خوش به حال پشتون‌ها!

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 62457
پشتون

نسیم جعفری در فیس بوکش نوشت:

در این کشور، تنها با پشتون‌ها به‌عنوان شهروند برخورد و حتی مطالبات غیرقانونی آن‌ها نیز برآورده می‌شود؛ اما از دیگران حتی به مطالبات برحق، مشروع و قانونی‌شان رسیدگی نمی‌گردد.
موارد زیر به عنوان نمونه یاد می شود

1- با تظاهرات ۲۱ نفره‌ی اسماعیل یون و جنرال طاقت، پروژه ملی و قانون مصوب و توشیح‌شده‌ی ثبت احوال نفوس و توزیع تذکره برقی متوقف شد؛ اما به مطالبات مشروع تظاهرکنندگان میلیونی دیگر اقوام، هیچ توجهی صورت نگرفت.

2- تحصن ۱۷ نفر پشتون در ولایت غزنی، مطالبه‌ی نامشروع، غیرقانونی و نامعقول آن‌ها در مورد حوزه‌بندی انتخابات پارلمانی این ولایت، برآورده شد و برخلاف قانون انتخابات کشور، این ولایت حوزه‌بندی گردید. در حالیکه به مطالبات برحق و قانونی هزاره‌های غزنی، هیچ وقعی نهاده نشد.

3- جوانان پشتون با کسب نمره‌ی ۱۲۴ وارد دانشکده‌ی نظامی و غیرنظامی می‌شوند؛ اما جوانان دیگر اقوام با گرفتن نمره‌ی ۳۱۲ از راهیابی به دانشکده‌ی نظامی و غیرنظامی باز می‌مانند.

4- قاتلان و جنایتکاران پشتون که دست‌شان تا بازو به خون مردم و نیروهای امنیتی آغشته است، فوج‌فوج از زندان‌ها رها می‌گردند؛ اما افراد متعلق به دیگر اقوام، بدون کدام گناه و جرم به زندان‌ها انداخته می‌شوند.

5- وزرا و روسای دزد پشتون به‌جای محاکمه و مجازات، با کسب مدال افتخار به وزارت و سفارت گماشته می‌شوند؛ اما وزرای اقوام دیگر بدون کدام گناه و جرم به زندان‌ها فرستاده می‌شوند.

6- تحصیل‌کردگان پشتون با مدرک صنف دوازده، بالاترین منصب‌ها و پست‌ها را اشغال می‌کنند؛ اما تحصیل‌کردگان دیگر اقوام با مدرک لیسانس، ماستری و حتی دکترا از استخدام در ادارات محروم و از بیکاری سرک‌ها را متر می‌کنند.

7- سربازان پشتون بدون داشتن سابقه و تجربه، در ظرف یکسال چندین درجه و رتبه دریافت و چندین بست بالاتر از رتبه‌ی شان به‌عنوان فرمانده قطعات نظامی منصوب می‌شوند؛ اما افسران مسلکی و باتجربه‌ی دیگر اقوام، قبل از موعد به تقاعد سوق داده می‌شوند.

8- افراد متعلق به دیگر اقوام حتی با مهاجرت و یا تحصیل در کشورهای دیگر به جاسوسی متهم می‌شوند؛ اما جاسوس‌های مسلم پشتون که تروریست‌های خارجی تمام جهان را در مناطق‌شان جای داده و به دستور بیگانگان کشور را تخریب و هم‌وطنان‌شان را می‌کشند، وطن‌دوست و صاحب کشور خوانده می‌شوند.

9- افراد مسلح دیگر اقوام که همگام با نیروهای امنیتی و برای دفاع از مردم خود با تروریست‌ها می‌جنگند به نام مسلحین غیرمسئول و مزدوران بیگانه سرکوب می‌شوند؛ اما طالبان و تروریست‌های پشتون که به دستور بیگانگان، مردم و نیروهای امنیتی را قتل‌عام می‌کنند، برادر و افغان‌های ناراضی خوانده می‌شوند. .

نوت: جالب‌تر از همه اینکه نامشروع‌ترین و غیرقانونی‌ترین مطالبات پشتون، ملی تلقی می‌گردد؛ اما مطالبات برحق و قانونی اقوام دیگر، حتی از جانب تعداد ساده‌لوح خودی که خود را ملی‌اندیش نام گذاشته‌اند، نفرت‌پراکنی و تفرقه‌اندازی معرفی می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟