دادگاه بین المللی کیفری تحقیقات خود در مورد جنایات جنگی در افغانستان را آغاز می کند

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36574

دادگاه بین المللی کیفری، تحقیقات خود را در مورد ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان را آغاز می کند. گفته می شود که نام جنرال دوستم هم در بین کسانی است که از وی در این دادگاه شکایت شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است این قضات نامه‌ها و تقاضاهای ارسال شده از سوی قربانیان در افغانستان را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرند.

در سال ۲۰۱۷ فاتو بنسودا دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که دلایل منطقی مبنی بر اینکه جرائم جنگی اتفاق افتاده است وجود دارد. برخی از متهمان از اعضای طالبان، سیا و نیروهای افغان هستند.

گفته می شود که نام جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور نیز در بین متهمان این دادگاه مطرح شده است. اما تاکنون این مورد از سوی قضات این دادگاه بصورت رسمی تایید نشده است.

ادعاهایی مبنی بر سوءاستفاده‌های حقوق بشری توسط معاون اول رئیس‌جمهور وجود دارد. وی در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برد.

جنرال دوستم با حضور در دادگاه این اتهامات را رد کرد و در ماه مه ۲۰۱۷ برای درمان به ترکیه رفت، اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که وی تحت فشار مقامات حکومتی به خصوص اشرف غنی، افغانستان را ترک کرده است.

بسیاری ها در افغانستان امیدوارند که دادگاه کیفری بین‌المللی بتواند به آنها کمک کند که فعالیت گروه‌های شورشی را در کشور متوقف کرده و آنها را به پای میز محاکمه بکشاند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟