دانستی های عجیب از عالم ذر

  • انتشار: ۱۳ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 86407

براساس برخی گفته ها عالم ذر، عالمی ست که تمام آنچه انسان قرار است در طول زندگی اش تجربه کند در این عالم به وی  نشان داده شده است اما انسان آن را به یاد نمی آورد. این عالم به دوران پیش از خلقت انسان مربوط می شود. عالم ذر که به عالم «اَلست» نیز معروف است و آن را عامل «قالو بلی» نیز می خوانند یکی از جهان های آفریش است که در قرآن و روایات به آن اشاره شده است. دانشمندان مسلمان و اندیشمندان اسلامی بر این باورند که این عالم به قبل از خلقت آدمی یا همزمان با خلقت او بر می گردد. به گفته آنان در عالم ذر تمام انسان هایی که قرار بوده تا روز قیامت به دنیا بیایند به صورت ذره با به تعبیری به شکل مورچه ظاهر شدند.

برای دانستن حقایقی از عالم ذر با ما در خواندن این مطلب همراه شوید؛

پیمانی که خداوند در عالم ذر از همه موجودات گرفت

همان طور که گفته شد در عالم ذر تمام انسان هایی که قرار بود  تا روز قیامت خلق شوند به شکل مورچه در  عالم ذر نشان داده شدند. براساس روایات اسلامی در عالم ذر خداوند از تمام ذرات پیمانی بر توحید، ربوبیت خدا، نبوت پیامبران از جمله پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و ولایت اوصیاء از جمله حضرت امیرالمومنین(ع) گرفته شد و سپس چون ذره بودند از بین رفتند و به محل اولی خود بازگشتند. به عبارت دیگر، خداوند معرفت خود را در نهاد انسان قرار داده و تمام انسان ها با چنین معرفتی پا به دنیا نهاده اند و همین معرفت برای خوشبختی انسان کافی ست.

عالم ذر چیست؟
در عالم ذر خداوند پیمانی در مورد ربوبیت خویش از تمام بندگانش گرفت

آیه میثاق

میقاق و عهد و پیمانی که خداوند متعال در عالم ذر از بندگانش گرفت به آیه میثاق معروف است. در این آیه از قرآن خداوند هنگام آفرینش حضرت آدم(ع) تمام فرزندان او که قرار بود در آینده به دنیا بیایند را به صورت موجودات ریز درآورد و خطاب به آنان گفت:اَلست بربکم» و آنان گفتند «بلی».سپس خداوند همه را به صلب درآورد و به پشت آدم بازگرداند. محدثان اسلامی در تفسیر این آیه می گویند تمام فرزندان حضرت آدم در آن هنگام دارای عقل و شعور کافی بودند و سخن خدا را شنیدند و پاسخ خدا را دادند. خداوند اما این پیمان را از آدم و فرزندان او گرفت تا راه هرگونه  عذر و بهانه در روز رستاخیز را از او بگیرد. براساس تفسیر دانشمندان اسلامی از آیه میثاق همه انسان ها در عالم ذر به صورت ذرات از پشت حضرت آدم بیرون آمدند و خداوند پیمانی در مورد ربوبیت خود از آنها گرفت.

عالم ذر در آیات قرآنی

همان طور که گفته شد در عالم ذر خداوند از تمام انسان هایی که قرار بود تا روز قیامت به دنیا بیانید یک پیمان در مورد ربوبیت خود گرفت تا انسان ها در روز رستاخیز بهانه و عذری نداشته باشند. در بیش از ده آیه از آیات قرآن کریم به عالم ذر اشاره شده است.  سوره اعراف، آیه ۱۷۲، صریح ترین و مهم ترین آیات قرآن در مورد عالم ذر است. خداوند در این آیه می فرمایند:«به یاد آورید هنگامی که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنها را بر گرفت و ایشان را بر خود آگاه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، و فرشته ها نیز گفتند ما هم گواهی می دهیم که مبادا روز قیامت بگویید ما از این پیمان غافل بودیم و بگویید پدران ما پیش از ما مشرک شدند و ما هم از آنها بودیم که به ناچار از آنان پیروی کردیم. آیا ما را به خاطر آنچه اهل باطل انجام دادند به هلاکت می رسانی و این چنین آیات را شرح می دهیم شاید به سوی حق بازگرداند.»

عالم ذر از شگفتی های خلقت
آایت زیادی از قرآن کریم از عالم ذر سخن گفته است

«سوره حج، آیه ۵،، سوره روم آیه ۳۰، سوره واقعه آیات ۱۰ و ۱۱، سوره بقره آیه ۱۳۸، سوره انعام آیه ۱۵۸» از دیگر آیات قرآنی ست که به عالم ذر اشاره کرده اند.

روایات اشاره کننده به عالم ذر

حال که با عالم ذر در قرآن آشنا شدید بهتر است به این  عالم در روایات هم پرداخته شود. در منابع مختلف اسلامی در کتب شیعه و اهل سنت روایات زیادی در مورد عالم ذر وجود دارد. تفسیر برهان ۳۷ روایت و تفسیر نور الثقلین ۳۰ را در مورد عالم ذر بیان کرده اند. تجزیه و تحلیل این روایان نشان می دهد که مسیرهای بیان روایات متعدد است و روایات متعددی در کار نیست. «درک قلبی بندگان در عالم ذر، خروج ذریه آدم از پشت حضرت آدم در عالم ذر، اقرار و شهادت ملائک، نام گذاری حضرت علی(ع) در عالم ذر، گرفتن میثاق از تمام موجودات و اخذ میثاق در مورد رسالت پیامبر(ص) و اهل بیت (علیهم السلام)» از جمله مواردی ست که در تمامی روایات در مورد عالم ذر اشاره شده است.

چرا نمی توانیم عالم ذر را به یاد بیاوریم؟

همان طور که دیدید در قرآن کریم و روایات مختلف از بزرگان دینی به عالم ذر اشاره شده است. آیه ۱۷۲ سوره اعراف یکی از مهمترین آیات است که خداوند در آن به اقرار واعترافی اشاره می کند که در گذشته از تمام آدمیان گرفته و همه به وحدانیت خداوند شهادت داده اند. حال این سوال مطرح می شود وقتی چنین اقراری از تمامی ما گرفته شده، چرا هیچ یک از ما چنین خاطره ای را به یاد نمی آوریم؟ در پاسخ باید بگوییم که دراین آیه مبارکه از قرآن به صورت سربسته به چنین اقراری اشاره شده است و در مورد جزئیات آن سخنی به میان نیامده است. در ثانی برداشت های متفاوتی از آیات قرآنی مربوط به این اقرار شده و دیدگاه های مختلفی به وجود آمده است.

به هرصورت اینک که عالم ذر را شناختید، بدون شک در ارزش قائل شدن به اهمیت انسان و میثاقش با خدای خود بیش از پیش تلاش خواهید کرد. عالم ذر همان عالم قبل از خلقت انسان است که در آن تمام انسان هایی که قرار بود تا روز رستاخیز خلق شوند به صورت ذره حاضر شدند و خداوند از آنان میثاقی در مورد وحدانیت خود گرفت.