درمان آب ریزش بینی با چند ترفند کاربردی

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 82591

درمان آب ریزش بینی برخلاف آنچه مردم تصور می کنند چندان کار ساده ای هم نیست: این مشکل رایج که به دلیل تولید موکوس بیش از حد توسط مخاط بینی رخ می دهد علاوه بر تحت تأثیر گذاشتن فعالیت های روزانه بیمار برای اطرافیان نیز یک منظره چندش آور را خلق می کند، اینکه مدام بینی خود را بالا می کشید یا محتویات آن را در دستمالی که در دست دارید با صدای نابه هنجار خالی می کنید نمی تواند صحنه های خوبی برای افرادی باشد که مجبورید در سرکار، خانه یا کوچه و بازار با آنها سروکار داشته باشید.

چرا آب ریزش بینی؟

مهمترین نکته در مورد درمان آموزش بینی آشنایی با عوامل ایجاد این بیماری آزاردهنده می باشد. زمانیکه مخاط بینی بیش از حد مجاز تولید شود، شروع به بیرون ریختن از بینی می کند که اگر به موقع درمان نشود می تواند گرفتگی صدا، درد، سرفه، احساس ضعف، مشکلات در بلع غذا و تحریک گلو را به دنبال داشته باشد. «آنفولانزا، سرماخوردگی، آلرژی، سرمای بیش ازحد، چرکین شدن سینوس، خشکی بیش از حد و حتی غذاهای حاوی ادویه جات زیاد مانند فلفل» در آب ریزش بینی نقش دارند.

درمان آب ریزش بینی
آب ریزش بینی

ازمیان تمام عوامل ذکر شده، آنفولانزا و سرماخوردگی شدید شاید رایج ترین دلیل شروع آب ریزش بینی باشد. بدن برای مبارزه با ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا شروع به تولید مخاط می کند که اضافه آن در حفره بینی جمع شده به بیرون ترشح می شود. برای درمان این بیماری چندش آور داروهای زیادی وجود دارد اما هریک ممکن است عوارض جانبی مانند خواب آلودگی را نیز به دنبال داشته باشد. این درحالی ست که برای کنترل آبریزش بینی درمان های خانگی مفید بدون عوارض جانبی هم وجود دارد.

درمان آب ریزش بینی با استفاده از راه های خانگی

همان طور که در بالا گفته شد درمان آب ریزش بینی با استفاده از راه حل های خانگی نه تنها ایمن هستند که زحمت طی مسیر تا رفتن به مطب دکتر و نیز پرداخت هزینه های بالا را از دوش شما برمی دارد. در زیر با برخی از این روش های خانگی آشنا می شوید؛

بخور دادن روشی مناسب برای درمان آب ریزش بینی

رایج ترین روش خانگی برای درمان آب ریزش بینی شاید بخور دادن باشد. برای این کار یک ظرف پر از آب داغ را برداشته زیر بینی بگذارید، سر را با یک حوله یا پتویی که منفذ ندارد بپوشانید. اجازه ندهید بخار آب از فضای پوشانده شده خارج گردد. ده دقیقه به طور عمیق نفس بکشید، مخاط بینی هنگام تنفس عمیق شما از بینی خارج شده داخل ظرف محتوی آب داغ می ریزد و ممکن است سبب دل بدی شما گردد، نگران نباشید این کار کثیف را به شجاعت دنبال کنید چون هدف پاکی را دنبال می کنید. برای رسیدن به نتیجه بهتر و سریع تر می توانید مقداری روغن اکالیپتوس یا منتول را نیز به ظرف آب داغ اضافه کنید. بخور دادن علاوه بر خالی کردن مخاط بینی شما سبب نفوذ بخار آب گرم به مجاری تنفسی شده خشکی بیش از حد آنها را برطرف می سازد. در صورتیکه حوصله بخور دادن را ندارید دوش آب گرم بگیرید و در بخار فضای حمام نفس بکشید. بخور را دو یا سه بار در روز انجام دهید.

درمان آب ریزش بینی با آب نمک

آب نمک هم روش خوبی برای درمان آب ریزش بینی می باشد. آب نمک شاید بهترین روش برای درمان این بیماری مملو از ناراحتی باشد. کمک به خروج آسان مخاط و پاک کردن حفره بینی از محرک ها از اثرات مفید استفاده از آب نمک می باشد. روش درمان مانند قره قره کردن آب نمک برای درمان گلودرد می باشد. برای این کار مقداری نمک(نصف قاشق چایخوری) را در دو فنجان آب مقطر گرم حل نمایید، سر را روی یک بالشت به عقب خم کنید و چند قطره محلول آب نمک را در بینی خود بریزید و به آرامی نفس بکشید تا محلول در حفره بینی شما به جلو حرکت کند، سپس سر را از روی بالشت برداشته به پایین خم نموده با یک فین قوی محلول اضافی و مخاط را از بینی خارج کنید. تا زمانیکه که به طور کامل خوب نشده اید چند بار در روز این کار را انجام دهید.

درمان آب ریزش بینی با روغن خردل

روش خانگی دیگر برای درمان آب ریزش بینی استفاده از روغن خردل می باشد. این روغن خوراکی است و علاوه بر استفاده های موضعی می تواند در پخت و پز نیز به کار رود. روغن خردل خاصیت آنتی بیوتیکی داشته ضد ویروس و التهاب است و می تواند تا حد زیادی آب ریزش بینی را بند بیاورد. چند قطره روغن خردل گرم را در هر یک از حفره های بینی خود بریزید یا چند قطره از این روغن را داخل آب جوش بریزید و بخار ناشی از آن را به طور عمیق تنفس نمایید. بوی روغن خردل دستگاه تنفسی شما را گرم کرده مجاری بینی را پاک می کند. دوبار در روز این کار را انجام دهید.

زردچوبه و درمان آب ریزش

برای درمان آب ریزش بینی از زردچوبه نیز می توانید استفاده کنید. خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این ماده به بهبود آب ریزش بینی و سرماخوردگی کمک می کند. نصف قاشق چای خوری زردچوبه را داخل فنجانی از روغن بریزید و حرارت دهید تا دود کند. دود تولید شده را به آرامی در یکی از حفره های بینی تان تنفس کنید و سپس این کار را در حفره دیگر بینی خود تکرار نمایید. حتی می توانید نصف قاشق چایخوری زردچوبه را در آب حل کرده نوش جان نمایید. همین طور می توانید هر شب قبل از خواب نصف قاشق چایخوری زردچوبه را در شیر حل کرده سر بکشید.

به هرصورت در درمان آب ریزش بینی با روش های خانگی دانستید که چه طور به صورت ارزان و بدون صرف هزینه زیاد از شر این بیماری آزاردهنده خلاص شوید. بخور دادن، استفاده از نمک و زردچوبه و روغن خردل بدون شک کار سختی در درمان این بیماری ساده اما خطرناک نیست!