درمان جوش صورت

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85680

یک روایت عامیانه می گوید درست زمانیکه قرار است به یک مهمانی باشکوه یا یک قرار مهم بروید بروز چند دانه چرکین که به جوش یا آکنه معروف است بر روی صورت شما تمام برنامه ریزی ها و آمادگی شما را به یک باره برهم می زند. آکنه معمولا در تمام قسمت های بدن پدیدار می شود اما وجود آن روی صورت بسیار خجالت آور است و اعتماد به نفس شما را پایین می آورد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که هشتاد درصد جوانان، سه درصد مردان بزرگسال و دوازده درصد زنان در طول زندگی خود با جوش سر و کار داشته اند.

درمان جوش صورت
درمان جوش صورت

با توجه به اهمیت موضوع و کمک به شما در جلوگیری و درمان جوش صورت تصمیم گرفته ایم در مطلبی راه های جلوگیری از آکنه را آموزش دهیم. قبل از هرچیز اما بهتر است جوش یا آکنه را به خوبی بشناسیم؛

آکنه (جوش) چیست؟

آکنه یا جوش ها زمانی بر روی پوست قسمت های مختلف بدن شما پدیدار می شود که فولیکول یک غده پوستی مسدود می گردد؛ جوش ها به طور معمول بر روی پوست صورت، گردن، کمر، سینه و شانه ها خود را نشان می دهند. جوش ها اگرچه تهدید جدی برای سلامت بدن نیست اما در صورت بی توجهی می تواند به زخم منجر شود.

آکنه به عنوان یک بیماری پوستی غدد چربی پوست را درگیر می کند، روزنه های ریز روی پوست در زیر با غدد چربی در ارتباط هستند که یک ماده روغنی به نام سبوم تولید می کنند. فولیکول ها راه ارتباط منافذ پوستی با غدد چربی هستند. داخل فولیکول های یک ماده روغنی ست که وظیفه رساندن سلول های مرده پوست به سطح پوست را بر عهده دارند و زمانیکه این راه اتصالی مسدود گردد یک جوش بر روی پوست شما ظاهر می شود که رویش یک موی همراه است.

جوش ها به دسته «خفیف، متوسط و شدید» تقسیم می شود که به زیر سطح پوست نفوذ کرده سبب التهاب، زخم و قرمزی پوست می گردد. در صورتیکه جوش ها عامل ژنتیکی داشته باشند داستان خیلی تلخ می شود چون خارج از کنترل عمل می کنند.  

انواع درمان ساده برای جوش های صورت

 اکنون که جوش را به درستی شناختید و دانستید که برخلاف باورهای عامه نوع غذایی که می خورید در پیدایش جوش نقشی ندارد و تنها ترکیبی از عوامل فیزیولوژیکی سبب پیدایش آنها می شود و شما کنترلی بر آن ندارید، می توانید با برخی راه های ساده به راحتی آنها را درمان کنید؛

آب و درمان جوش صورت

اولین راه درمان جوش صورت که بسیار ساده و ارزان است نوشیدن حداقل چهار لیوان آب در روز می باشد: زمانیکه آب کافی می نوشیم، پوست بدن مرطوب می ماند و این امر خود باعث پاک شدن پوست از باکتری ها و سموم می گردد.

نوشیدن اب درمان جوش صورت
نوشیدن آب ساده ترین راه درمان جوش می باشد

غذاهای سالم و ویتامین ها

روش دیگر درمان جوش صورت استفاده از غذاهای سالم به همراه سبزیجات، میوه ها و ویتامین های مفید می باشد. ویتامین های «A و E» که در سبزیجاتی مانند اسفناج و بروکل به وفور یافت می شود به درمان جوش صورت کمک شایانی می نماید.

براساس یافته های علمی در صورتیکه غلات کامل، حبوبات و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می توانید از شر جوش های صورت خلاص شوید: مصرف بیش از حد کربوهیدرات سبب افزایش ناگهانی قند خون و تولید انسولین در بدن می گردد. انسولین زیاد در خون سبب ایجاد برخی تغییرات فیزیولوژیکی از جمله رشد سلول های مسدود کننده منافذ پوس می گردد. انسولین زیاد همچنین می تواند فعالیت غدد چربی را افزایش دهد. به جای استفاده بیش از حد از برنج، نان سفید و شکر بیشتر هویج، فلفل، طالبی و هلو بخورید که سرشار از ویتامین A می باشند.

درمان جوش صورت
خوردن غذاهای سالم موجب درمان جوش می شود

شستشوی مرتب پوست

خانم هایی که در شبانه روز بیش از حد آرایش می کنند بیشتر در معرض جوش قرار می گیرند به ویژه اینکه تحرک هم نداشته باشند. به گفته متخصصین پوست و مو در پوست صورت در مقایسه با دیگر بخش های بدن غدد چربی بیشتری وجود دارد و زمانیکه آرایش پوست صورت در طول روز با آلودگی هوا، گرد و غبار، عرق و کثیفی دیگر ترکیب شود سبب مسدود شدن روزنه های پوست می گردد. اگر صورت خود را در طول روز به طور منظم نشویید، لایه های کثیفی نشسته بر روی پوست به داخل پوست نفوذ کرده باعث ایجاد جوش می شود.

درمان جوش صورت
شستشوی مرتب پوست مانع از بروز جوش می شود

ورزش درمانی موثر برای جوش

در پیدایش جوش ها همان طور که گفته شد یک سری تغییرات فیزیولوژیکی نقش دارند و استرس خود می تواند سبب ایجاد این تغییرات شده تشکیل جوش را تسریع کند. فعالیت های ورزشی سبب گردش خون مناسب در بدن و در نهایت رسیدن اکسیژن کافی به سلول های پوست می گردد. گردش خون بهتر ناشی از ورزش همچنین مواد زاید را از سلول ها دور می سازد. اما به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از ورزش دوش بگیرید چون تعریق پوست می تواند باعث تشکیل جوش ها شود.

درمان جوش صورت
ورزش با تسریع جریان گردش خون سبب درمان جوش می شود

استفاده از ماسک ها و عصاره ها برای درمان جوش

یکی از راه های معمول دیگر برای درمان جوش ها استفاده از انواع و اقسام ماسک ها و عصاره های مفید می باشد.« عصاره نعناع، آب لیموی ترش تازه، تخم مرغ و پرتقال و سیب زمینی» برای استفاده در ماسک ها و به عنوان عصاره برای درمان آکنه توصیه شده است.

درمان جوش صورت
استفاده از ماسک ها راهی موثر برای درمان جوش

برای این منظور می توانید نعناع را به صورت چای دم کنید و با تکه ای پنبه آن را روی پوست بمالید و ده دقیقه اجازه دهید روی پوست بماند. همین طور می توانید هفته ای دو تا سه بار لیموی ترش تازه را روی صورت خود بمالید. می توانید پوست پرتقال را با آب بجوشانید و سپس روی صورتتان بگذارید و بعد از سی دقیقه بشویید. همین طور می توانید آب پرتقال را با تخم مرغ مخلوط کرده روی صورت خود قرار دهید.

 سیب زمینی هم راه خوبی برای درمان جوش صورت می باشد چون سرشار از پتاسیم، سولفور و کلوراید است و آنتی اکسیدان زیادی دارد که می تواند به رشد سلول های پوست کمک کند. سیب زمینی را رنده کرده به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید.

  به هر صورت به همان میزان که بروز جوش روی صورت خجالت آور است به همان نسبت روش های درمان آسان است به شرطی که بحث ژنتیک در میان نباشد.