خلیلزاد: فرصت تاریخی برای صلح در افغانستان به میان آمده است/ طالبان و دولت افغانستان روند گفتگو را آغاز کنند

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 91371

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح و تصمیم اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای امضای فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی باقیمانده طالبان استقبال کرد.

خلیل‌زاد بامداد امروز (دوشنبه ۲۰ اسد/ مرداد) در رشته توئیتی نوشته است که این اقدامات جسورانه پس از ۴۰ سال جنگ، فرصت تاریخی را برای صلح به میان آورده است، فرصتی که به گفته او برای تمام مردم افغانستان و ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی اهمیت دارد.

خلیلزاد افزوده است که انتظار دارد طی چند روز آینده آزادی زندانیان تکمیل و تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات عازم دوحه، پایتخت قطر شود.

وی اظهار داشت: طرفین باید برای دستیابی به توافق در مورد نقشه راه سیاسی و آتش بس دائمی و جامع برای پایان دادن به جنگ افغانستان، روند گفتگو را آغاز کنند.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ادعا کرد که ایالات متحده به دنبال یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک است که با همسایگانش در صلح بوده و تهدیدی برای جهان نباشد.

گفتنی است که لویه‌جرگه مشورتی صلح به منظور مشورت دهی در مورد آزادی ۴۰۰ زندانی باقیمانده طالبان از فهرست پنج هزار نفری این گروه، در ۱۷ اسد/ مرداد آغاز و روز گذشته با صدور قطعنامه ۲۵ ماده‌ای به کارش پایان داد.

در قطعنامه‌ی لویه جرگه آمده است که به منظور رفع موانع آغاز مذاکرات و پایان خونریزی در افغانستان، ۴۰۰ زندانی طالبان آزاد و آتش‌بس دائمی برقرار شود.

رئیس جمهور افغانستان نیز روز گذشته در مراسم اختتامیه لویه جرگه گفت که فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟