درمان کبد چرب

  • انتشار: ۲۲ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85577

کبد چرب از جمله بیماری هایی ست که می توان لقب قاتل خاموش را به آن داد؛ این بیماری خطرناک ممکن است در شروع با رسوبی ساده در کبد شما ایجاد شود و در ادامه به حالت التهاب برسد. در حالت حاد این بیماری سلول های کبدی از بین می رود و نارسایی کبدی یا همان سیروز به وجود می آید. شدت خطرناک بودن این بیماری زمانی آشکار می شود که بدانید که در صورت بروز نارسایی کبدی بافت های تخریب شده کبد دیگر به هیچ عنوان به حالت اول بر نمی گردد. از سویی هم کبد چرب می تواند عامل بیماری های دیگری چون بیماری های قلبی و عروقی گردد چون فاکتورهایی که در شکل گیری کبد چرب نقش دارند در بیماری هایی مانند چربی خون، دیابت، افزایش فشار خون و حملات قلبی نیز موثر هستند.

درمان کبد چرب
درمان کبد چرب

برای پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب در مراحل اولیه در مرحله اول بهتر است با علائم آن آشنا شویم و در ادامه راه های درمان این بیماری را بشناسیم. در زیر اطلاعات مفیدی در هر دو مورد در اختیار شما قرار می گیرد؛   

نشانه های  کبد چرب

بیماران زمانی متوجه کبد چرب خود می شوند که برای آزمایش بیماری های دیگر اقدام می کنند چون این بیماری در مراحل اول هیچ نشانه خاصی ندارد و تنها زمانی خود را نشان می دهد که به مراحل وخیم خود برسد. پیشرفته ترین مرحله کبد چرب که «سیروز کبدی» خوانده می شود با علائمی چون زردشدن پوست، سفیدی چشم ها(یرقان)، خارش پوست و التهاب و تورم در شکم، پاها و مچ پاها همراه است. «اضافه وزن بدون دلیل، خستگی بیش از حد، ضعف و بی حالی و تیرکشیدن یا درد خفیف روی قسمت پایین و سمت راست دنده ها در شکم» از دیگر علائم خطرناک بیماری فیبروز کبدی می باشد.

سبک زندگی سالم و درمان کبد چرب

در صورتیکه از چرب بودن کبد خود مطمئن شده اید و در مراحل ابتدایی این بیماری قرار دارید لازم نیست خیلی نگران باشید، تنها کاری که می کنید این است که سبک زندگی خود را تغییر داده به یک شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب روی آورید. برای این کار  سعی کنید «برنامه غذایی خود را متعادل کنید، ورزش نمایید، وزن خود را کم کنید و هرگز دخانیات مصرف نکنید.» ورزش کردن منظم چربی های اضافه در کبد را از بین می برد؛ ورزش با شدت مناسب مانند پیاده روی و دوچرخه سواری به مدت دست کم ۱۵۰ دقیقه در هفته می تواند در درمان کبد چرب مفید باشد.

درمان کبد چرب
درمان کبد چرب

میوه ها، سبزیجات، پروتئین و مقدار مناسبی از کربوهیدرات را در برنامه غذایی خود قرار دهید و میزان شکر و نمک موجود در برنامه غذایی خود را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که مصرف سیگار و مخدرهای دیگر را متوقف نمایید تا از خطر سکته مغزی و قلبی در امان بمانید.

سیر و درمان بیماری کبد چرب

با گنجاندن خوراکی های متنوع در برنامه غذایی خود به راحتی می توانید کبد چرب خود را درمان کنید: برای این کار مقدار کالری دریافتی را کاهش داده در عوض فیبر دریافتی را افزایش دهید. از غذاهای طبیعی شروع کنید و غذاهایی که حاوی کربوهیدرات پیچیده و پروتئین می باشند را مصرف نمایید چون مصرف این نوع غذاها باعث می شود احساس سیری کنید و انرژی پایدار در شما به وجود آید. غذاهایی ضد التهاب و ترمیم کننده سلول های بدن را هم از یاد نبرید. در برنامه غذایی خود به مقدار کافی سیر قرار دهید چون این تحقیقات علمی انجام شده نشان داده که سیر می تواند به کاهش وزن بدن و کاهش چربی در بدن کمک کرده سبب درمان کبد چرب گردد.

اسیدهای امگا ۳ و قهوه

روش دیگر درمان کبد چرب استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. تحقیقات علمی نشان داده است که این اسیدها می توانند میزان چربی و کلسترول موجود در کبد را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد. غذاهایی مثل «ماهی سالمون، ساردین، بذر کتان و گردو» سرشار از اسیدهای اومگا ۳ هستند. همین طور می توانید به طور منظم قهوه بنوشید تا از شر کبد چرب خلاص شوید. قهوه علاوه بر افزایش انرژی و رفع خواب آلودگی به دلیل داشتن اسید کلروژنیک که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد به کاهش کلسترول و فشار خون کمک شایانی می نماید.

بروکلی و چای، موثر در درمان کبد چرب

همان طور که گفته شد رژیم غذایی سرشار از سبزیجات می تواند به شما در درمان کبد چرب کمک کند. بدین منظور به طور حتم بروکلی را در رژیم غذایی خود قرار دهید چون این سبزی از تشکیل چربی در کبد شما جلوگیری می کند. آزمایشاتی که بر روی موش ها انجام شد به خوبی این تاثیر بروکلی را ثابت کرد. همین طور مدنظر داشته باشید که در طول روز حتما چای سبز بنوشید. نوشیدن چای سبز به کاهش درصد چربی موجود در خون و بدن کمک می کند چون چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های مفید می باشد. مصرف گردو را هم فراموش نکنید چون این خشکبار مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. برای رفع التهاب، کاهش قندخون و استرس اکسید کننده در بدن به طور حتم آووکادو را به مقدار کافی مصرف نمایید چون این ماده سرشار از چربی های سالم است.

زردچوبه و سماق را از یاد نبرید!

از دیگر راه های موثر در درمان کبد چرب استفاده از زردچوبه و سماق می باشد. پلی فنل های موجود در زردچوبه خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. استفاده از زردچوبه به عنوان یک ادویه در غذاها از دیرباز مرسوم بوده است اما برای درمان کبد چرب می توانید دمنوش زردچوبه نیز تهیه و مصرف نمایید. از سویی هم سماق به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها سبب کاهش جذب چربی در بدن می شود. این ماده همچنین کبد را سم زدایی کرده به درمان چربی آن کمک می کند. سماق معمولا به صورت خشک در کنار غذاهایی مثل کباب مصرف شده یا از آن دمنوش درست می کنند.

به هر صورت اینک که دانستید کبد چرب یک بیماری خاموش  است که می تواند به طور ناگهانی بیماران خود را به کام مرگ بکشاند بهتر است قبل از هرچیز مراحل مختلف این بیماری را بشناسید و با راه های درمان آن آشنا شوید.