خواص گیاه پولک

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 100473

گیاه پولک با نام لاتین HedgeNettle که به نام های پُلک یا سنبله ارسبارانی هم شناخته می شود از تیره نعنایان به شمار می رود.

قسمت هایی که از این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، برگ و سرشاخه های تازه ی آن می باشد، این گیاه علفی و گیاهی گل دار است که گل های آن به رنگ صورتی و برگ هایش بیضی شکل هستند.

خواص گیاه پولک

گیاه سنبله ارسبارانی مخصوص منطقه آذربایجان می باشد. تمام قسمت های این گیاه پر از کرک های سفید ریز است که می تواند جاذب ناخالصی های زیادی شود.

این گیاه تا اندازه ی ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر قابلیت رشد کردن دارد و برای رشد نیاز به محیطی نیمه گرمسیری با نور زیاد و آبیاری کم دارد.

این گیاه دارویی در دامنه ی کوه ها می رود و شما با آگاه بودن از ظاهر و شکل این گیاه می توانید آن را برای مصارف شخصی خودتان بچینید و مورد استفاده قرار دهید.

این گیاه دارویی به دلیل وجود فلاونوئیدهای مختلف و اسانس هایی مثل آلفا پینن ، بتا پینن ، او سیمن، لیمونن و میرسن ، دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی بسیار بالا می باشد. در طب سنتی از برگ ها و سرشاخه های گل دار گیاه پولک به عنوان آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

گیاه سنبله ی ارسبارانی دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده ، ضد باکتریایی و همین طور ضد میکروب می باشد.

این گیاه دارویی فوق العاده در درمان بیماری های زیادی توصیه شده است و شما می توانید برای بعضی مشکلات جسمی که برای تان پیش آمده ، همچون سینوزیت ، آسم ، روماتیسم ، سرماخوردگی ، عفونت ادراری و سوزش ادرار و عفونت داخلی زنان از این داروی گیاهی استفاده کنید.

همچنین این گیاه بسیار مفید، برای ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی زنان نیز به کار می رود.

خواص گیاه پولک

نحوه دم کردن گیاه پُلک

علاوه بر خواصی که گفته شد، شما برای درمان انواع عفونت ها نیز می توانید از دم کرده این گیاه درمانی فوق العاده استفاده کنید بدین ترتیب که یک قاشق از گیاه پولک را داخل قوری چینی ریخته و مقداری آب جوش نیز روی آن بریزید کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد.

این دم کرده را به مدت حداقل ۴ روز و هر روز ۲ استکان از آن بنوشید. کسانی که پزشک برای مشکلات عفونی شان آنتی بتوتیک هایی مانند آزیترومایسین که یک آنتی بیوتیک قوی است تجویز نموده ، می توانند گیاه آویشن، گیاه پولک و گیاه پونه را با یکدیگر مخلوط کنند و پس از چند دقیقه نوش جان نمایند..

همچنین شما می تانید از مخلوط آویشن ، پولک و پنیرک نیز به جای چرک خشک کن و آنتی بیوتیک آموکسی سیلین یا آمیکاسین استفاده کنید.

همچنین برای درمان عفونت های ادراری و ترشحات زرد خانم ها در دوران بارداری ، خانم های باردار می توانند هر ۸ ساعت یک استکان از عرق این گیاه دارویی را بخورند.

اگر گیاه درمانی پولک را بخیسانید می توانید از آن به عنوان مهار کننده ی باکتری ها استفاده کنید و نتیجه و اثر قابل توجه آن را ببینید.

 کارشناسان طب سنتی به شما توصیه می کنند که بهتر است به محضی که احساس گلو درد کردید به جای آن که خودتان را به انواع آنتی بیوتیک ها نبندید و سیستم ایمنی تان را پایین بیاورید کمی دم نوش پولک و پونه و پنیرک دم کنید و با مقداری عسل یا نبات آن را استفاده کنید..

از دیگر خواص دارویی این گیاه می توان به خاصیت ضد عفونت داخلی برای زنان ، ضد باکتری ، ضد میکروب ، ضد آسم ، ضد سینوزیت ، ضد سرماخوردگی ، ضد روماتیسم ، ضد التهاب ، ضد عفونی نمودن مجاری ادراری ، درمان عفونت های مجاری تنفسی می باشد.

عصاره آبی گیاه پولک ، اثر قوی آنتی باکتریال بر انتروباکترآئروژنز که یک باکتری مولد عفونت ادراری است را دارد.

خواص گیاه پولک

عوارض جانبی گیاه پولک

با وجود مطالعات فراوانی که در این زمینه صورت گرفت تا به امروز هیچ گونه عوارضی برای این گیاه دارویی خودرو مشاهده نشده است.

شما می توانید با خیال راحت از خواص پزشکی و دارویی فراوان آن به جای درمان های شیمیایی و انواع آنتی بیوتیک ها از این گیاه مفید و فوق العاده اثر بخش استفاده کنید.

خواص گیاه پنیرک

پنیرک یکی از گیاهانی است که در اروپای غربی، آسیا و آمریکای شمالی بومی شده است. ساقه این گیاه به ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر می سد و نام گیاه شناسی آن پنیرک مالوا می باشد.

پنیرک معمولا از دی ماه تا شهریور شکوفه می دهد و گل های آن به رنگ صورتی کمرنگ و بنفش هستند که قطر آنها معمولا دو تا سه سانتی متر است که رنگی تیره دارند و بویی مطبوع از آنها به مشام می رسد.

مهمترین قسمت این گیاه، مغز و دانه های آن می باشد و دلیل نامگذاری آن هم همین قسمت این گیاه می باشد.

لعاب موجود در گیاه پنیرک دارای ارزش دارویی فوق العاده ای است و در تهیه انواع داروها از آن استفاده می شود.

پنیرک حاوی مقادیری از تانن ها، مخاط، فلاونوئیدها، ویتامین استثنایی و آنتوسیانین گلیکوزید مالوین است. نوع ارمنی و مارش این گیاه بیشترین استفاده برای اهداف دارویی می باشد.

یکی از خواص این گیاه دارویی درمان تب و گلو درد می باشد، باکتری ها و ویروس هایی که به سیستم ایمنی حمله ور شده و ایجاد تب کرده اند می توانند با این گیاه مهار شوند.

اگر علائم سرماخوردگی دارید و در بینی تان گرفتگی احساس می کنید، این گیاه از قدیم برای این منظور استفاده می شده است.

گیاه پنیرک علاوه بر خواص گفته شده، خاصیت التهابی نیز دارد، شما می توانید برای دردهای ناشی از زخم و یا کبودی بدن تان از این دارو استفاده کنید.

زخم های بدن شما نیز توسط این گیاه به سرعت التیام بخشیده می شوند، برای این کار می توانید برگ های جوشانده پنیرک را روی زخم و یا قسمت آسیب دیده بگذارید.

از دیگر خواص گیاه دارویی پنیرک، درمان مشکلات تنفسی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان سرماخوردگی، درمان زخم جای نیش مار، افزایش گردش خون، درمان خونریزی لثه و … می توان نام برد.