داوودزی: پس از تحلیف رئیس جمهور جدید لویه جرگه «صلح» برگزار می شود/ مذاکرات رسمی با طالبان فقط باید از طریق دولت انجام شود

  • انتشار: ۲۱ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 77268

محمد عمر داوودزی، رئیس تیم انتخاباتی اشرف غنی در نشستی در کابل تاکید کرد که پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، لویه جرگه مشورتی درباره صلح برگزار و شورای مصالحه دوباره احیا می‌شود.

وی اظهار داشت: دولت بر اساس پیشنهادات سیاسیون قصد دارد دو هفته پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید لویه جرگه را فرا خواند تا اجماع ملی تازه گردد و شورای مصالحه نیز دوباره احیا می‌شود.

این در حالی است که در ماه ثور سال جاری نیز دولت افغانستان لویه جرگه مشورتی صلح را علیرغم مخالفت های گسترده سیاسیون برگزار کرد که در آن، اعضای لویه جرگه خواستار آتش‌بس سراسری همزمان با آغاز گفتگوهای صلح شدند.

داوودزی با اشاره به برگزاری این لویه جرگه و ناکامی شورای مصالحه گفت: برای تجدید اجماع ملی در روند صلح باید هر دو روند پس از اعلام نتایج انتخابات از سرگرفته می شود.

وی بیان داشت: اجماع ملی در مورد صلح وجود دارد و اجماع بین‌المللی نیز در حال شکل گیری است، اما اجماع سیاسی در مورد صلح وجود ندارد که باید از طریق گفتگو میان سیاسیون و دولت به وجود آید.

رئیس تیم انتخاباتی اشرف غنی تاکید کرد: مذاکرات صلح باید در سه سطح مذاکرات بین‌المللی (آمریکا و طالبان)، مذاکرات نیمه رسمی و مذاکرات رسمی بین‌الافغانی دنبال شود؛ مذاکرات رسمی را به جز دولت دیگر کسی نمی‌تواند انجام دهد، زیرا اگر هر کسی به شکل حکومت ملوک‌الطوایفی با طالبان وارد گفتگو شود نتیجه درست نمی‌دهد.

وی افزود: موضع دولت درباره مذاکرات صلح تغییری نکرده و همان موضعی است که اشرف غنی مبنی بر مذاکرات بدون قید و شرط را با طالبان مطرح کرده بود؛ اما مساله تاکید حکومت بر آتش‌بس خواستی است که مردم در لویه جرگه مشورتی صلح مطرح کردند.

داوودزی اضافه کرد: طالبان با اصل نظام جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی کشور مشکل دارند و هر کسی در راس نظام باشد طالبان با او مذاکره نمی‌کنند. خواست طالبان این است که با آمریکایی‌ها گفتگو کنند اما منطق این گروه درست نیست که پس از آمریکا با دولت افغانستان از طریق جنگ مشکل را حل کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟