اعمال ام داوود چگونه است؟

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75155

بگذارید همین اول تکلیفتان را روشن کنم، اگر برای چندرغاز مال دنیا دست به دعا شده اید یا اینکه مادر یا همسرتان دیگر تحویلتان نمیگیرد و فکر میکنید دنیا با اخر رسیده است و دنبال راهی میگردید تا اوضاع دوباره بروفق مرادتان شود اصلا ادامه این پست را نخوانید، در این پست میخواهیم یاد بدهیم چطور میتوانید مشکلات بزرگ را از سر راهتان بردارید، مشکلات خیلی خیلی بزرگ، مشکلی مثل مشکل « ام داوود»!

ام داوود کی بود؟

ام داوود یک زن کاملا معمولی بود از زنهای مدینه که در عصر امام صادق علیه السلام زنذگی میکرد. اینکه میگوییم معمولی، یعنی جزو دانشمندان زمان خود یا همسر یکی از مشاهیر یا سلاطین نبود.

ام داوود

اسمش فاطمه بود و دختر عبدالله بن ابراهیم و همسر حسن مثنّی فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام است و داوود نوه آن حضرت به شمار می رود و جالب تر اینکه ایشان مادر رضاعی حضرت امام صادق علیه السلام نیز هست. سید بن طاووس ایشان را با کنیه ام خالد یاد کرده و او را از جده های صالح و مؤمن خود دانسته است و می گوید: هی جدتنا الصالحه، المعروفه بام خالد البربریه، ام جدّنا داوود بن حسن بن علی بن ابیطالب.

ام داوود زمانی «امّ داوود» مشهور و معروف شد که در سن پیری و موی سفیدی، پسرش در زندان منصور دوانیقی گرفتار شد و پیرزن قصه ما هم هرچه بیشتر تلاش کرد تا گل پسرش را از زندان منصور خلاص کند کمتر نتیجه گرفت. این روزگار بی پسری برای ام داوود سپری می شد تا اینکه کم کم احساس میکرد رفت و آمدهای عزرایئل به خانه اش زیاد شده. ام داوود که نمیتوانست پسرش را ندیده بمیرد راه خانه امام صادق را گرفت و پیش امام رفت و گفت که دلش چقدر برای پسرش تنگ شده. امام صادق به ام داوود گفت: چرا سراغ دعایی که گره ها را باز میکند و اجبات فوری به هماراه دارد نمیروی؟ دعایی که به برکت آن درهای آسمان باز میشود و ملائکه باشرت استجابت به آن میدهند؟ دعایی که پاداش آن کمتر از بهشت نیست؟

ام داوود که اینها را از امام شنید شصتش خبردار شد که خبرهایی هست و خوب جایی آمده و اگر شل بنجنبد از دستش رفته. آنقدر پی امام صادق را گرفت تا ایشان دعا را به او آموخت و از اینجا بود که ام داوود و اعمال ام داوود برای همیشه ماند. ام داوود که دید ماه رجب نزدیک است و دعا در ماه رجب مستجاب دست به کار شد و مشغول دعا و درخواست از خدا شد.

اعمال ام داوود

اعمال ام داوود در مفاتیح الجنان در قسمت اعمال ماه رجب آمده و کسی که بخواهد اعمال را کامل انجا بدهد باید از ۱۳ رجب شروع کند و سنگین ترین قسمت آن بعد از ظهر ۱۵ رجب است و همزمان با اذان مغرب تمام میشود.
این اعمال شامل سه روز روزه میشود که باید روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ رجب را روزه بگیرید و روز پانزدهم رجب نزدیک اذان ظهر غسل کنید و باهمان غسل نماز ظهر و عصر را بخوانید. بعد از اتمام نماز یک قرآن بگذارید جلوی رویتان و درحالی که انرژی زیادی در خودتان احساس میکنید این سوره ها را به تعدادی که میگوییم بخوانید: سوره حمد صد مرتبه، سوره اخلاص صد مرتبه، آیه الکرسی ده بار و بعد سوره انعام، بنی اسرئیل، کهف، لقمان، یس، صافات، سجده، حمعسق، دخان، فتح، واقعه و ملک را یکبار بخوانید و بعد از اینها از سوره اذا السماء انشقت تا آخر قرآن را یکبار دوره کنید.

اگر فکر میکنید همه چیز بخوبی و خوشی تمام شده برای شما متاسفم چون تازه اول راهید، بعد از اینکه قرآن را تمام کردید نوبت به دعای مخصوص میرسد. این دعا را باید رو به قبله بخوانید و با این جمله شروع میشود: «صدق الله العظیم الذّی لا إله الّا هو الحیّ القیّوم…» که میتوانید در مفاتیج الجنان ببینید. بعد خواندن دعا به سجده بروید و دو رف صورت خود را روی خاک بمالید و این ذکر را بگویید:«اللهم لک سجدت و بک آمنت، فارحم ذلّی و فاقتی و اجتهادی و تضرّعی و مسکنتی و فقری إلیک یا رب» و همزمان با خواندن این دعا اگر دلتان شکست و قطره اشکی از چشمان مبارک سرازیر شد باید بدانید خوش بحالتان شده و آنچه بخاطرش این همه سختی کشیده اید برآورده شده.

امام صادق علیه السلام درباره این دعا فرمده اند: این دعایی شریف است و در آن اسم اعظم خداست، اسمی که اگر به آن خوانده شود مستجاب شود اگر چه آسمانها و زمین چسبیده باشند. . .برای هرکس که این دعا را بخواند استجابت است مرد باشد یا زن، اگر جن و انس دشمن فرزند تو باشد تو را کفایت می کند و زبانشان را نسبت به تو لال می کند.» شیخ صدوق، (عمل السنه)

سرانجام ماجرا

ام داوود خودش تعریف میکند بعد از این گفتگو، وقتی ۱۳ ماه رجب رسید دستورات را مو به مو اجرا کردم و با افطار کردن روزه در مغرب پانزدهم رجب به اعمالم پایان دادم. در شب همان روز پیامبر را در خواب دیدم که به من گفت: ای ام داوود بشارت میدهم تورا به مغفرت و روضوان خداوند و برآورده شدن حاجتت. بعد ام داوود ادامه میدهد به اندازه فاصله بین کوفه و مدینه با یک اسب تندرو زمان نگذشت که فرزندم را برآستانه در دیدم.

بعضی از علمای برجسته شیعه همچون شیخ طوسی و سید بن طاووس انجام‌دادن این اعمال را برای برآورده‌شدن حاجات و رفع ظلم مؤثر دانسته‌اند.

همچنین گفته شده که ام داوود بعد از قضیه آزاد شدن پسرش برای تشکر خدمت امام صادق علیه السلام رسید و در آن ملاقات از ایشان سوال کرد که ای مولای من این دعا را در غیر ماه رجب هم می‌توان خواند؟ و حضرت فرموند: اگر روز عرفه با جمعه هماهنگ شود این دعا را می‌توان خواند و هر کس به خواندن آن اقدام نماید، خداوند او را مشمول رحمت و آمرزش خود قرار می‌دهد.

در داستان ام داوود دو نکته قابل توجه است اول اینکه این دعا یک دعای شریف و عظیم است که می تواند برای رفع گرفتاری ها مشکل گشای ما باشد و دوم ثقه و مورد اعتماد بودن ام داوود نزد امام صادق علیه السلام.