درباره اعزام نیروی متخصص پاکستانی به افغانستان!

  • انتشار: ۲۶ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 126407

سخنان عمران‌خان، مبنی بر اعزام نیروی متخصص به افغانستان، به غیرت مردم غیور این کشور بر خورده است؛ تا آنجا که حامد کرزی نیز از سخنان خان پاکستان برآشفته شده‌ است؛ او که در زمان ریاست جمهوری خود بارها به حال پشتون‌های آن‌سوی سرحد گریه کرده است!
هموطنان عزیز، درست است که افغانستان نیروی انسانی و متخصص به میزان کافی دارد، عمران ‌خان نیز آن‌قدر از وضع افغانستان بی‌اطلاع نیست، اما روی سخن او با گروه طالبان است. این گروه تازه از کوه و دشت پایین شده‌اند، نیرویِ لازم دارند که به آن‌ها اعتماد داشته باشند، بتوانند اداره و اسناد و اوراق و اطلاعات افغانستان را به آن‌ها بسپارند!
در این میان، هزاره‌ها بیشترین واکنش را در برابر سخنان عمران‌خان نشان داده‌ و اعلام حضور کرده‌اند. طالبان و حتی عمران‌خان با خبرند که در میان هزاره‌ها، هزاران انسان تحصیل‌کرده و باسواد حضور دارند، اما این گروه تنها به دو نفر از این قوم اعتماد کرده‌ و آن‌ها را به عنوان معاون وزیر انتخاب کرده‌اند. باید به جای هزاره‌ها و سایر اقوام غیر پشتون، از آن سوی سرحد نیروی مورد اعتماد وارد کنند!
علاوه بر این‌ها، پاکستان پیش از این نیز نیروی متخصص نظامی، اطلاعاتی و فنی به افغانستان فرستاده‌ است. مگر این‌همه پیلوت و تانکیست و توپچی که سال‌ها در سنگر طالبان جنگیده‌اند، از مدرسه‌های دینی دیوبند و دارالعلوم حقانی و اکوره ختک، یا جلال‌آباد و خوست و قندهار فارغ شده بودند؟ روشن است که این‌ها همان متخصصان نظامی و فنی کشور دوست و همسایه پاکستان بودند، که با آن‌ها افغانستان را فتح کرد. اکنون نیز پاکستان به خود حق می‌دهد، به جای متخصصان نظامی، نیروهای اداری‌شان را بفرستند، تا وضعیت موجود افغانستان رایک مقدار سروسامان بدهند و طالبان نیز از خجالت و سردرگمی بدر آیند.
امروز افغانستان دست شما نیست که این همه برآشفته شده‌ و خود را مسئول می‌دانید. مردم افغانستان، از طریق فلان روزنامه امریکایی، آن‌هم بعد از چند ماه، با خبر می‌شوند که فلان نانوا از پاکستان، در فلان اداره افغانستان، مشغول خدمت است. این مساله گویایی بسیاری از واقعیت‌های موجود افغانستان امروز است.

عبدالعلیم برهانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟