داودزی: مذاکرات حکومت و طالبان تا ماه‌های آینده آغاز خواهد شد

  • انتشار: ۱ حوت ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 53748

«عمرداوودزی» رییس دبیرخانه شورای عالی صلح با اشاره به پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح می‌گوید مردم تا چند ماه آینده شاهد مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان خواهد بود.

داودزی امروز در یک کنفرانس خبری گفت برای آغاز مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان، مذاکرات امریکا، اقشار سیاسی و جامعه مدنی با این گروه ضروری بود اما این نشست‌ها نباید مذاکرات نهایی باشد بلکه زمینه‌ساز برای مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان شود.
وی افزود هرچند برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات مستقیم با حکومت، ابتکارات ناهماهنگ از سوی کشورهای منطقه صورت گرفته اما هنوز هم برخی از این کشورها که بالای طالبان اثرگذار استند، صادقانه این گروه را برای مذاکرات تشویق نمی‌کنند. وی تاکید می‌کند، برای حاضر کردن طالبان به میز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان باید فشارهای نظامی و سیاسی  از سوی کشورهای منطقه‌ بالای این گروه افزایش یابد.
داوودزی تصریح کرد: «همان طوری که ما سال جاری میلادی را سال صلح نام گذاری کردیم با گذشت هر روز علایم رسیدن به صلح بیشتر به چشم می‌خورد. ما در چند ماه آینده شاهد مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با طالبان می‌باشیم که این مذاکره، مذاکره اصلی است و نتیجه راه حل سیاسی قضیه افغانستان می‌باشد.»
رییس دبیر خانه شورای عالی صلح با ضروری دانستن اجماع ملی در پروسه صلح، تاکید کرد که بهترین راه برای دست‌یابی به اجماع ملی در مورد صلح برگزاری لویه جرگه مشورتی است. به گفته او، قرار است لویه جرگه مشورتی صلح به تاریخ ۲۶ ماه جاری برای سه روز برگزار شود.
وی تصریح کرد: «تیم مذاکراتی که با طالبان مذاکره می‌کند باید از تمام همه اقشار جامعه نمایندگی کرده بتواند. در لویه جرگه همه اقشار جامعه به دولت مشوره می‌دهند که مذاکرات با طالبان از کجا شروع شود و به چه شکل به پیشبرده شود و در تفاهمات که با طالبان صورت می‌گیرد، خطوط سرخ کجا است و تا کجا پیش رفته می‌تواند.»
در همین حال آقای داوودزی می‌گوید در طرزالعمل که برای برگزاری لویه جرگه تهیه شده، ۳۰ درصد به زنان و دختران حق اشتراک در این نشست در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که رییس جمهور غنی هفته گذشته دستور تشکیل لویه جرگه مشورتی در مورد صلح را به منظور ایجاد اجماع ملی صادر کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟