درمان چشم زخم با آیات و احادیث

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73576

افراد در فرهنگ‌های مختلف با این پدیده آشنا هستند و گاه به صورت افراطی درگیر آن می‌شوند و زندگی خود را بر اساس آن بالا و پایین می‌کنند و در پی درمان چشم زخم به راه‌های مختلف متوسل می‌شوند.

می‌توان گفت گاهاً زمانی که فردی از کسی یا چیزی خوشش بیاید؛ گاهی این خوش آمدن و ترکیب نگاه او به آن شیء و یا فرد مورد نظر، ناشی از حسادت است و ناپاکی باطن را به همراه دارد.

تأثیر منفی آن نگاه می‌تواند آثاری بر روی آن شیء یا شخص داشته باشد که نتیجۀ آن چشم زخم است. در ادامه با خبرگزاری اطلس همراه باشید!

چشم زخم در فرهنگ‌های مختلف

فرقی نمی‌کند که اهل کجا باشی، آسیا یا اروپا آفریقا یا آمریکا، از قدیم تا کنون، در هر فرهنگ و جامعه‌ای می‌توان یافت افرادی را که برای فرار از چشم زخم و یا حسد متوسل به راهکارهای مختلفی می‌شوند.

درمان چشم زخم

چنانچه در کتب قدیم هم در مورد چشم زخم و درمان چشم زخم مطالبی عنوان شده است. این فرهنگ در کشورهای آسیایی و در اقوام مختلف نمود بیشتری دارد. و اکثریت مردم از نماد رفع چشم زخم که در هر قوم و فرهنگی چیزی متفاوت است استفاده می‌کنند.

اقدامات پیشگیرانه برای درمان چشم زخم

در اکثر فرهنگ‌ها و باورهای فرهنگی شوری چشم کسانی که بدخواه کسی یا چیزی هستند می‌تواند مسبب صدمات و بدشانسی‌های گوناگونی شود.

به همین دلیل اقداماتی برای درمان چشم زخم صورت گرفته است. بیشترین شدت تأثیر را خاورمیانه پذیرفته است. به طوری در کشورها و شهرهای مختلف می‌توان ابزار مختلفی جهت از بین بردن و درمان چشم زخم دید از جمله دعانویس‌هایی که مردم به آنها جهت درمان چشم زخم مراجعه می‌کنند.

وسایل زینتی و گردنبند‌های منقش به نقوش مورد اعتقاد، اسفندهای زینتی و بسیاری دیگر از وسایلی که برای پیشگیری از چشم زخم و درمان آن در این کشورها به کار می‌رود همه و همه جزئی از تلاش مردم برای پیشگیری از دچار شدن به چشم زخم هستند.

عواملی که باعث ایجاد چشم زخم می‌شوند

یکی از عواملی که مسبب بوجود آمد چشم زخم است، حسادت است! حسادت از خود یک نیرو و انرژی منفی ساطع می‌کند که بر ذهن و روان فرد تأثیر گذشته به وی صدمه زده و یا به اصطلاح شر می‌رساند.

البته فقط حسادت و بدخواهی نیست که باعث ایجاد چشم زخم می‌شود، بلکه گاهی محبت و علاقۀ زیاد نسبت به کسی یا چیزی هم می‌تواند باعث ایجاد چشم زخم شود.

در کتب دینی هم به این موضوع که اگر پدر و مادری علاقه‌شان نسبت به فرزندشان بیشتر از علاقۀ آنها به خداوند باشد عواقب خوبی در انتظار آنان نیست، اشاره شده است.

یکی دیگر از عوامل ایجادکنندۀ چشم زخم به تعجب و حیرت آوردن کسانی است که چشم‌های به اصطلاح شور دارند. تعجب بیش از حد و تحیر فردی که حسود است و یا به عبارتی چشم دیدن پیشرفت، موفقیت و یا زیبایی کسی را ندارد باعث صدمه دیدن و یا چشم زخم می‌شود.

چند روش درمان چشم زخم به سبک فرهنگ‌های مختلف

  • پاشیدن نمک در ورودی درب منزل، که باعث دفع انرژی‌های منفی می‌شود.
  • استفاده از دستبند مرجانی که ظاهراً باید رنگ آن صورتی باشد برای خودتان و یا کودکان‌تان می‌تواند چشم زخم را رفع شود.
  • شکستن تخم مرغ نیز یکی از راه‌های محلی درمان چشم زخم است.
  • راهی دیگر برای دفع چشم زخم لمس است. فردی که مثلا یک کودک را چشم زده، با علم بر اینکه چشم زخم به صورت عمدی صورت نمی‌گیرد، باید دست کودک و یا فرقی نمی‌کند هر عضوی از بدن او را لمس کند.
  • برای اینکه بدانید کودکتان یا خودتان که مشکوک به چشم زخم هستید، دچار آن شده‌اید یا نه، به روش مردم اروپای شرقی از یک تکه زغال استفاده کنید. زغال را درون آب بیندازید اگر بر آب شناور ماند نشانۀ آن است که چشم زخم بر فرد مورد نظر صورت گرفته است و اگر زیر آب رفت، به دنبال روش دیگری برای درمان باشید.

اشاره به درمان چشم زخم در قرآن

اگر چه به طور مستقیم در رابطه با چشم زخم و یا درمان آن در قرآن چیزی عنوان نشده است. اما اکثر مفسران بر این عقیده‌اند که آیاتی در قرآن در رابطه با چشم زخم وجود دارد. و در احادیث و روایات از معصومین و بزرگان کاملاً صریح عنوان شده است.

مثلاً در سورۀ یوسف(ع) آنجا که حضرت یعقوب(ع) فرزندان خود را به مصر می‌فرستد از ایشان می‌خواهد که از دروازه‌های مختلف وارد شهر شوند تا مردم با دیدن آنها چشم زخمی به ایشان وارد نکنند. البته تأکید آن حضرت بر این که تا زمانی که خداوند اراده نکند چشم زخم تأثیر دارد و چیزی بالاتر از ارادۀ پرودگار نیست.

درمان چشم زخم براساس روایات و احادیث

در روایات مختلف از پیامبر اکرم و احادیث فراوان از ایشان و أئمۀ اطهار(س)، مطالبی در خصوص چشم زخم و درمان آن ارائه شده است که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • ساده‌ترین و شایع‌ترین راه مقابله با چشم زخم مداومت بر خواندن سورۀ ناس و سورۀ فلق می‌باشد. چه خوب‌تر که از آنها به عنوان تعویذ (عباراتی عمدتاً به صورت مکتوب از آیات و روایات) استفاده شود.
  • اگر می‌خواهید چشم شما به کسی آسیب نرساند در زمان دیدن چیزی و یا کسی که از آن خوشتان آمده بگویید: (آمنتُ باللهِ و صلَّی اللهُ علی محمّدٍ و آله)
  • درمان چشم زخم با مداومت بر ذکر (لا حول و لا قوه الّا بالله العلی العظیم)، همچین به زبان داشتن بر اذکار (الله اکبر و لااله‌إلّالله). خواندن آیت‌الکرسی یکی از موارد خنثی کردن اثرات چشم زخم است.
  • آیۀ، (وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ
    این آیه را خداوند زمانی فرمود که کافران در تلاش بودند تا پیامبر را بکشند، از ساحران و جادوگران کمک گرفتند تا چشم زخمی به ایشان برساند.
پوستر و إن یکاد

نوشتن سورۀ مبارکۀ (یس) و همراه داشتن با خود می‌تواند شما را از چشم زخم در امان دارد.

از امام رضا(ع) نقل است که اگر بیم آن می‌رفت که دچار چشم زخم شوید، دو دست خود را به صورت دعا پیش رو گرفته، سوره‌های ناس و فلق و حمد و توحید را قرائت کنید. اطمینان داشته باشید که گزندی از آن چشم به شما نخواهد رسید.