حامد کرزی:

داعش پدیده وارداتی در افغانستان است/ با استقرار صلح دائمی و تحکیم امنیت و ثبات هنوز فاصله داریم

  • انتشار: ۲۳ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 124064

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، با بیان این‌که حوادث تروریستی اخیر در کابل، قندوز و قندهار با نام داعش دسیسه ای علیه افغانستان برای دوام بی ثباتی و به منظور تعقیب اهداف سیاسی بیگانگان در منطقه است، گفت: داعش پدیده وارداتی است که با دیانت تاریخ و فرهنگ جامعه افغانی هیچ سازگاری ندارد.

حامد کرزی تأکید کرد: وضع دشوار کشور ما و حوادث تروریستی اخیر نشان می‌دهد که با استقرار صلح دائمی و تحکیم امنیت و ثبات هنوز فاصله داریم.

رئیس جمهور پیشین بیان داشت: بر اساس هدایات و ارزش های دین مبین اسلام و اصول بنیادین در راوابط بین المللی مبنای استوار تعامل مسلمانان با سایر ملل التزام به نیکی و عدالت است. بنابر این با توجه به این‌که محوریت نیکی و عدالت در روابط بین المللی مزیت نسبی فرهنگ و تمدن اسلامی شمرده می‌شود، ایجاب می‌کند که مسلمانان با رویکرد فرهنگی و تمدنی در عرصه بین المللی و روابط با سایر جوامع بشری ظاهر شوند و هویت و پیام واقعی دین اسلام را به جهانیان ارائه بدهند و به دنیا بفهماند که مسلمانان در روابط بین المللی و تعامل با جهان به نیکی و عدالت می‌اندیشند.

او در ادامه افزود: با رعایت دو اصل نیکی و عدالت در روابط بین المللی چهره خشن، غیر عاطفی و نا بردبار ارائه شده از اسلام و مسلمانان تصحیح و تعدیل گردیده و باب تعامل مثبت و انسانی بر مبنای نیکی و دوری از بدی با تمام جهان گشوده و روشن خواهد شد که اسلام دین عقلانی، معتدل و متساهل است و تمدن اسلامی ظرفیت تعامل با تمدن های بشری را دارد.

او علاوه نمود: قرآن کریم با تعریف نمادهای وحدت بخش، مسلمانان را امت واحد و مومنان را برادر همدیگر می‌خواند و هر گونه تبعیض و تمایز را میان مسلمین منتفع می‌داند. این در حالی است که امروز افراط‌گرایی به شکل برنامه ای تعریف شده دامنگیر جامعه اسلامی شده و با دامن زدن به آتش نفاق و عداوت، ماشین کشتار را بنام دین ما در میان مسلمانان به راه انداخته است و آنچه با این نام در سوریه و عراق روی داد و نشانه های تازه ای آن در افغانستان هم به چشم می‌خورد، مردود، محکوم و غیر قابل قبول بوده و با این پدیده شوم باید به گونه جدی مبارزه شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بدین ترتیب افزون بر تمرکز بر مباحث نظری برای وحدت امت اسلامی باید به راهکار های عملی آن و بر چیدن مظاهر نفاق و تفرقه از جامعه اسلامی بی‌اندیشیم، تا بتوانیم در تعامل با سایر مردم جهان بر مبنای دو اصل نیکی و عدالت با هم کیشان مسلمان خود بر مبنای اصل اخوت رفتار نماییم. و چه خوب است که گام های عملی را در این راستا از افغانستان شروع کنیم‌. افغانستان به لحاظ تاریخی و اجتماعی نمونه عینی و عملی اعتلای اخوت اسلامی در جهان است. افغانستان با این‌که حدود چهار دهه آتش و آسیب جنگ را مظلومانه تحمل کرده اما افتخار دارد که از فتنه و منازعه مذهبی در امان است.

رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی افغانستان اظهار داشت: حوادث تروریستی اخیر که در کابل، قندوز و قندهار که با نام داعش صورت گرفت و قلب تمام مردم ما را جریحه‌دار نمود، حقیقتا دسیسه ای علیه افغانستان برای دوام بی ثباتی و آنارشی و به منظور تعقیب اهداف سیاسی بیگانگان در منطقه است. لذا داعش پدیده وارداتی است که با دیانت تاریخ و فرهنگ جامعه افغانی هیچ وجهه و سازوگاری ندارد.

وی افزود: اگر به‌صورت دقیق‌تر به قضایای افغانستان نگاه کنیم، روشن می‌شود که افغانستان و مسایل آن در چهل سال اخیر به ویژه در جهان اسلام یا مورد غفلت بوده و یا به گونه گزینشی و موردی به آن پرداخته شده است.

کرزی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که افغانستان در اثر تجاوز پیاپی قدرت های جهانی و مداخلات منطقه ای بارها شاهد جنگ های خونین و طولانی بوده و ملت مسلمان افغانستان بخاطر دین و سرزمین اسلامی شان سال های متمادی به جهاد و دفاع پرداختند.و از این جهت متحمل خسارات و صدمات سنگینی شده اند که به جبران فوری و حمایت جدی نیاز دارد.

او در اشاره به تحولات اخیر افغانستان، تصریح کرد: تحولات اخیر که باعث فروکش نمودن شعله آتش جنگ و زمینه ساز قطع جنگ و خونریزی در کشور ما دانسته می‌شود، مورد استقبال ما است و از این‌که امروز مردم افغانستان خبر ناگوار جنگ و کشتار را نمی‌شوند یا کمتر می‌شنوند بسیار خرسندیم. اما واقعیت آن است که وضع دشوار کشور ما و حوادث تروریستی اخیر نشان می‌دهد که با استقرار صلح دایمی و تحکیم امنیت و ثبات هنوز فاصله داریم.

حامد کرزی، از اهمیت موقعیت جغرافیایی افغانستان و تاثیرات مستقیم آن ممطقه یاد نموده و گفت: موقیعیت ژئوپولیتیک افغانستان طوری واقع شده که تحولات داخلی افغانستان با اوضاع بیرونی و به گونه خاص با اوضاع منطقه پیوند ناگسستنی دارد و اما درست و سنجیده آن است که کلید حل مسئله را در گام نخست ما مردم افغانستان در داخل کشور خود جستجو کنیم. به این منظور ما راه حل مسئله افغانستان را در مشورت و مراجعه به مردم افغانستان می‌دانیم؛ زیرا که ثبات سیاسی و برقراری صلح پایدار بدون جلب رضایت و حمایت مردم بدست نمیاید.

این چهره مطرح سیاسی افغانستان می‌گوید: افغانستان به لحاظ تاریخی و فرهنگی در راستای ایجاد مشروعیت و تحکیم اقتدار حاکمیتی دارای تجربه طولانی و برخوردار از میکانیزم های سنتی و مردمی خاص به خود است که توسل به آن در شرایط کنونی هم موثر و هم ضروری و غیر قابل اجتناب دانسته می‌شود‌. لذا فرصت بدست آمده در افغانستان برای رهایی از جنگ و خشونت و برقراری صلح و ثبات دائمی نباید از دست برود.

او خواهان همکاری های کشور های همسایه افغانستان شده و خاطر نشان ساخت: به دلیل تاثیر متقابل اوضاع سیاسی افغانستان و منطقه به ویژه در عرصه اقتصاد و امنیت ما نیازمند همکاری بیشتر و همراهی بهتر کشور های منطقه هستیم. بدون تردید مشکلات اقتصادی و امینتی افغانستان بر منطقه و به خصوص در کشور های همسایه تاثیر ناگواری خواهد داشت و تا زمانی که بی ثباتی در افغانستان ادامه یابد کشور های همسایه و منطقه نیز از آن به شدت متاثر خواهند شد. لذا از کشورهای همسایه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای ثبات و امنیت خود و منطقه با افغانستان همکاری صادقانه نماید.

وی خطاب به کشورهای دخیل در قضایای افغانستان، تاکید کرد: از جامعه جهانی به خصوص قدرت های بزرگ دخیل در قضایای افغانستان می‌خواهیم که اگر واقعا نگران امنیت خود و جهان هستند و به تعهدات شان در قبال افغانستان و مردم افغانستان استوارند در این مرحله مهم و حیاتی برای ایجاد صلح و ثبات و عبور از وضع شکننده و دشوار کنونی با مردم افغانستان همکاری نمایند. در غیر آن صورت آسیب و ضربه جبران ناپدیزی به افغانستان، منطقه و جهان وارد خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟