میانگین درآمد در اروپا چقدر است؟

  • انتشار: ۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83868

درآمد در اروپا همانند دیگر قاره های جهان شاخصی برای اندازه گیری سطح رفاه شهروندان کشورهای مختلف این قاره سبز می باشد. میانگین دستمزد در کشورهای اروپایی براساس هزینه های زندگی و قدرت خرید شهروندان محاسبه می گردد. مقایسه میانگین درآمد شهروندان ایرانی در سال با متوسط حقوق کارگران در کشورهای اروپایی نشان می دهد که بسیاری از  کشورهای قاره سبز هم وضعیت چندان خوبی در این زمینه ندارند.

براساس آمار اعلام شده در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی، خانواده های ایرانی در سال درآمدی کمتر از ۴۰ میلیون تومان در سال داشته اند و با استناد به آمار اعلام  شده توسط اتحادیه اروپا وضعیت حقوق حداقلی در کشورهای شرق و غرب اروپا تفاوت فاحشی با یکدیگر دارد.

حداقل و حداکثر درآمد در اروپا

همان طور که گفته شد درآمد در  اروپا میزان مشخصی ندارد و براساس آمار اعلام شده در ۲۲ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا حداقل سطح دستمزد در قانون کارشان وجود دارد. با استناد به این آمار در کشورهای اروپای شرقی حداقل دستمزد ۶۰۰ یورو و در کشورهای شمال غرب اروپا این میزان ۱۴۰۰ یورو در ماه تخمین زده شده است. در کشورهای دانمارک، ایتالیا، قبرس،  اتریش، فنلاند و سوئد اما سطح حداقلی برای دستمزدها در نظر گرفته نشده است.

درآمد در اروپا

بلغارستان دارای کمترین درآمد در  اروپا

دانستید که درآمد در اروپا در کشورهای شرق و غرب این قاره سبز تفاوت های قابل ملاحظه ای دارد. با استناد به آمار منتشر شده تا ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی کشور بلغارستان در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای کمترین سطح دستمزد بوده است: شهروندان بلغارستان به طور متوسط ماهانه ۲۸۶ یورو درآمد داشته اند.

در ۹ کشور واقع در مرکز و شرق اروپا میانگین درآمد در ماه کمتر از ۶۰۰ یورو گزارش شده است: این کشورها عبارتند از لتونی با ۴۳۰ یورو در ماه، رومانی با ۴۴۶ یورو ، مجارستان با ۴۶۴ یورو، کرواسی با ۵۰۶ یورو، جمهوری چک با ۵۱۹ یورو، اسلواکی با ۵۲۰ یورو، لهستان با ۵۲۳ یورو، استونی با ۵۴۰ یورو و لیتوانی با ۵۵۵ یورو در ماه.

۵ کشور با درآمد متوسط در اروپا

درآمد در اروپا همان طور که دیدید در تمام کشورهای این قاره یکسان نیست. با کشورهای  اروپایی دارای کمترین حقوق در ماه آشنا شدید و اینک نگاهی به کشورهای اروپایی با درآمد متوسط  انداخته می شود. ۵ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا حقوق ماهانه در ماه بین ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو بوده است. این کشورها شامل: یونان با ۶۸۴ یورو، پرتغال با ۷۰۰ یورو، مالت با ۷۶۲ یورو، اسلوونی با ۸۸۷ یورو و اسپانیا با ۱۰۵۰ یورو در ماه می باشند. نگاهی به نقشه اروپا نشان می دهد که کشورهای با درآمد متوسط هم بیشتر در مرکز و شرق این قاره واقع شده اند.

کشورهای با بیشترین درآمد در اروپا

کشورهای با کمترین درآمد در اروپا و کشورهای با درآمد متوسط در این قاره را شناختید. اکنون به کشورهای اروپایی با بیشترین درآمد در ماه نگاهی می اندازیم. ۷ کشور  اروپایی بیشترین دستمزد را در ماه برای شهروندان خود رقم زده اند. این کشورها که میانگین حقوق در آنها در ماه بالای ۱۴۰۰یورو در ماه بوده است عبارتند از:

انگلیسی با ۱۴۵۳ یورو، فرانسه با ۱۵۱۲ یورو، آلمان با ۱۵۵۷ یورو، بلژیک با ۱۵۹۴ یورو، هلند با با ۱۶۱۶ یورو، ایرلند با ۱۶۵۶ یورو و لوکزامبورگ با ۲۰۷۱ یورو در ماه. با مقایسه این سه گروه به این نتیجه می رسیم که میانگین دستمزد در  کشوری مثل لوکزامبورگ در حدود ۷ برابر کشوری مانند بلغارستان می باشد.

این درست که متوسط درآمد در کشورهای شرق در مقایسه با کشورهای غرب و شمال اروپا به طور قابل ملاحظه ای کم می باشد اما هزینه های بالای زندگی در کشورهای با درآمد بالا در اروپا در عمل در میزان پس انداز شهروندان این کشورها تفاوت چندانی ندارد. به عبارت ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم این است که شهروندان در کشورهای شرق درآمد ماهانه کمتری دارند اما هزینه های ارزان تر است.

در کشورهای غرب اروپا شهروندان درآمد ماهانه بیشتری دارند اما هزینه ها بالاست. بنابراین در میزان پس انداز در این کشورها تفاوت فاحشی وجود ندارد. براساس برخی آمار اعلام شده دیگر، شهروندان در کشور دانمارک ۴۴٫۷۰ یورو در ساعت حقوق می گیرند که بالاترین میزان در میان کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می رود.

کشورهای لوکزامبورک با حقوق ۴۰٫۳۰ یورو و بلژیک با ۴۰ یورور به ازای هر ساعت کار در رده های دوم و سوم کشورهای اروپایی با حقوق بالا قرار دارند. در این رده بندی کشور بلغارستان با تنها ۵٫۳۰ یورو در هر ساعت در آخرین جایگاه قرار گرفته است.

انگلستان، ثروتمندترین کشور اروپایی

در باب درآمد در اروپا به طور کلی می توان گفت که کشورهای این قاره به سه گروه کشورهای با درآمد بسیار کم، کشورهای با درآمد متوسط و کشورهای با درآمد بالا تقسیم می شوند. همین طور باید گفت در ۱۸ کشور از ۲۵ کشور اروپایی حداقل دستمزد برای کارگران در قوانین این کشورها به ثبت رسیده است.

در این راستا باید گفت که میزان حقوق در کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه و ایرلند که در گروه کشورهای با درآمد بالا می باشند کارگران هر ساعت ۷٫۳۶ تا ۸٫۶۹ یورو پول می گیرند. در کشورهای با درآمد متوسط مانند کشورهای جنوب اروپا درآمد هر ساعت ۲٫۶۲ تا ۳٫۸۶ یورو می باشد و کشورهای با درآمد پایین مانند بلغارستان درآمد هر ساعت بین ۶۷ سنت تا ۱٫۵۸ یورو می باشد.

در این میان شهرندان در انگلستان سالانه درآمدی در حدود ۴۵ هزار دلار دارند و حتی پس از کسر ۲۵ درصد مالیات باز هم پول خوبی برای شهروندان باقی می ماند. در سال های اخیر انگلستان در میان ده کشور برتر دنیا از لحاظ میزان حقوق قرار گرفته است. در این کشور ۷۵ درصد کارگران در صنعت مشغول به کار می باشند. اگرچه ۷۶ درصد زمین های کشاورزی انگلستان زیر کشت است اما عده ای کمی به کشاورزی مشغول می باشند.

انگلستان در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ با کاهش ثروت روبرو شده بود اما هم اینک با ۹٫۹ تریلیون دلار  جزء ثروتمندترین کشورهای دنیا به شمار می رود.