دادگاه مردمی برای دفاع از حقوق مردم میانمار

  • انتشار: ۱۶ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 36645

جنایات دولت میانمار و بودایی های تندرو علیه مردم مسلمان روهنگیا در ایالت راخین این کشور، باعث شده است که برنامه دادگاه مردمی در محکومیت دولت میانمار در نقض حقوق بشر برگزار شود و جزئیات در آن مورد بررسی قرار گیرد.

دادگاه مردمي ميانمار دو هدف و كاركرد جدي دارد که در زیر به آن اشاره شده است.

ابتدا، كاركرد حقوقي: به اين منظور كه يك كار حرفه‌اي حقوقي در چارچوب يك دادگاه مردمي انجام گيرد و مباحث حقوقي و بررسي و تحليل ادله متعدد در محكوميت دولت ميانمار در نقض فاحش حقوق بشر و در مقابل، ادله طرف متهم مورد بررسي و ارزيابي حقوق انجام گيرد. به عبارتي، اتفاقات در دادگاه، كاملاً واقعي و رئال خواهد بود. هر چند نتيجه جلسه بنا بر شواهد و قرايني كه در دسترس داريم، عليه متهم خواهد بود، اما سعي مي‌شود تمام جنبه‌هاي دادگاه منصافانه و عدالت بي‌طرفي رعايت گردد.

خروجي اين دادگاه مردمي به صورت فايل ترجمه‌شده حكم دادگاه مي‌تواند منبع استنادي مجامع بين‌المللي خصوصاً گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر باشد.

دوم، كاركرد رسانه‌اي؛ با اين منظور كه چنين جنايتي عليه بشريت در حال رخ دادن است؛ اما جامعه جهاني در قبال آن، اقدام شايسته‌اي انجام نمي‌دهد. نتيجه حقوقي آن، دستاوردي رسانه‌اي خواهد داشت و يك اثر ارزشمند حقوقي مانند كيفرخواست و حكم دادگاه مي‌تواند برد رسانه‌اي خوبي داشته باشد.

در این دادگاه مردمی تعدادی از بازيگران اصلي نیز وجود دارد که به شرح زیر است:

1-  وكيل مدافعان متهم: يك تيم دو نفره از کارشناسان حقوق بین الملل در حال مطالعه، تحقيق و دريافت ادله و توجيهات دولت ميانمار براي اقدامات اين دولت هستند. بدين ترتيب، يك لايحه از سوي وكلاي متهم تهيه مي‌شود و در روز دادگاه قرائت مي‌شود.

2-  هيئت ژوري: شامل 7 نفر از اساتيد صاحب‌نام و بين‌المللي که یکی از آنان پروفسور کارل کورپوچی از کشور ایتالیا ،عضو هيئت ژوري خواهند بود و ادله طرح‌شده توسط متهم و دادستان را بررسي و ارزيابي حقوقي مي‌كنند و نهايتاً حكم دادگاه را در پايان دادگاه قرائت خواهند كرد. يك تيم حقوقی دیگر در حال تهيه پيش‌نويس رأي نهايي دادگاه هستند تا پس از عرضه به هيئت ژوري و ويرايش‌هاي بعدي توسط آنان، بتواند نسخه نهايي آن در روز دادگاه  قرائت گردد.

3-  تيم دادستاني: تيم دادستاني شامل يك نفر دادستان،  دو وکیل که یکی از آن ها از وکلای بین المللی به نام پروفسور میمول احسن خان از کشور بنگلادش خواهد بود و همچنين شهود و نماينده سمن‌ها هستند. شهود شامل آقاي مهدی خالقي، مستندساز حاضر در كمپ‌هاي ميانماري‌ها در بنگلادش، آقاي خوش‌نژاد، عكاس و مستندساز حاضر در ميانمار خواهند بود، همچنین آقاي حسين امجد به عنوان نماينده يك سمن بين‌المللي از بنگلادش حضور خواهند داشت. در این جلسه نمايندگان ديگري از سمن‌ها و شهود را در اين نشست خواهیم داشت که بیانیه مشترکی را در حوزه دفاع از حقوق مردم مسلمان روهینگیا قرائت خواهند کرد.

اين جلسه با اعلام رسمي قاضي آغاز مي‌شود و از دادستان خواسته مي‌شود كه كيفرخواست خود را قرائت كنند. اين دادگاه با اين پيش‌فرض است كه يك يا دو عنوان مجرمانه به متهم پرونده نسبت داده شده است. سپس وكيل مدافع متهم به قرائت لايحه حقوقي خود مي‌پردازد. سپس هيئت ژوري از دادستان مي‌خواهد كه ادله خود را ارائه نمايد. از اين به بعد، دادگاه ادامه مي‌يابد. هيئت ژوري مي‌تواند در اثناي بحث، وارد بحث شود و ادله را به چالش بكشد. دادستان با برنامه قبلي از شهود و نماينده سمن‌ها مي‌خواهد كه ادله مستند خود را ارائه بدهند.

نهايتاً قاضي كفايت مذاكرات را در دادگاه اعلام مي‌كند و با قدري تنفس، حكم دادگاه را قرائت مي‌نمايند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟