درمان فوری دندان درد با ۲۲ روش خانگی و کاملا سالم و طبیعی

  • انتشار: ۱۴ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 71803

بسیاری از ما دستکم یک بار هم که شده به دنبال راهی برای درمان فوری دندان درد بوده ایم. دندان درد از آن دست دردهایی است که علاوه بر جسم، روح و روان انسان را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. توصیه ما این است که بهداشت دهان و دندانتان را رعایت کنید تا هیچ گاه دچار دندان درد نشوید. در این مقاله ازخبرگزاری اطلس می خواهیم به شما روش هایی برای درمان فوری دندان درد را شرح دهیم.

مراجعه فوری به دندانپزشک برای درمان دندان درد

اگر دچار دندان درد شده اید بهترین راه و مناسب ترین راه مراجعه به دندانپزشک است. به خصوص اگر دندان درد شما برای چندین شبانه روز ادامه داشت و یا علائمی مثل تورم، عفونت، افزایش درد در زمان جویدن، لثه‌ های قرمز و یا تب دیدید، بهترین کار رفتن به مطب یا کلینیک های دندانپزشکی است. در بعضی از موارد اگر بیمار دیر به پزشک مراجعه کند ممکن است با پیامدهای خطرناکی روبرو شود. اما ممکن است شخص به دندانپزشک دسترسی نداشته باشد؛ مثلا در مکانی دورافتاده یا در حین سفر باشد.

گرچه در اغلب شهرهای بزرگ و متوسط امروزه کلینیک های شبانه روزی دندانپزشکی خدمات ارائه می دهند. مشکل مهمتر اما این است که هزینه های دندانپزشکی معمولا زیاد می باشد و شماری از خانواده ها از پس تامین آن بر نمی آیند. در چنین مواردی است که ما به فکر روش های جایگزینی همانند قرص های مسکن و یا درمان های خانگی می افتیم.

مسکن‌ های قوی برای درمان فوری دندان درد

اغلب ما در هنگام دندان درد به دنبال داروهای مسکن درد می رویم. اما سوال اصلی این است که مناسب ترین مسکن ها برای درمان فوری دندان درد چیست. ضمن اینکه کافه نبات تاکید دارد که هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، به ویژه برای کودکان و بانوان باردار، در ادامه شماری از مسکن هایی که معمولا برای دندان درد مصرف می شوند را معرفی می کنیم.

«ایبوپروفن» یکی از تاثیرگذارترین و در دسترس‌ترین داروها برای درمان فوری دندان درد است که به صورت قرص و شربت در داروخانه ها ارائه می شود. مصرف قرص ایبوپرفن معمولا با سرعت زیادی درد دندان را تسکین می دهد. شکل ژلاتینی کپسولی ایبوپرفن که با نام «ژلوفن» به فروش می رسد، جذب گوارشی راحت‌تری دارد. مصرف زیاد ایبوپرفن عوارضی هم در پی دارد. این دارو برای کودکان و بانوان باردار فقط با دستور پزشک مجاز است.

«استامینوفن» از دیگر داروهای مسکن است که به برطرف کردن در دندان کمک می کند. قرص استامینوفن گرچه مسکن ضعیف تری می باشد اما در مواردی و به صورت محدود برای مادران باردار تجویز می گردد.

بی‌ حس کننده‌ها یا ضد دردهای موضعی همانند قطره‌ها و اسپری‌ های گیاهی نیز بعضا برای درمان دندان درد استفاده می شوند که البته تاثیر کمتری از قرص های مسکن دارند و تنها برای مدت زمان اندکی درد را برطرف می کنند..

معمولا اگر بیمار دچار آبسه یا عفونت دندان شود و یا به قول معروف دندان چرک کند برای وی «آنتی‌بیوتیک» (چرک خشک کن) تجویز می شود. داروهای آنتی‌بیوتیکی همانند آموکسی‌ سیلین، ورم لثه را که معمولا دردناک نیز می باشد، درمان می کند و شرایط را برای کشیدن آن فراهم می نماید؛ زیرا دندانپزشکان از کشیدن دندان های دارای عفونت تا زمان رفع آن خودداری می کنند. از همین روی این نوع داروها فونت دندان را برطرف می کند و در بسیاری از موارد با برطرف شدن عفونت درد دندان نیز بهبود می یابد. خوردن خودسرانه آنتی بیوتیک عوارضی نیز در پی دارد.

پودر فلفل قرمز و زنجبیل

زنجبیل و فلفل هر دو ازجمله داروهایی هستند که خاصیت ضددرد دارند. هریک از این دو ادویه را می توان به تنهایی برای درمان دندان درد استفاده نمود اما مخلوط آن ها نتیجه به مراتب بهتری برای شخص مبتلا به دندان درد به همراه خواهد داشت.

برای تهیه داروی مناسب می بایست مقدار برابری از این دو ادویه را همراه با آب مخلوط نمایید و مخلوطی همانند سس تهیه کنید. پس از آن تکه ای پنبه را گلوله کنید و آغشته به مخلوط فلفل قرمز و زنجبیل نمایید. سپس آن رادقیقا برروی دندان گذاشته و تا هنگام آرامش شدن درد و یا تا هنگامی که طاقت آن را دارید، پنبه را از دهان بیرون نیاورید. دقت کنید که پنبه در جایی قرار بگیرد که لثه و زبان به آن برخورد نکند.

آنقوزه

آنقوزه گیاهی علفی است که می توان از آن شیره ای گرفت که بسیار بوی بدی دارد اما به شدت خاصیت دارویی دارد. یکی از روش های درمان فوری دندان درد این است که پودر شیره آن را با یک تا دو قاشق غذا خوری آبلیموی تازه ترکیب کنید سپس آن را به پنبه ای بمالید و بر روی دندان بگذارید. این کار را می توان در چند نوبت انجام داد.

روغن میخک؛ قدیمی‌ ترین روش گیاهی درمان فوری دندان درد

میخک معروف ترین گیاه دارویی برای تسکین فوری دندان درد بحساب می آید. گیاه میخک دارای مسکنی طبیعی است که در صورت استفاده صحیح قادر است موچب آرام کردن درد دندان گردد. ای را هم بگوییم که باید برای تند و تیز بودن میخک آماده باشید، چون میخک، از گیاهان تند محسوب می شود.

شما می توانید دو قطره روغن میخک را بر تکه ای پنبه بریزید و آن را تا هنگام برطرف شدن درد پشت دندان بگذارید. در روشی دیگر برای بهبود درد دندان جویدن میخک است. برای این کار یک دانه میخک را به اندازه ای بجوید که روغن آن خارج شود.

دم کرده و چای نعناع

برای درمان فوری درد دندان می بایست یک قاشق چای خوری نعنای خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و بیست دقیقه بگذارید تا به خوبی دم بکشد. هنگامی که دمنوش شما خنک شد، آن را در دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید.

چای نعناع عطر و طعمی مطبوع دارد و تا حدودی هم ویژگی بی‌حسی دارد. یک قاشق چای خوری نعناع را در یک لیوان آبجوش بریزید و برای بیست دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس هنگامی که چای نعنای شما سرد شد، هم می توانید آن را نوش جان کنید و هم پس از چرخاندنش در دهان آن را بیرون بریزد.

روغن سیاه دانه

برای استفاده از روغن سیاه داده می بایست مقداری از آن را روی یک گوش پاک کن ریخته و سپس برای ۱۵ تا ۲۰ ثانیه برروی دندان دارای درد ماساژ دهید. همچنین می‌ توان یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را با آب گرم ترکیب کنید و بجای دهانشویه از آن استفاده نمایید. این کار را می توان دو بار در روز انجام داد.

روغن سیاه دانه برای دندان درد

 برگ‌های گواوا

گوآوا یک نوع گیاه گرمسیری با درختچه‌ ای همیشه‌سبز است که برگ‌ های دراز و بیضی دارد. میوه گوآوا که شبیه زیتون یا انار کوچک می باشد، گوشتدار، با دانه هایی به اندازه انگور و به رنگ قرمز یا زرد است. در جنوب ایران به آن زیتون محلی هم گفته می شود. برای رفع دندان درد می بایست ۴ یا ۵ برگ گواوا را در آب جوش بگذارید و به آن نمک بیفزایید و پس از سرد شدن آن را برروی دندان بمالید.

صمغ مر؛ روشی ناشناخته برای درمان فوری دندان درد

«مر» یا «مر مَکّی» صمغ رزینِ معطّری است که از درختچه‌ ای از خانواده بلسان گرفته می‌ شود. در این روش تقریبا ناشناخته می بایست یک قاشق چای خوری از پودر مر را برای ۳۰ دقیقه در یک لیوان آب جوشانده و پس از خنک شدن یک قاشق چای خوری از آن را در یک فنجان آب ریخته و پنج تا شش نوبت در روز غرغره کنید تا دندان درد شما رفع شود.

آب نمک؛ روش مادربزرگ ها برای درمان فوری دندان درد

یکی از دم دستی ترین و رایج ترین روش های درمان فوری درد دندان استفاده از آب نمک است. برای تهیه آب نمک با یک قاشق نمک را در آب جوشیده شده حل نمایید و اجازه دهید سرد گردد. سپس مقداری آب نمک را در حدود سی ثانیه در دهان بگردانید. اگر توفق دیدن مادربزرگ تان را داشته اید حتما می دانید که این روش درمانی نسخه مورد علاقه آنان است.

یخ و طب فشاری

بر اساس یک روش قدیمی اگر دست خود را با یخ ماساژ دهید، دندان درد شما رفع می‌ گردد. به گفته حکمای قدیم هنگامی که یخ را میان انگشت سبابه و شست خود می‌ گذارید، اعصاب انگشت پیام احساس سرما را به مغز منتقل می کند و پیام آرام شدن درد نیز به دندان شما فرستاده می شود.

یخ؛ روشی عجیب برای درمان فوری دندان درد

به عنوان یک مسکن فوری تا رسیدن به دندانپزشک می توانید از یخ استفاده نمایید. برای اینکار می بایست چند قالب یخ را در کیسه‌ ای پلاستیکی ریخته و پارچه نازکی را برروی کیسه بپیچید و برای بی‌حسی دندان پانزده دقیقه روی قسمتی از صورت که دندان ملتهب آنجا قرار گرفته، بگذارید.

سیر

استفاده از سیر برای درمان فوری دندان در به دو صورت انجام می شود. در روش اول می‌ توان یک حبه سیر له شده را با کمی نمک مخلوط نموده و روی دندان قرار داد. در روش دوم یک یا دو حبه سیر را جویده و این کار را ۲ یا ۳ نوبت در روز تکرار نمایید.

درمان دندان درد با سیر
درمان دندان درد با سیر

به یاد داشته باشید که استفاده از سیر همانند دیگر روش های خانگی که در این مقاله توضیح می دهیم موقتی است. همچنین سیر دردهای ناشی از آبسه یا عفونت دندان را تسکین می دهد و دیگر دردهای دندان شما را حتی کم نیز نمی کند.

عصاره وانیل

۲ یا ۳ قطره وانیل را می بایست روی گوش پاک کن و یا تکه ای پنبه بریزید و به طور مستقیم برروی محل درد قرار دهید. این کار را می توان در چند نوبت انجام داد.

چای سیاه؛ یک روش دم دستی برای درمان فوری دندان درد

چای سیاه پررنگ به سبب داشتن «تانین» که ماده ای قابض می باشد التهاب دندان را کاهش داده و قادر است به کمتر شدن درد دندان کمک نماید. در این روش یک چای کیسه ای را خیس نمایید و بر جایی که درد دارد بگذارید و یا چای سیاه فله ای دم کنید و پس سرد شدن چندین نوبت آن را غرغره نمایید.

جوش شیرین

در این روش می بایست پنبه را با مقدار اندکی آب خیس نمایید. البته نه خیلی خیس.پس از آن پنبه را با جوش شیرین پوشانده و بعد روی دندانی که درد دارد بگذارید. همچنین می‌ توان جوش شیرین را با مقدار اندکی آب گرم ترکیب نمایید و از آن به عنوان دهانشویه بهره ببرید. شما می توانید ۲ تا ۳ نوبت در روز از این مایع استفاده نمایید.

آب اکسیژنه یا محلول هیدروژن پراکسید

برای بر طرف کردن شماری از عارضه هایی که در دهان به وجود می آید و همچنین برای شستشو دادن دهان می توان از محلول ۳ درصد هیدروژن پراکسید استفاده کرد. استفاده از این محلول می‌ تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. این محلول به خصوص در هنگامی که شخص دندان درد و تب و مزه بد دهان را تجربه می نماید، کمک می‌ کند برای لحظاتی از درد خلاصی یابید. برای این کار می بایست یک مقدار محلول هیدروژن پراکسید را با مقداری برابری آب ترکیب نمایید و دهان را به وسیله آن بشویید و سپس بیرون بریزد..

روغن پونه کوهی یا آویشن

در این روش درمان فوری دندان درد یک گوش پاک کن را به روغن آویشن آغشته نمایید و به طورمستقیم برروی دندانی که در دارد بگذارید. می توان در صورت ادامه یافتن درد، چند ساعت بعد مجددا از این روش استفاده کنید.

روغن زیتون

در این روش یک تکه پنبه را به روغن زیتون دست نخورده آغشته نمایید و سپس آن را برروی دندان در حال در بگذارید. شما قادر هستید این روش را ۲ تا ۳ نوبت به طور روزانه انجام دهید.

پیاز

در این روش یک تکه کوچک از پیاز خام را برروی دندانی درد می کند بگذارید. از این روش می توان دو نوبت در روز استفاده کرد.

سنگ نمک

در این روش درمان فوری دندان درد سنگ نمک را برروی دندانی که درد آن را احساس می کنید بگذارید. این روش را می توان برای دو نوبت در روز استفاده کرد.

دارچین

یک قاشق چای خوری پودر دارچین و پنج قاشق چای خوری عسل را با یکدیگر ترکیب نمایید و آن را به طور مستقیم روی دندان بگذارید. این روش را می‌توان برای ۲ تا ۳ نوبت در روز تکرار کرد.