دانشمند آلمانی: جنگ در افغانستان بیهوده بود/ طالبان حالا بی‌رحم‌تر از قبل حکومت می‌کنند

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 131128

از دید خانم کیسمن یک دانشمند الهیات آلمانی، مأموریت نظامی بین‌المللی در افغانستان بیهوده بوده است. او نوشته است که طالبان حالا بی‌رحم‌تر از دوره اول حاکمیت‌شان حکومت می‌کنند.

به نقل از دویچه وله، خانم مارگوت کیسمن، دانشمند الهیات پروتستانت آلمانی در یک تبصره در روزنامه «بیلد‌ام زونتاگ» نوشته است که این مأموریت به عنوان پاسخ به حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر در نیویارک عنوان شده بود، اما امروز مردم افغانستان بی‌دفاع به تروریست‌های اسلامگرا تسلیم داده شده‌اند. خانم کیسمن افزوده است که حالا دختران و زنان هیچ شانسی برای آموزش و رشد‌شان ندارند: «جنگ در افغانستان بیهوده بود».

مأموریت نظامی در افغانستان، که در آن اردوی آلمان فدرال نیز سهیم بود، در تابستان سال گذشته پایان یافت.

کیسمن نوشته است که «طالبان حالا بی‌رحم‌تر از قبل حکومت می‌کنند، افزون برآن قحطی و گرسنگی مردم را در این کشور عذاب می‌دهد.»

این رئیس پیشین شورای کلیسای پروتستانت در آلمان از شمار زیادی کارمندان محلی پیشین افغان در اردوی آلمان و نیز افغان‌های در معرض خطر،اعم از زن و مرد، که بعد از خروج سربازان آلمان و دیگر کشور‌ها از افغانستان باقی‌مانده‌اند، یادآوری کرده است.

او توضیح داده است که هزاران نفر تا هنوز منتظر عملی شدن وعده‌ها برای پذیر‌شان در آلمان هستند، اما «ترازنامه برای کشور ما شرم‌آور است.»

ماموریت نظامی بین‌المللی در افغانستان بعد از حملات تروریستی در ایالات متحده امریکا در ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ آغاز شد. شورای امنیت سازمان ملل متحد در آن زمان راه را برای یک مأموریت «نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت» (آیساف) باز کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟