل به آن بیفزایید آن را چند نوبت در روز بخورید.

روش دوم: یک گوش پاکن را به مقداری فلفل کاین آغشته کرده و در حفره بینی تان قرار دهید تا عطسه نمایید. توصیه می شود از این روش دو نوبت در روز استفاده نمایید.

درمان گرفتگی بینی با فلفل
درمان گرفتگی بینی با فلفل

روغن اوکالیپتوس

یکی دیگر از روش های خوب درمان خانگی گرفتگی بینی و التهاب آن استنشاق بخار با روغن اوکالیپتوس است.

روش اول: قابلمه ای آب را بجوشانید و در هنگام جوشیدن آب پنج قطره روغن اوکالیپتوس به آن بیفزایید. سر خود را روی قابلمه بگیرید و حوله ای تمیز روی سر خود بیندازیید. سپس بخار را به وسیله بینی خود برای دو دقیقه نفس بکشید. یادتان باشد که چشمان خود را ببندید تا از تحریک آن ها به وسیله روغن جلوگیری نمایید. روزانه دو نوبت این روش را استفاده نمایید.

روش دوم: برروی یک دستمال پاکیزه دو قطره روغن اوکالیپتوس ریخته و روزانه در چند نوبت آن را نفس بکشید.

روش سوم: سه قطره روغن اوکالیپتوس روی متکای خود ریخته تا هنگامی که به خواب می روید عطر آن را تنفس نمایید.

روش چهارم: وان حمام را با آب گرم پر نمایید و چندین قطره روغن اوکالیپتوس در آن ریخته و روزانه برای پانزده دقیقه در وان بنشینید.

سیر برای درمان گرفتگی بینی

روش اول: یک عدد سیر را به همراه یک فنجان آب بجوشانید و پس از آن نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه به آن بیفزایید و اجازه بدهید تا سرد شود. روزانه در نوبت آن را بنوشید تا گرفتگی بینی تان بهبود یابد.

روش دوم: مقداری آب را جوشانده و بعد سه حبه سیر خرد شده به آن اضافه نمایید. بگذارید چندین دقیقه قل قل بزند. پس از آن سرتان را روی آن بگیرید و حوله ای هم روی سرتان و قابلمه بیندازید. حواستان باشد که بخار آب خیلی داغ نباشد وگرنه ممکن است بسوزید. روزانه چند نوبت بخار آن را نفس بکشید.

روش سوم: یک لیوان آب را بجوشانید و دو حبه سیر به آن بیفزایید. بگذارید تا برای دو دقیقه دیگر نیز بجوشد. در ادامه نصف قاشق سوپ خوری پودر زردچوبه به آن بیفزایید و آن را به هم بزنید. بعد از آن قابلمه را از روی اجاق گاز برداشته و محتویات آن را در یک لیوان بریزید و هر روزه آن را بنوشید تا احساس بهبودی نمایید.

چای گوجه فرنگی تند

چند گوجه فرنگی را به خوبی شسته و داخل مخلوط کن بگذارید تا حدود یک فنجان آب گوجه بدست بیاورید. در ادامه دو حبه سیر را قطعه قطعه کرده و همراه با فنجان آب گوجه فرنگی تان در قابلمه بریزید. پس از آن دو قاشق چایخوری آبلیمو و نصف قاشق چایخوری فلفل کایین به آن بیفزایید. در پایان اندکی نمک دریایی به آن اضافه نمایید و بجوشانیدش. این مخلوط داغ را روزانه در دو نوبت بخورید.

پیاز؛ معجزه درمان گرفتگی بینی

روش اول: پوست پیاز را بکنید و سپس آن را برای چندین دقیقه بو بکشید.

روش دوم: پیاز را خرد کنید و در یک کاسه بریزید و آبجوش هم به آن بیفزایید. سرتان را روی ظرف بگیرید و بخار آن را استنشاق کنید. از این روش می توانید دو نوبت در روز استفاده نمایید.

روش سوم: مقداری پیاز خرد شده را داخل مخلوط کن ریخته و آب آن را بگیرید. دو قاشق آب پیاز را گرم نمایید و به همراه اندکی شکر یا عسل در یک لیوان بریزید. شما می توانید برای درمان گرفتگی بینی خود هر روز از این داروی خانگی استفاده نمایید.

زنجبیل

روش اول: مقدار اندکی زنجبیل را تمیز نمایید و آن ها را به قطعات کوچکی ریز نمایید. سپس دو فنجان آبجوش به یک قوری بیفزایید و یک قاشق چای خوری از تکه های زنجبیل را در قوری بگذارید و اجازه دهید ده دقیقه بماند. این مخلوط را صاف نمایید و مقداری آبلیمو به آن بیفزایید. شما می توانید روازنه دو لیوان از آن را بنوشید.

روش دوم: زنجبیل را قطعه قطعه کرده و بر روی تکه های آن نمک بریزید. روزانه در چند نوبت آن ها جویده تا سرفه و گرفتگی بینی تان درمان شود.

روش سوم: تکه ای از ریشه زنجبیل را ببرید و بگذارید بیست دقیقه ای بجوشد. سپس برای ده دقیقه سرتان را روی آن بگیرید و بخار آن را استنشاق کنید.

روش چهارم: ریشه زنجبیل را پوست کنده و آن را در قطعات کوچکی ریز نمایید و چهار تکه از آن را در آبجوش ریخته و اجازه دهید برای بیست دقیقه بجوشد. سپس آن را صاف کرده و یک قاشق چایخوری عسل و اندکی آبلیمو بیفزایید. حجم اندکی از این مخلوط را هنگامی که هنوز گرم است بخورید.

آب گوجه فرنگی

یک لیوان آب گوجه فرنگی و یک قاشق آب سیر و اندکی نمک را با هم ترکیب کرده و آن را دو نوبت در روز بخورید.

ریحان

روش اول: پنج عدد برگ ریحان را به خوبی شسته هر روز پیش از صبحانه و پس از شام آن را بخورید.

روش دوم: ده عدد برگ ریحان را با دقت شسته و همراه با مقداری فلفل سیاه و تکه کوچکی زنجبیل له و خرد نمایید. در ادامه آن را به همراه ۱/۴ لیتر آب بجوشانید تا هنگامی که حجم آب به نصف برسد. سپس این مخلوط را صاف کرده و اندکی آب قند به آن بیفزایید. مخلوط را هر روز صبح و به صورت ناشتا تا زمانی که هنوز گرم است بخورید. به یاد داشته باشید که تا دو ساعت پس از خوردن این داروی خانگی به حمام نروید.

ترب کوهی برای درمان گرفتگی بینی

روش اول: ۱/۴ قاشق چایخوری ریشه ترب کوهی رنده شده را در دهان خود گذاشته برای سی ثانیه در دهان تان نگه دارید.

روش دوم: مقداری ریشه ترب کوهی رنده شده را همراه با عسل و سرکه سیب در یک لیوان ریخته و آن را به خوبی هم بزنید. سپس مخلوط بدست آمده را برروی تکه نانی بگذارید. دقت کنید نان را در هنگام خوردن بو نیز کنید.

برگ و روغن نعناع

روش اول: مقداری برگ نعناع را به خوبی شسته و در یک لیوان آبجوش بگذارید. در ادامه مخلوط را صاف کرده و اندکی عسل به آن بیفزایید. برای درمان گرفتگی بینی خود این مخلوط را دو نوبت در روز بخورید.

روش دوم: چند قطره روغن نعناع را در ظرف آبجوش بریزید و سرتان را روی آن بگیرید و بخار آن را وارد بینی خود نمایید. این روش را می بایست دو نوبت در روز انجام داد.

درمان گرفتگی بینی با نعناع
درمان گرفتگی بینی با نعناع

برگ بادرنجویه

چندین برگ بادرنجویه را به خوبی شسته و آن ها را در یک قوری بریزید و یک لیوان آب جوش نیز به آن بیفزایید و بگذارید خنک گردد. شما می بایست این مخلوط را روزانه در چهار نوبت قرقره نمایید تا بهبودی حاصل شود.

عصاره دانه گریپ فروت

روش اول: چند قطره عصاره دانه گریپ فروت را در ظرفی پر از آب داغ بریزید و بخار آن را نفس بکشید. این روش را می بایست دو نوبت در روز انجام دهید.

روش دوم: ۱/۴ قاشق چای خوری نمک دریایی و چندین قطره عصاره دانه گریپ فروت را همراه با آب گرم داخل یک لیوان بریزد. این مخلوط هم زده تا نمک دریایی کاملا در مخلوط شما حل گردد. سپس این مخلوط را در ظرف ویژه شستشوی بینی ریخته و از آن برای شستن مجراهای بینی استفاده نمایید.

مراجعه به پزشک

در شرایطی که گرفتگی بینی جدی است می بایست درمان های خانگی را متوقف کرد و به پزشک معالج مراجعه نمود. گرچه ممکن است هزینه های درمانی بالا باشد اما بعضی از عوارض پزشکی شوخی بردار نیست و در صورت بی توجهی به آن ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را تجربه نماییم. به طور کلی اگر علائم زیر را مشاهده کردید اکیدا توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

  • علائم شما بیشتر از ده روز طول به طول انجامیده است.
  • تب بالا دارید به ویژه اگر این تب بیش از سه روز طول کشیده است.
  • ترشحات بینی سبزرنگ بوده و با درد سینوس ها و یا تب همراه بود. این امر می‌تواند علامت یک عفونت باکتریایی باشد.
  • مبتلا به بیماری آسم یا آمفیزم بوده و یا داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف می نمایید.
  • ترشحات بینی خونی باشد و یا پس از ضربه به سر، ترشحاتی دائمی و شفاف از بینی خارج می شود.