درمان درد مفصل زانو / عوامل درد مفصل زانو و روش های خانگی درمان آن

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77653

درمان درد مفصل زانو چندان هم سخت نیست، البته اگر علت آن را به درستی تشخص داده باشید. توصیه ما در این گونه موارد همیشه این است که برای تشخیص بیماری می بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید. یکی از عوامل اصلی درد مفصل زانو برهم خوردن میزان مایع مفصلی است. همچنین کاهش غضروف نیز موجب درد مفصل زانو می شود.

مفصل زانوی شما دارای مایع لغزان و لزجی به نام مایع مفصلی است. این مایع در تعریفی ساده غضروف و استخوان‌های شما را از یک سو روغن کاری کرده و از سوی دیگر همانند یک بالشت عمل می‌نماید. مایع مفصلی دارای مواد مغذی نیز می‌باشد و به حفظ سلامت مفاصل کمک زیادی می کند. مایع از موسین (ماده بزاقی)، آلبومین، چربی، اپیتلیوم (بافت پوششی) و لوکوسیت (گلبول سفید) تشکیل شده است. اگر حجم این مایع در مفاصل شما افزایش یابد، مقدار کمی کریستال، باکتری و خون به آن اضافه شده و باعث ایجاد دردهای مزمن و یا حاد مفصلی می‌گردد. غضروف نیز مثل بالشتی در بین استخوان‌ها قرار دارد و حرکات آن‌ها را نرم و روان می‌کند. با از بین رفتن غضروف استخوان ها با یکدیگیر برخورد کرده و موجب درد و التهاب می شوند.

عوامل درد مفصل زانو

التهاب مفصل یا آرتریت: یکی از دلایل افزایش مایع مفصلی ابتلا به آرتریت است که به صورت ورم و درد خود را نشان می دهد. اگر در زمان لمس کردن زانو احساس کردید که متورم، قرمز و گرم شده است احتمالا زانوی شما صدمه دیده و یا عفونت کرده و به التهاب مفصل مبتلا شده اید.

درمان درد مفصل زانو

آسیب دیدن زانو احتمال دارد به صورت اتفاقی و یا در نتیجه استفاده بیش از اندازه روی دهد. آسیب های اتفاقی شامل شکستگی استخوان‌ها، پاره شدن رباط‌ها و یا پاره شدن غضروف‌ها هستند. آسیب های ناشی از استفاده بیش از اندازه در نتیجه دویدن، کوه‌نوردی و یا ایروبیک روی می دهد.

عفونت: ازدیاد مایع در زانوها گاهی اوقات موجب عفونت می شود. عفونت موجب جمع شدن چرک در مفصل زانو می‌شود. در این شرایط پزشک مقداری از مایع را برداشته و آزمایش می‌نماید تا بفهمد که چه عاملی باعث آن شده است.

استئوآرتریت: استئوآرتریت یک نوع بیماری تخریب مفصل است. در این بیماری، غضروفی که زانو را نگه می‌دارد، از بین می‌رود و در نتیجه استخوان‌ها به هم برخورد کرده و باعث درد و ورم می گردند.

بالا رفتن وزن، ابتلا به نقرس، کیست، بیماری نقرس کاذب، بورسیت و تومور هم موجب کاهش غضروف و یا افزایش مایع مفصلی و در نتیجه درد مفصل زانو می‌شوند. حال روش های درمان درد مفصل زانو را بررسی می کنیم.

روش هایی برای کاهش درد زانو

گلوکزآمین کندرویتین: استفاده از این مکمل دارویی برای بهبود خشکی و ناراحتی مفاصل مفید می باشد. این مکمل دارویی مفاصل را بازسازی می‌نماید. اگر درد مفصل زانوی شما در نتیجه کاهش غضروف باشد این دارو مناسب است.

آب گیلاس: آب گیلاس حاوی مواد ضد التهاب است. آب گیلاس موجب کاهش درد و جلوگیری از تغییر شکل عضلات می‌شود.

نرمش زانو: برای کاهش درد زانو می بایست خم شده و دست هایتان را بر روی زانوهایتان قرار دهید. پس از آن برای گرم شدن زانوها، آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت و بالعکس بچرخانید. این ورزش از درد زانو جلوگیری می‌نماید.

مراجعه به پزشک متخصص: پزشک متخصص قادر است بوسیله یک سرنگ، مایع اضافی را از مفصل زانو خارج کرده موجب درمان درد مفصل زانو شود. این روش درمانی تنها در مواردی کاربرد دارد که مایع در حفرات مفصل زانو وجود داشته باشد.

زانوبند: زانوبند می تواند از کشکک زانو حافظت نماید. زانوبند موجب می‌گردد که در حین ورزش کردن درد کمتری احساس کنید.

کاهش وزن: بررسی ها نشان می دهد که به ازای هر نیم کیلوگرم وزن اضافی، فشار وارد شده به مفصل زانو ۵ برابر یعنی ۲٫۵ کیلو افزایش خواهد یافت. پس تلاش کنید وزن خود را در حد طبیعی حفظ نمایید تا به درد زانو مبتلا نشوید.

ورزش: ایده آل این است که همراه با کار روی کاهش وزن خود، ورزش هم انجام دهید. ورزش موجب تقویت عضله های بالا و پایین مفصل زانو می‌شوند.

مواد غذایی و مکمل های حاوی ویتامین D و همچنین کپسول روغن ماهی از درد مفصل زانو جلوگیری می‌کند. انار، زغال اخته و گیلاس نیز دارای مقدار زیادی ویتامین و آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها موجب کاهش درد مفصل زانو می‌شوند.

درمان های خانگی درد مفصل زانو

یخ درمانی: یخ درمانی یکی از بهترین روش های درمان درد مفصل زانو و التهاب آن است. برای این کار می بایست بین یخ و پوست، حوله یا پارچه ای قرار دهید تا از احساس سرمای شدید در زانو جلوگیری شود. در حدود بیست دقیقه یخ را برروی زانوی خود گذاشته و سپس آن را بردارید. پس از پنج دقیقه دوباره این کار را تکرار نمایید. این کار را برای ۱ ساعت ادامه دهید.

استراحت کردن: هنگامی که نشسته‌اید، زانوی خود را بالا نگه دارید تا گردش خون بهتر انجام شود. زمانی که دراز کشیده‌اید، زانو را بالا نگاه دارید. برای این کار می‌توان از یک بالشت استفاده کرد. در این تمرین مایع اضافی از مفصل زانو دور می‌گردد.

پانسمان: محکم بستن زانو از تجمع بیش از حد مایع مفصلی جلوگیری می کند. به همین منظور می بایست پانسمان را محکم کنید، ولی نه به آن اندازه که مانع گردش خون شود.

دارچین و عسل: شما باید پودر دارچین و عسل را با یکدیگر مخلوط کرده و روی زانو بمالید. زمانی که احساس کردید زانویتان گرم شده است، آن را بردارید.

روغن خردل و روغن زیتون: می بایست یک قاشق روغن خردل را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط نمایید. این مرهم را چند نوبت در روز به زانو بمالید و ماساژ دهید.

سرکه: پیش از خوابیدن، مقداری سرکه روی زانوهای خود بمالید.

تخم شنبلیله آغشته به روغن تخم خردل: این مرهم یک درمان موثر برای درد مفصل زانو محسوب می شود. باید آن را روی زانوها مالیده و اندکی صبر نمایید تا خشک گردد. این مرهم، زانوها را گرم، جریان خون را افزایش، مفصل را نرم و غضروف را سالم می‌نماید.