درخواست اعراب حاشیه خلیج فارس از آمریکا برای جنگ با ایران!

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 42790

خروج دونالد ترامپ از معاهده هسته ای ایران اعتراضات گسترده بین المللی را به همراه داشت، اما سه متحد، ایالات متحده در خاورمیانه یعنی  اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از این حرکت بسیار استقبال کردند.

بلومبرگ نوشت؛ اسرائیل همواره گفته که این توافق به اندازه کافی برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک نیروی هسته ای قابلیت ندارد و کشورهای عربی خلیج فارس معتقدند که این کشور به دنبال نفوذ در کشورهای عربی است. اکنون آنها به دنبال طراحی برنامه ای برای مبارزه با ایران هستند. عربستان سعودی و امارات هماره گفته اند که مماشات با ایران نمی تواند جلوی نفوذ منطقه ای آن را بگیرد.

گسترش نفوذ ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای از زمانی که معاهده هسته ای امضا شد، سرعت بیشتری به خود گرفت. این توافق نه تنها حمایت ایران از گروه های شبه نظامی شیعه در کشورهای عربی مانند عراق، سوریه و لبنان را تضعیف نکرد بله حتی بحرین و یمن را نیز به این فهرست افزود.

بنابراین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امیدوارند که آمریکا حداکثر توان خود را برای تحت فشار قرار دادن ایران را به کار ببندد. از این گذشته حتی به نظر می رسد که آنها بدشان نمیاد که آمریکا دست به اقدام نظامی محدود و متمرکز علیه ایران بزند.

آنها به دنبال واشنگتن برای مقابله با ایران در عراق هستند، اما عربستان نیز نشان داده است که در این حوزه مایل است نقش دیپلماتیک، سیاسی و مالی ایفا کند.البته برخی معتقدند که کشورهای خلیج فارس بیش از اینکه خواهان جنگ جدی با ایران باشند خواهان شوراندن اقلیت های قومی در ایران مانند بلوچ ها، اعراب و کردها هستند.

از سوی دیگر به نظر می رسد که اعراب بیش از اینکه به دنبال تغییر رژیم در ایران باشند خواهان اعمال فشار برای تغییر رفتار این کشور هستند.  اکنون اگر ایالات متحده قصد دارد با تروریسم مبارزه کند و با ایران مقابله نماید، ایده ترامپ در مورد خروج بیش از 2000 نیروی آمریکایی در سوریه غیرممکن است.

کشورهای خلیج فارس از آمریکا درخواست تکرار ماجراجویی 2003 در عراق را نمی کنند. آنچه که آنها می خواهند یک تلاش چند جانبه برای کاهش نفوذ ایران و تضعیف آن است. به اعتقاد آنها تنها واشنگتن می تواند این کار را انجام دهد. این ایده به ویژه برای تضعیف سپاه پاسداران ایران و متحدانش در سراسر منطقه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟