درآمد هنگفت طالبان از قاچاق سنگهای قیمتی به پاکستان

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14726

سنگ های قیمتی افغانستان بوسیله طالبان و سایر گروه های مسلح غیر مسئول به پاکستان قاچاق می شود، و درآمد هنگفتی از این طریق نصیب این گروه ها و افراد می شوند.

یک نشریه جاپانی به تازگی در مقاله‌ای نوشته که طالبان و گروه های مسلح غیر مسئول در افغانستان سنگهای قیمتی را از ولایت بدخشان به پاکستان قاچاق می‌کنند.

نشریه دیپلومات چاپ جاپان در مقاله نوشته است که بدخشان از ولایات امن افغانستان بود اما طالبان و گروه مسلح غیر مسئول در سال‌های اخیر این ولایت را به یک منطقه ناامن مبدل کرده است.

خبرگزاری مرکزی نوشت؛ براساس نوشته این نشریه، این گروه ها در بدخشان برای کنترل بر معادن لاجورد و سنگ‌های قیمتی درگیر رقابت هستند.

این نشریه نوشته است که سنگهای قمیتی افغانستان از سوی طالبان و گروه های مسلح غیر مسئول به پاکستان قاچاق می شود، سپس به دست معامله گران چین می رسند و تروریستان از این طریق عواید زیاد دارند.

قبل از این نیز گزارشهای در مورد استخراج و قاچاق غیر قانونی معادن افغانستان، از سوی طالبان و گروه های مسلح غیر مسئول به نشر رسیده اند.

پیشتر نهاد بین‌المللی گلوبال ویتنس اعلام کرد که طالبان، شماری از فرماندهان محلی حزب جمعیت اسلامی و برخی از مقامات دولتی افغانستان، از استخراج غیر قانونی معادن بدخشان، ده‌ها میلیون دالر به دست آورده‌اند.

بر اساس گزارش، طالبان سال گذشته از فروش غیر قانونی سنگ لاجورد بدخشان، ۴ میلیون دالر به دست آورده است.

نهاد گلوبال گفته بود که کنترل جنگجویان تندرو بر معادن سبب شده که عواید حکومت افغانستان به ارزش صد‌ها میلیون دالر هدر رود.

نشریه دیپلومات در ادامه این مقاله از قول گلوبال نوشته که تجارت غیر قانونی سنگ لاجورد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دالر بود.

در همین حال، مقامهای امنیتی افغان می گویند که تلاش دارند تا جلو استخراج غیر قانونی معادن را بگیرد. اما حکومت هنوز موفق به این کار نشده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟