درمان پا درد

  • انتشار: ۳۰ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85543

درد در پاها معضلی است که معمولا اکثر افراد جامعه را حداقل یکبار درگیر خود کرده است، بسیاری از دردهایی که در پا ایجاد می شود دلایل و علت های مشخصی دارند؛ و برخی دیگر نیز به طور مشخص نمی شود دلیلی برای آن پیدا کرد.

اکثر دردهای ایجاد شده در پاها به دلیل ساییدگی و بروز آسیب در مفاصل و استخوان ها و همچنین رباط ها و تاندونها و بافت های نرم پا می باشد.

درمان پا درد
درمان پا درد

چنانکه برخی دیگر از انواع درد پا ناشی از مشکلات ستون فقرات می باشد.

از دیگر دلایل درد پا می توان به لخته شدن خون، گردش ضعیف خون در پاها و واریس اشاره کرد.

برای درمان ساده دردهای پا و یا تسکین آنها روش های مختلفی وجود دارد که می توانید در این مقاله آنها را بخوانید:

ماساژ، رایج ترین راه برای درمان درد پا

یکی از رایج ترین راه ها برای رفع درد در پاها ماساژ دادن می باشد. برای این کار پاهایتان را به مدت پنج تا ده دقیقه داخل آب ولرم قرار دهید و برای بهره مندی از یک رایحه خوش مقداری اسطوخودس داخل آب ولرم بریزید تا هم آرامش لازم را کسب کرده باشید و هم پاهایتان ضد عفونی شده باشد.

در این هنگام استرس را از خود دور کنید و بسیار آرام به پشتی صندلی یا مبلی که روی آن نشسته اید تکیه بزنید. بعد از ده دقیقه پاها را یکی یکی از آب بیرون آورده با یک حوله ولرم خشک کنید تا پاهایتان به یکباره سرد نشود.

اکنون یکی از پاها را مساژ دهید و پای دیگر را در حوله دوم بپیچید تا گرم بماند. برای ماساژ پا می توانید از مقداری روغن زیتون یا لوسیون های دیگر استفاده کنید. تمام سطح پا را به لوسیون مورد نظر خود آغشته سازید، در ادامه با یک دست پاشنه پا را بگیرید و با دست دیگر به طور چرخشی غوزک پا را ورزش دهید.

درمان پا درد
درمان پا درد

همین طور در ادامه ماساژ با یک دست زیر پا و با دست دیگر روی پا را به آرامی فشار دهید. با این کار خون بهتر در رگ های پایتان گردش می یابد و احساس خوبی به شما دست داده با رفع خستگی پاها درد آن نیز تسکین می یابد.

آب سرد وگرم برای رفع درد پا

اگر حوصله ماساژ دادن برای رفع درد پاهایتان را ندارید می توانید از روش های دیگر از جمله فن آب گرم و سرد استفاده کنید. برای این کار دو سطل برداشته یکی را با آب گرم و دیگری را با آب سرد پر نمایید. ابتدا به مدت سه دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید و سپس به مدت ده تا یک دقیقه آنها را در آب سرد فرو برده نگه دارید.

دو تا سه بار این کار را تکرار کنید و سپس پاهایتان را خشک کنید. با قرار دادن پاها در آب گرم در حقیقت گردش خون در رگ های پایتان را افزایش داده اید و قرار دادن در آب سرد التهاب پاها را کاهش می دهد. اگر از سطل آب گرم و سرد خوشتان نمی آید می توانید از یک حوله گرم و یک بسته یخ استفاده نمایید.  

سرکه و درمان پا درد

از قدیم گفته اند سرکه بر هر درد بی درمان دواست. برای برطرف کردن درد در پاهایتان نیز می توانید از این مایع جادویی بهره ببرید. برای این کار یک سطل آب داغ تهیه کرده و دو قاشق چایخوری سرکه داخل آن بریزید. در ادامه مقداری نمک دریایی و درصورت عدم دسترسی به این نوع نمک مقداری نمک معمولی را به محلول آب گرم و سرکه اضافه کنید. پاهایتان را به مدت بیست دقیقه در این محلول بگذارید.

روش دیگر این است که دو سطل انخاب کرده در هر دو مقداری مساوی از مخلوط سرکه و آب بریزید: آب یکی از سطل ها باید گرم و دیگری سرد باشد. یک حوله بردارید و آن را در سطل حاوی آب گرم و سرکه غوطه ور سازید، حوله را خوب فشار دهید تا آب آن گرفته شود و اکنون پاهایتان را به مدت پنج دقیقه در این حوله بپیچید. اکنون این کار را با سطل آب سرد انجام دهید. این عمل را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا درد پاهایتان رفع شود.

روغن های گیاهی برای برطرف کردن درد پاها

یکی از شیوه های متداول دیگر برای رفع درد پاها استفاده از روغن های گیاهی ست. روغن میخک، رز ماری، اوکالیپتوس و نعنا می توانند درد پاهای شما را تسکین دهند.

روغن میخک درد مفاصل، قارچ ناخن ها و درد پاها را از بین می برد. در طول روز چند بار پاهایتان را با روغن میخک ماساژ دهید. برای جلوگیری از حساسیت های ناشی از روغن میخک آن را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط نمایید. قرار دادن پاها در مخلوط روغن های اوکالیپتوس، رزماری و نعنا به مدت ده دقیقه هم برای رفع درد پاهایتان معجزه می کند.

درمان پا درد
درمان پا درد

خوردن مارچوبه

از روش های دیگر برای رفع دردپاها خوردن مارچوبه است. این خوراکی حکم یک مسکن طبیعی را دارد و به سرعت درد پاها را رفع می کند. دردهای ناشی از التهاب مفاصل یا ورم مفاصل با مارچوبه درمان می شوند. برای این کار ده دقیقه مارچوبه را با بخار بپذید و بعد میل نمایید.

مارچوبه مایعات اضافی را از بدن شما خارج ساخته و التهاب مفاصل را کاهش دهد. مارچوبه را می توانید در کنار وعده غذایی خود مصرف کنید.
به هر صورت باید بدانید که سلامتی جسم و روح برای تمام ما امری مهم است چون سلامت عقل در سلام جسم است و در این میان پاها به عنوان ستون های بدن ما از اهمیت خاصی برخوردار است. برای داشتن پاهای سالم تمام تلاش خود را به خرج دهید!