خستگی مزمن چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76216

سندرم خستگی مزمن، نوعی بیماری است که موجب می‌شود شما به اندازه‌ای احساس خستگی کنید که قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نباشید. یکی از علائم مهم این سندرم احساس خستگی شدید به مدت ۶ ماه است. درمان خستگی مزمن موضوع مقاله امروز اطلس پلاس است.

خستگی مزمن دقیقا چیست؟

این روزها عدم سلامت ناشی از استرس به یک امر روتین در جامعه بدل شده است و دلیل بیشتر مرخصی های استعلاجی می‌باشد.

زمانی که استرس شما بیش از اندازه باشد خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد. بیماری‌ای که درمان و رفع آن ممکن است زمان زیادی را در بر بگیرد پس باید علائم هشدار دهنده آن را جدی بگیریم.

اکثر افراد مبتلا به این سندرم بعد از یک الی دو سال بهبود پیدا می‌کنند و دیگر مبتلا نمی‌شوند. اما گاهی افراد ممکن است چندین سال با این علائم مواجه باشند.

این بیماری خیلی شناخته شده نیست. برخی معتقدند که این یک بیماری مستقل است و دارای علائم خاص خود میباشد اما برخی دیگر از متخصصان می‌گویند این سندرم به عنوان یک بیماری مستقل و جداگانه قابل قبول نیست.

برای تشخیص این سندرم هیچ آزمایشی وجود ندارد، به همین دلیل پذیرفتن این بیماری برای کسانی که به آن مبتلا هستند خیلی کار آسانی نیست.

وجود کسانی که بیمار را باور داشته باشند و او را حمایت کنند خیلی می‌تواند برای درمان و رفع بیماری مفید و مهم باشد و پزشکی که قابل تأیید باشد نیز کمک بزرگی است برای درمان این سندرم می‌تواند باشد.

درمان خستگی مزمن

علل و درمان خستگی مزمن

این که خسته هستید واقعی است و شما دچار اختلال ذهنی نشده اید. این سندرم می‌تواند واکنش بدن شما به مجموعه از عوامل روحی و جسمی باشد.

با اینکه علت اصلی آن هنوز مشخص نشده است اما گاهی اوقات این بیماری بعد از تجربه یک آنفولانزا آغاز می‌شود، ولی هیچ دلیلی دال بر ارتباط بین سندرم خستگی مزمن و آنفولانزا وجود ندارد.

به احتمال زیاد در کنار هم قرار گرفتن مجموعه ای از عوامل می‌تواند باعث بروز این بیماری شوند. قبل از درمان خستگی مزمن باید با علائم آن آشنا شویم.

علامت اصلی این بیماری خستگی بیش از اندازه است. اگر شما سندرم خستگی مزمن را تجربه می‌کنید باید علائم زیر را در خود احساس کنید:

  • شما به صورت دائم و یا اکثر مواقع احساس خستگی می‌کنید.
  • ممکن است خواب شما دچار اختلال شود و یا بعد از اینکه بیدار می‌شوید نیز احساس خستگی کنید.
  • ممکن است تفکر و تمرکز شما دچار اختلال شود. (به خاطر سپردن برای شما مشکل خواهد بود)
  • دردهای عضلانی، سردرد، دردهای مفصلی، درد گلو، غدد لنفاوی دردناک در زیر بغل و گردن
  • ضعف عضلات و تورم و التهاب در مفاصل
  • تب و همچنین لرز در اندام ها
  • علائم عصبی مانند تحریک پذیری، فراموشی
  • بروز علائم بعد از یک فعالیت جسمی و یا ذهنی که قبل از این برای شما دشوار نبود

بروز و ظهور افسردگی به همراه بیماری خستگی مزمن تقریبا یک حالت شایع است که باعث می‌شود علائم شما بدتر شود. در این گونه مواقع استفاده از داروهای افسردگی می‌توانند به شما کمک کنند تا حس بهتری پیدا کنید.

تشخیص خستگی مزمن

برای درمان خستگی مزمن نیاز است تا پیش از هر کاری به تشخیص درست در مورد بیماری تان برسید. هیچ آزمایشی برای این تشخیص وجود ندارد.

اما پزشکان و متخصصان با رد کردن دیگر بیماری هایی که باعث می‌شوند علائمی مشابه با سندرم خستگی مزمن ایجاد کنند، ابتلا به این بیماری را تأیید می‌کنند.

پزشک باید بیمار را بررسی کنید و تمام بیماری هایی که امکان دارد علائمی شبیه به این بیماری را ایجاد کنند کنار بزند تا بتواند برای تشخیص آن اقدام نماید.

بیماری‌های زیادی هستند که می‌توانند موجب شوند شما احساس خستگی کنید. در اکثر مواقع خستگی افراد می‌تواند چیزی به غیر از این سندرم باشد.

بیماری هایی چون، عفونت ها، بیماری های خود ایمنی، بیماری های عصبی، بدخیمی ها، مشکلات هورمونی، اعتیاد و یا سوء مصرف مواد و یا حتی عوارض برخی دارو ها می‌توانند علائمی شبیه به سندرم خستگی مزمن ایجاد کنند.

فرد مبتلا به این سندرم خستگی پایدار و عود کننده را تجربه می‌کنند که از مدتی قبل شروع شده و باعث کاهش توانایی های فرد می‌شود و حداقل ۶ هفته می‌تواند ادامه داشته باشد.

درمان خستگی مزمن

به طور قطع برای درمان خستگی مزمن هیچ راهی وجود ندارد. اما اکثر علائم آن می‌توانند قابل درمان باشند. با پزشک خود در ارتباط باشید. ترکیب دارو ها و تغییرات رفتاری می‌تواند به شما برای درمان علائم این بیماری کمک کند.

همان طور که گفته شد به طور ثابت درمان خستگی مزمن برای این بیماران وجود ندارد. پزشک شما برای اینکه بتواند یک روش درمانی برای تان پیدا کنند ممکن است از کوشش و خطا استفاده کند.

درمان خستگی مزمن در منزل

ممکن است نیاز باشد شما در برنامه روزمره زندگی تان تغییراتی ایجاد کنید. عادت های خواب تان را بهتر کنید و یا استفاده از ورزش ملایم برای درمان نیز می‌تواند موثر باشد.

اینکه تحت مشاوره یک پزشک باشید و روزانه از ورزش کمک بگیرید می‌تواند به شما برای رفع و درمان خستگی مزمن کمک زیادی بکند.

هر چند خیلی کار ساده ای نیست اما اینکه شما یک نگرش مثبت داشته باشید می‌تواند به روحیه شما و در نتیجه بهبود جسم تان کمک کند.

از دچار شدن به خشم، افسردگی و سرخوردگی در وجودتان جلوگیری کنید. صحبت کردن با دیگران و یا یک مشاور می‌تواند به شما در بهبود نگرش تان به این بیماری کمک کند.

تأثیر این سندرم بر زندگی

اگر درمان خستگی مزمن با موفقیت انجام نشود، می‌تواند تأثیرات مخربی بر روند زندگی شما داشته باشد. ۸۰ درصد مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می‌دهند و افرادی هستند که اصلا تصورش را هم نمی‌کردید که مبتلا شوند.

افراد مبتلا معمولا اشخاصی علاقه‌مند به کار هستند و در زمینه کاری خود مهارت دارند. در قبال خانواده خود مسئولیت زیادی بر عهده می‌گیرند و نیاز دیگران را بر نیاز های خود ترجیح می‌دهند.

آیا بازگشت بعد از درمان خستگی مزمن امکان دارد

بیشتر کسانی که به این سندرم مبتلا هستند می توانند با درمان خستگی مزمن بهبود پیدا می‌کنند. هر چند این بهتر شدن ممکن است مدتی را در بر بگیرد و حساسیت شما را نسبت به استرس ها به دنبال داشته باشد.

خطر بازگشت این بیماری وجود دارد و شخص مبتلا باید میزان کار و فعالیت های سنگین خود را کاهش دهد تا بدن او بتواند فرصتی برای بهبود کامل در اختیار داشته باشد.