دختران مهاجران بازگشته از پاکستان در معرض ازدواج های در سنین پایین و یا پیوستن به کودکان کار هستند

  • انتشار: ۲۴ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16256

یک موسسه بین المللی در گزارشی از وضعیت خانواده های افغانستانی که پاکستان را در ماه های اخیر به مقصد کشور خود ترک کرده اند، هشدار داده است کودکان بسیاری از این خانواده ها در معرض آسیب های جدی اجتماعی و فرهنگی از جمله ازدواج در سن کودکی و یا پیوستن به جمع کودکان کار قرار دارند.

موسسه ‘نجات کودکان’ که در لندن مستقر است، در گزارشی که براساس ادعای این موسسه، یک گزارش مستند، معتبر و بر اساس شواهد و مستندات است، اینگونه آمده است: بسیاری از کودکان آن دسته از خانواده های افغان که این روزها سیل بازگشت آنها از پاکستان به کشورشان افزایش یافته است، در معرض آسیب های جدی ازدواج در سن کودکی و یا تبدیل شدن به کودکان کار هستند.

این گزارش حاکی است: براساس بررسی ها بعمل آمده در ولایت ننگرهار، بحران جدی در این منطقه درحال شکل گرفتن است و بسیاری از خانواده های پناهندگان افغان که از پاکستان بازمی گردند، به این ولایت پناه می آورند.

با توجه به اینکه سیل بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان به دلیل سخت گیری های دولت پاکستان شدت یافته و در شرایط کنونی، بطور متوسط روزانه سه هزار و 500 نفر از آنها از پاکستان به کشور خود باز می گردند، بحران و وضعیت نامطلوب خانواده هایی که به ولایت ننگرهار برمی گردند، رو به وخامت است.

طبق این گزارش، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون، بیش از 650 هزار نفر از پناهندگان افغان از پاکستان به کشورشان بازگشته اند و اکثر آنها قصد دارند، حداقل تا پایان فصل زمستان، در ولایت ننگرهار ساکن شوند. انتظار می رود صدها هزار نفر از پناهندگان افغان هم در ماه های آینده روانه کشورشان شوند.

این موسسه مردم نهاد در گزارش خود آورده است: در طول یک ماه اخیر، با 379 نفر از پناهندگان افغان بازگشته از پاکستان در ولایت ننگرها گفت و گو کردیم. بسیاری از آنها هیچ پولی در بساط ندارند و حتی فاقد هرگونه مدرک شناسایی و یا سند هویت هستند.

‘والدینی که با فقر دست و پنجه نرم می کنند، فکر می کنند تنها انتخاب پیش روی آنها، این است که دختران خود را هرچه زودتر شوهر دهند یا فرزندانشان را سرکار بفرستند.’

‘کودکان از امکانات تحصیل محروم هستند و اگر نتوانند تحصیل کنند، به ویژه دختران، در معرض ازدواج در سن کودکی قرار خواهند گرفت. برخی از این کودکان هم به اجبار راهی خیابان ها خواهند شد تا به جمع کودکان کار و متکدیان خیابانی ملحق شوند. تعداد زیادی از پناهندگان افغان که از پاکستان به کشور خود بازگشته اند، مجبورند در چادر زندگی کنند و منبع درآمدی ندارند.’

تازه ترین آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حاکی است روند بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان سرعت بیشتری به خود گرفته و از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون،حدود 370 هزار افغان، خاک پاکستان را ترک کرده اند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان اظهار امیدواری کرد که پاکستان مهلت بیشتری بدهد و اجازه بدهد پناهندگان افغان فرصت بیشتری داشته باشند ضمن اینکه او تاکید کرد روند بازگشت افغان ها باید ‘داوطلبانه’ باشد و احترام پناهندگان باید حفظ شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟