درخواست توقف آزمایش های اتمی کوریای شمالی از سوی وزارت خارجه افغانستان

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 15748

وزارت خارجه کشور با نشر اعلامیه‌یی آزمایش‌های اخیر هسته‌یی کوریای شمالی را محکوم نموده و از کوریای شمالی خواسته است تا این نوع آزمایش‌ها را متوقف سازد.

در اعلامیه وزارت خارجه که امروز منتشر شده آمده است که آزمایش‌های اخیر کوریای شمالی برخلاف قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته و این گونه اقدامات باعث بروز تنش‌های بین‌المللی و رقابت‌های غیرسالم تسلیحاتی می‌گردد.

کوریای شمالی به تاریخ ۹ سپتامبر، جمعه ۱۹ سنبله، تایید کرد که پنجمین آزمایش اتمی هسته‌یی خود را با موفقیت انجام داده است؛ آزمایشی که با واکنش‌های گسترده‌یی از سوی کشورها و نهادهای مختلف روبه‌رو شده است.

اکنون ده روز پس از انجام این آزمایش‌ها، در بیانیه وزارت خارجه آمده است که افغانستان منحیث یک اصل، خواهان یک جهان و منطقه‌ی عاری از هر نوع سلاح کشتار جمعی بوده و یک بار دیگر اعلام می‌دارد که مخالف گسترش سلاح کشتار جمعی می‌باشد.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است: «بنابر این، از کوریای شمالی می‌خواهد تا این نوع آزمایش‌ها را متوقف ساخته و با درنظرداشت قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنان رعایت قوانین بین‌المللی آژانس انرژی اتمی در قسمت جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی از طریق مسالمت‌آمیز با جامعه بین‌المللی همکاری نماید.»

پیش از این باراک اوباما رییس جمهور امریکا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری وزیر خارجه امریکا، ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه، وزیر خارجه ناروی، نخست وزیر جاپان، رییس جمهور چین و رییس جمهور کره جنوبی نیز از انجام این آزمایش‌ها ابراز نگرانی کرده بودند.

یوکیا آمانو، رییس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی، نیز آزمایش هسته‌یی جدید کره شمالی را مشکل آفرین و تاسف‌آور خوانده بود.

تخمین زده می‌شود که بزرگی انفجار ناشی از این آزمایش کره شمالی دو برابر آزمایش قبلی این کشور و بیش از بمب اتمی باشد که در جنگ جهانی دوم بر فراز شهر هیروشیما رها شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟