درخواست ترامپ از اعضای ناتو برای دو برابر کردن بودجه دفاعی شان

  • انتشار: ۲۱ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 44958

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد شدید از از کشورهای عضو ناتو، از این کشورها خواست بودجه دفاعی خود را دو برابر کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته دونالد ترامپ در اجلاس سران کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار آن شد که اعضای ناتو ضمن پایبندی به سهم ۲ درصدی کنونی، بودجه دفاعی خود را به ۴ درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند. این نشست پشت درهای بسته برگزار شد.

دونالد ترامپ همواره اعضای ناتو را مورد انتقاد قرار داده که به اندازه ۲ درصد تولید ناخالص ملی خود در ناتو هزینه نمی‌کنند و آمریکا باید هزینه دفاع از سایر اعضا را بپردازد.

وی پیش از آغاز نشست سران ناتو، در یکی از شدیدترین انتقادهای خود، آلمان را «اسیر دست روسیه» خواند و گفت، در حالی که آلمان میلیاردها دالر صرف خرید گاز و انرژی از روسیه می‌کند، چرا آمریکا باید هزینه دفاع از آلمان در برابر روسیه را بپردازد؟

درخواست ترامپ برای تخصیص ۴ درصد تولید ناخالص ملی در حالی است که حتی آمریکا نیز سال گذشته ۳.۶ درصد برای ارتش خود بودجه تخصیص داد.

بر پایه اعلام ناتو، پس از آمریکا، یونان با ۲.۲۰ درصد، استونی ۲.۱۴ درصد، بریتانیا ۲.۱۰ درصد و پولند ۲ درصد به تعهد خود عمل کرده‌اند. فرانسه ۱.۸ درصد و آلمان با ۱.۲ درصد زیر سقف تعیین شده بودجه داشته‌اند.

روسیه، افغانستان، ایران و مبارزه با تروریسم از جمله محورهای دیگر گفت‌وگوهای سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟