فواید خوابیدن به سمت چپ چیست؟ ۷ فایده مهم خوابیدن به سمت چپ

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77220

خوابیدن به سمت چپ بهتر است یا راست؟ شاید برای شما هم موقع خوابیدن این سوال پیش آمده باشد که به پهلوی راست بخوابید یا پهلوی چپ و یا رو به پشت و یا شکم؟ ممکن است خیلی ها گمان کنند خوابیدن به پهلوی چپ و یا راست هیچ فرقی نداشته باشد اما در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که این دو کاملا تفاوت دارند.

اما خوابیدن به پهلوی چپ بهتر است یا راست؟ طبق نظریه محققین و پزشکان، به طور کلی خوابیدن به پهلو کمترین ضرر را دارد و بهترین گزینه می باشد و خوابیدن به پهلوی چپ نیز دارای فوایدی است که در ادامه این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در توصیه های طب اسلامی و طب سنتی آمده است که موقع خوابیدن بهتر است ابتدا چند دقیقه ای روی پهلوی راست خود بخوابید اما برای خوابیدن گفته اند بهتر است زاویه خود را تغییر داده و با سمت چپ خود بخوابید. همچنین گفته اند که موقعی که صبح قصد بیدار شدن از خواب را دارید بهتر است ابتدا اندکی با پهلوی راست خود حالت دراز کش داشته باشید و سپس بلند شوید. این به آن معنا است که حالت اولیه و نهایی خواب بهتر است به سمت راست باشد اما ابده آل ترین و بهترین حالت برای خوابیدن، خوابیدن به سمت چپ است. در ادامه هفت دلیل مهم برای بهتر بودن خوابیدن به پهلوی چپ آورده ایم.

خوابیدن به سمت چپ

فواید خوابیدن به سمت چپ

همانطور که گفته شد پزشکان می گویند خوابیدن به پهلوی چپ دارای فواید زیادی است. در ادامه شما را با ۷ فایده از این کار آشنا خواهیم کرد.

کمک به زن باردار

پزشکان و متخصصین همیشه به زنان باردار توصیه می کنند موقع خوابیدن به پهلوی چپ دراز بکشند چرا که باعث می شود جریان خون به خوبی به جنین برسد و از طرفی به خاطر رشد جنین در رحم مادر باعث فشار کمتر به ستون فقرات زن باردار می شود.

به طور کل خوابیدن به طرف چپ برای زن باردار و جنین مناسب ترین حالت برای جریان خون می باشد.

کمک به التیام کمر دردی

احتمالا شاید همه ما این تجربه را کرده باشیم که وقتی شب ها در وضعیت بد بخوابیم صبح با کمر درد بیدار شویم. توصیه ما به شما این است که اگر هنگام بیدار شدن از خواب با کمر درد مواجه می شوید شب هنگام خواب حتما به پهلوی چپ بخوابید تا از درد کمر رهایی یابید چرا که خوابیدن به طرف چپ باعث کاهش فشار بر روی ستون فقرات می شود و همچنین باعث می شود جریان خون بهتری داشته باشید و در نتیجه از درد کمر رهایی یابید.

آرامش قلب

در طول زندگی تا زمانی که زنده هستیم قلب همواره می تپد. شاید از اطرافیان خود زیاد دیده باشیم که شب برای خواب به بستر رفته اند اما دیگر صبح بیدار نشده اند و در واقع در خواب ایست قلبی کرده اند. برای به حداقل رساندن مرگ و ایست قلبی بهتر است شب موقع خواب به پهلوی چپ بخوابید چرا که خوابیدن به طرف چپ کمک می کند جاذبه زمین قلب راحت تر خون را به گردش آورد و حرکت دهد.

هضم بهتر غذا

یکی از مزایای خوابیدن به سمت چپ این است که باعث می شود دستگاه گوارش شما بهتر کار کند و هضم غذا راحت تر انجام شود زیرا با این کار، از آنجا که معده نیز در سمت چپ قرار دارد باعث می شود غذا راحت تر وارد روده بزرگ شود و همچنین روده روی لوز المعده نمی افتد وآنزیم های گوارشی آزادانه جریان خواهند داشت.

اگرچه دستگاه گوارشی در هنگام خواب به فعالیت خود ادامه می دهد و چه به سمت راست بخوابیم یا یمت چپ، کار خود را انجام می دهد اما با نحوه خوابیدن می توانیم کمکی به معده خود برسانیم و کارش را راحت تر کنیم و در واقع باری را از دوش معده و دستگاه گوارشی خخود برداریم.

کاهش سوزش معده

خوابیدن به سمت چپ از این جهت که معده سمت چپ قرار دارد باعث می شود علائم رفلاکس در معده کاهش یابد. طبق بررسی و پژوهش هایی که انجام شده است خوابیدن به پهلوی راست باعث می شود علائم رفالکس تشدید شوند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که بعد از غذا دچار رفلاکس می شوید می توانید به مدت ده دقیقه به سمت چپ پهلوی خواد بخوابید تا سوزش معده شما کمتر شود.

تقویت سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی نقش کلیدی و اساسی در حرکت مایعات در سرتاسر بدن و سیستم ایمنی را ایفا می کند. یکی از فواید خوابیدن به پهلوی چپ این است که باعث تقویت سیستم لنفاوی بدن می شود چرا که خوابیدن به سمت چپ باعث تصفیه بهتر سموم، مایع لنف از طریق گره های لنفی خواهد شد. این در حالی است که خوابیدن به سمت راست از عملرد دستگگاه لنفاوی می کاهد.

عده ای از محققین نیز بیان می کنند خوابیدن به پهلوی چپ به دفع مواد زاید از مغر کمک می کند.

مانع از خر و پف کردن

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که شب ها در خواب خر و پف می کننید و موجب اذیت دیگران می شوید بهتر خوابیدن به پهلوی چپ را امتحان کنید. (البته نحوه خوابیدن تمام علل خر و پف شما را درمان نمی کند.)

خوابیدن به سمت چپ زبان و نای را در حالت طبیعی نگه داشته و راه تنفسی را باز می کند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به هفت مورد از فواید خوابیدن به پهلوی چپ برای شما عزیزان بپردازیم. امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده و اگر شما هم با یکی از این موارد رو به رو هستید بتوانید با این راهکارها خواب بهتری داشته باشید. امیدواریم همیشه موفق و سلامت و سربلند باشد.