خواص آرد برنج و موارد مصرف آن

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74054

این محصول که از آسیاب شدن برنج‌های ریز(هم قهوه‌ای هم سفید)، به دست می‌آید می‌تواند انتخاب مناسبی باشد برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند اما خواص آرد برنج فراتر از چیزی است که به ذهنتان خطور کند!

گلوتن یک نوع پروتئین است که معمولا در گندم و جو و چاودار یافت می‌شود. بعضی افراد ممکن است به مصرف این ماده حساسیت داشته باشند و دچار مشکلاتی شوند.

از این رو برای این افراد استفاده از آرد گندم توصیه نمی‌شود. آرد برنج می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها باشد.

در ادامه با خبرگزاری اطلس همراه باشید!

خواص آرد برنج

فیبر: آرد برنج سرشار از فیبر است. بدن ما برای عملکرد بهتر روزانه نیاز به مقادیری از فیبر نامحلول دارد. مواد غذایی حاوی فیبر علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش به واسطۀ حذف ضایعات، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل فشار خون بالا، دیورتیکولار و بیماری رودۀ بزرگ را کاهش دهد.

آردی که از برنج قهوه‌ای تهیه شده با خوراکی‌هایی چون لوبیا و آجیل و سبزیجاتی مثل گل کلم و سیب زمینی می‌تواند مشکل یبوست را به خوبی برطرف کند.

خواص آرد برنج

فاقد گلوتن

همانطور که ذکر شد، آرد برنج مانند سایر آردها پروتئین گلوتن را در خود ندارد. خواص آرد برنج باعث میشود کسانی که به مواد گلوتن دار حساسیت دارند در رژیم غذای شان این آرد را جای دهند.

افرادی که به بیماری‌هایی مانند سلیاک مبتلا هستند. با مصرف مواد حاوی گلوتن، سیستم ایمنی‌شان دچار اختلال می‌شود. حذف این پروتئین از مواد غذایی می‌تواند باعث هضم بهتر غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود.

کمک به سلامت کبد

آرد برنج به دلیل اینکه حاوی مقادیری از ویتامین کولین است، می‌تواند برای حفظ سلامت و بهبود عملکرد کبد به بدن کمک کند. و از ابتلاء کبد به مشکلات سرطانی جلوگیری می‌کند.

موارد استفاده از آرد برنج

یکی از خواص آرد برنج همانطور که گفتیم جایگزینی آن به جای آرد گندم است. آرد برنج به دلیل اینکه می‌تواند مایعات را از غذایی که بلعیده می‌شود جدا کند باعث بهبودی در دستگاه گوارش می‌شود.

از این آرد می‌توانید در درست کردن سوپ و فرنی استفاده کنید. بعضی از سس‌ها نیز به واسطۀ این آرد تهیه می‌شوند. برای آماده کردن خورش‌ها و بعضی دسرها نیز از این آرد استفاده می‌شود.

خواص آرد برنج فقط به نقش آن در بهبود دستگاه گوارش خلاصه نمیشود. فیبر بالایی که این آرد دارد، نقش مهمی در محافظت از کبد هم دارد.

اما با وجود همه این خواص، آرد برنج در مقایسه با آردهای گلوتن دار از ارزش غذایی کمتری برخوردار است. نه تنها آرد برنج بلکه اکثر مواد غذایی بدون گلوتن فاقد برخی فیبرها و مواد معدنی هستند.

همچنین مواد غذایی بدون گلوتن می‌توانند شاخص گلیسمی بالاتری نسبت به غذاهایی که گلوتن دارند نشان بدهد.
شاخص گلیسمی یک عدد است که به ما نشان می‌دهد کربوهیدارت داخل مواد غذایی با چه سرعتی به گلوکز تبدیل می‌شود.

برای اینکه پروتئین و ارزش غذایی آرد برنج کمی بیشتر شود، می‌توان به آن تخم مرغ، پروتئین آرد پنیر، آرد کتان و گندم سیاه اضافه کرد. این کار باعث غنی‌تر شدن ارزش غذایی آن می‌شود.

انواع آرد برنج

آرد برنج به سه  صورت در بازار یافت می‌شود، آرد برنج قهوه‌ای، آرد برنج سفید، آرد برنج شیرین.

تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید در این است که؛ روی برنج یک پوسته وجود دارد، اگر آن پوسته را برنداریم برنج قهوه‌ای و اگر برداشته شود نتیجۀ آن برنج سفید است.

در برنج قهوه‌ای ما مقادیری از فیبر و کلسیم و روی داریم. عطر و بوی این برنج خیلی ملموس نیست. برای استفاده از این آرد می‌توانید آن را با دیگر آردها مخلوط کنید.

آرد برنج شیرین نیز از یک نوع برنج سفید که از نظر ظاهری با دیگر برنج‌ها متفاوت است تهیه می‌شود. این برنج دارای نشاسته‌ بیشتری نسبت به دو نوع دیگر برنج است. از این نوع آرد در تهیه بیشتر غذاهای آسیایی استفاده می‌شود.

از بین این سه نوع آرد، آرد برنج شیرین به دلیل داشتن نشاسته فراوان و چسبندگی بیشتر می‌تواند گزینه مناسبی برای چاشنی‌های شما باشد.

مقایسه آرد برنج با سایر آردها

آرد برنج بافتی صاف و ابریشمی دارد که باعث می‌شود در قوام و بافت غذا تأثیر بگذارد. از آرد برنج گاهی به جای آرد سفید هم می‌توان استفاده کرد. این آرد نسبت به سایر آردها مخمر کمتری دارد.

خواص آرد برنج و آرد گندم از نظر ارزش غذایی تقریبا برابر هستند. اما در آرد گندم فولات بیشتری نسبت به آرد برنج وجود دارد.

مقایسه آرد برنج و آرد گندم

پروتئین گلوتن موجود در آرد گندم هم یکی دیگر از برتری‌های آن نسبت به آرد برنج است. هر دوی آنها حاوی ویتامین ای هستند.

هم آرد برنج و هم گندم مواد مغذی حاوی فیبر که ضد سرطانی هستند را دارا می‌باشند. اما آرد گندم نقش بیشتری در پیشگیری از  این بیماری دارد.

آرد برنج و ماسک‌های زیبایی

یکی دیگر از خواص آرد برنج کابرد آن در تهیه ماسک‌های متعدد برای زیبایی پوست است. یک ماسک طبیعی و بدون مواد مضر، که به صورت کاملاً طبیعی چربی‌های اضافی پوست را جذب می‌کند.

می‌توانید دو قاشق غذا خوری از پودر برنج را با ۱ قاشق غذاخوری پودر نشاسته ذرت ترکیب کنید. این ماسک ساده اما پر فایده را به صورت خود بمالید.

بیست دقیقه روی پوست‌تان بگذارید. این ماسک به شما پوستی نرم تر و شفاف تر می‌دهد.

علاوه بر این می‌توانید از آرد برنج یک اسکراب لایه بردار بسیار مؤثر درست کنید. با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری از آرد
گندم و نصف پیمانه آرد برنج، یک چهارم پیمانه شکر، ۴ قاشق غذا خوری عسل و چند قطره روغن نارگیل می‌توانید یک لایه بردار عالی تهیه کنید.

این مواد را با هم ترکیب کنید و قبل از دوش گرفتن به آرامی بر روی پوست بدنتان بمالید. بگذارید سه دقیقه روی پوستتان بماند و سپس با آب سرد بشویید.

این اسکراب بر روی پوست شما نتیجۀ فوق ‌العاده‌ ای دارد. پوست شما را لایه برداری می‌کند. لک های روی پوست را برطرف می کند و پوست را نرم و لطیف می‌کند.

سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و آن را احیا می‌کند. باعث آبرسانی پوست می‌شود و رطوبت را به پوست هدیه می‌دهد و موجب درخشندگی آن می‌شود.