دانش آموزان پناهجوی افغانستانی بیشترین پیشرفت تحصیلی را در مکاتب هالند دارند

  • انتشار: ۱۲ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیفرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 20324

بر اساس گزارش مرکز آمار هالند، کودکان پناهندگان افغانستانی در مقایسه با سایر کودکان مهاجر، بیشترین پیشرفت تحصیلی در مکتب‌های هالند را دارند و دانش آموزان ایرانی‌ نیز در رتبه دوم این فهرست قرار دارند.

بر اساس گزارش مرکز آمار هالند، دانش‌آموزانی که در پایان دهه 90 از افغانستان و ایران به هالند پناهنده شدند، از نظر آموزشی در مدارس این کشور، هم سطح دانش‌آموزان بومی هستند.

مرکز آمار هالند در گزارشی گفته که کودکان پناهندگانی که در سال‌های 1990 به هالند آمدند، به استثنای سومالیایی‌ها، نسبت به سایر مهاجران غیرغربی که به دلایل دیگر به هالند  آمدند، در مکاتب این کشور موفق‌تر هستند.

بر اساس این گزارش، کودکان پناهندگان افغانستانی در مقایسه با سایر کودکان مهاجر، بیشترین پیشرفت تحصیلی در مدرسه‌های هالند را دارند و دانش آموزان ایرانی‌ نیز در رتبه دوم این فهرست قرار دارند.

موقعیت آموزشی نقش برجسته‌ای در تعیین جایگاه مهاجران در جامعه هالند دارد و این کشور یکی از کشورهای اروپایی است که از نظر کیفیت آموزش رتبه بالایی دارد.

کودکان در هالند از 4 سالگی آموزش در مکتب را آغاز می‌کنند و دوران تحصیلات ابتدایی در این کشور 8 سال است و برای کلیه دانش آموزان به طور یکسان تدریس می‌شود.

گزارش مرکز آمار هالند می‌گوید کودکان پناهندگان در عرصه آموزش در جایگاه میانه قرار دارند و  آنها نسبت به کودکان مهاجران غیرغربی موفق‌تر هستند اما در مقایسه با کودکان بومی کمتر موفق هستند.

بی‌بی‌سی‌نوشت: اگر تفاوت بین گروهی از پناهندگان در نظر گرفته شود، کودکان افغانستانی و ایرانی موفق‌ترین دانش‌آموزان در بین سایر پناهجویان و مهاجرین غیرغربی در هالند هستند و در عین حال، کودکان از این 2 کشور، هم‌سطح دانش‌آموزان بومی هستند.

در گزارش این مرکز آمده است که در صنف سوم دوره متوسطه، 48 درصد از دانش‌آموزان افغانستانی و 46 درصد از دانش‌آموزان ایرانی‌تبار در حال آموزش در مدارس پیش‌دانشگاهی و عالی حرفه‌ای هستند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟