دانش: درگذشت آیت الله محسنی ضایعه و خلاء بزرگی در جامعه دینی ما ایجاد کرد

  • انتشار: ۱۵ اسد ۱۳۹۸
  • سرویس: اجتماعیسیاست
  • شناسه مطلب: 67970

«سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری در بیا نیه ای از درگذشت حضرت آیت الله محسنی(ره) ابراز تاثر و تاسف کرد.

بیانیه معاون دوم ریاست جمهوری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
دریافت خبر رحلت آیت الله العظمی شیخ محمد آصف محسنی رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و بنیانگذار حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) باعث تأثر فراوان گردید. انا لله و انا الیه راجعون!

این جانب رحلت آن فقیه فرزانه را برای حوزه های علمیه، فرزندان، خانواده و همه ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده و بازماندگان ایشان صبر و شکیبایی استدعا دارم.

آیت الله محسنی دارای استعداد و زکاوت فوق العاده و در طرح مباحث نو دینی و علمی از شجاعت خاصی برخوردار بود و حلقات درس ایشان جذاب و سازنده بود و به عنوان یک عالم برجسته دینی در عرصه علم فقه، اصول، رجال، حدیث، تفسیر و کلام، اندوخته های ژرف و مطالعات وسیع و در برخی از مسایل هم نظریات بدیع و نو و قلم شیوا و بیان رسا داشت و در همه این زمینه ها، تألیفات زیادی نیز از خود به جا گذاشت. وی علاوه بر تدریس و تحقیق، در سال های پسین حوزه علمیه و مسجد جامع خاتم النبیین(ص) و دانشگاه خاتم النبیین (ص) را نیز بنیانگذاری نمود.

آیت الله محسنی همچنین به عنوان یک رهبر مذهبی در سال های تجاوز ارتش شوروی سابق، حزب حرکت اسلامی افغانستان را تأسیس کرد که در جبهات جنگ علیه شوروی نقش برجسته ایفا کرد. وی پس از شکست حکومت طالبان در لویه جرگه تصویب قانون اساسی جدید افغانستان نیز حضور مؤثر داشت. آیت الله محسنی اما در دوره جدید از سیاست کناره گیری کرد و به تدریس و تحقیق در علوم دینی پرداخت.

آیت الله محسنی در راستای ترویج معارف دینی و تقریب مذاهب اسلامی علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان علوم دینی، شبکه تلویزیون خصوصی تمدن را نیز تأسیس کرد و ریاست شورای علمای شیعه افغانستان را نیز برعهده داشت و از جمله علمای دینی طراز اول کشور ما محسوب می شد، اما سرانجام به سبب کهولت سن و بیماری که عاید حالش شده بود، به لقاءالله پیوست و فقدان ایشان ضایعه و خلاء بزرگی در جامعه دینی ما ایجاد کرد.

این جانب باردیگر رحلت این عالم بزرگ را به بستگان و دوستان و پیروان ایشان تسلیت می گویم و برای ایشان غفران و آرامش ابدی از پیشگاه خداوند متعال مسألت می کنم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟