درخواست کمک طالبان از اتحادیه اروپا برای فعال نگه‌داشتن میدان‌های هوایی

  • انتشار: ۸ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 124536

اتحادیه اروپا می‌گوید که طالبان در گفتگوهای خود با مقام‌های این اتحادیه، برای فعال نگه‌داشتن میدان‌های هوایی افغانستان درخواست کمک کردند.

دفتر خدمات خارجی اتحادیه اروپا با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که این گفتگو به‌معنای به رسمیت شناختن حکومت موقت طالبان توسط اتحادیه اروپا نیست؛ بلکه بخشی از تعامل عملیاتی این اتحادیه و مردم افغانستان است.

اتحادیه اروپا گفته است که طالبان متعهد شده‌اند تا به تعهد خود مبنی بر عفو همکاران نیروهای ناتو پابند باشند.

طالبان در حالی برای فعال نگه‌داشتن میدان‌ها هوایی افغانستان از اروپا تقاضای کمک کرده است که قطر و امارات عربی برای گرفتن مدیریت میدان هوایی کابل در رقابت هستند.

به تازگی چهار دیپلمات خارجی مستقر در منطقه خلیج فارس به رویترز گفته‌اند که مقامات امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر یک سلسله‌ گفتگوها را با طالبان برای بحث در مورد مدیریت میدان هوایی کابل انجام داده‌اند.

رویترز نوشته‌است که این گفتگوها نشان می‌دهد که چگونه کشورها به دنبال اعمال نفوذ خود در افغانستان تحت حکومت طالبان هستند؛ در شرایطی که این گروه به طور رسمی توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده‌است.

به گفته منابعی که به دلیل حساسیت موضوع از فاش‌شدن نام‌شان خودداری کرده‌اند، اماراتی‌ها مشتاق مقابله با نفوذ دیپلماتیکی هستند که قطر از آن برخوردار است.

در آستانه خروج نیروهای خارجی، سال گذشته خدمات امنیتی میدان‌های ‌هوایی کابل، هرات، بلخ و قندهار به شرکت «G42» امارات متحده عربی واگذار شده‌بود. گفتنی است که بخشی از مدیریت میدان هوایی کابل از جمله کنترل ترافیک هوایی را نیروهای ناتو به عهده داشتند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟