خلیلزاد: در کابل در مورد گزینه های مختلف برای پیشبرد روند صلح گفتگو کردم

  • انتشار: ۱۴ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 107857

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ضمن تاکید بر تسریع روند صلح اعلام کرد که در کابل گزینه‌های مختلفی را با حکومت و رهبران سیاسی در میان گذاشته است.

وی در مورد این گزینه‌ها جزئیات نداد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که خلیلزاد حامل طرح حکومت انتقالی به کابل بوده است.

نماینده ویژه آمریکا در یک رشته پیام‌ توئیتری نوشت که با همه طرف‌ها درباره افغانستان، دیپلماسی و جلب حمایت بین‌المللی گسترده‌تر به منظور کمک به افغان‌ها برای پیشرفت سریع‌تر در روند صلح، صحبت کرده است.

خلیلزاد افزود که حمایت گسترده‌ای از نیاز به حرکت سریع‌تر و تحقق صلح عادلانه و پایدار که افغان‌ها خواستار و شایسته آن هستند، وجود دارد.

وی گفته‌است: «جمهوری اسلامی و طالبان باید راهی برای حل و فصل سیاسی و آتش‌بس دائمی و جامع پیدا کنند. در کابل، من (در مورد) گزینه‌های مختلفی برای پیشبرد روند (صلح) بحث کردم.»

بر اساس گزارش‌ها، زلمی خلیلزاد در سفر اخیرش به کابل طرحی را به دولت و شماری از سیاسیون افغانستان سپرده‌است که در آن، نقشه‌ راه ایجاد یک حکومت انتقالی پیش‌بینی شده‌است.

گفته می شود که این طرح که در ۱۰ صفحه به زبان انگلیسی ترتیب شده و چندین سناریوی احتمالی را برای ایجاد حکومتی زیر نام «دولت انتقالی صلح» پیش‌بینی می‌کند.

بر اساس این طرح قرار است یک ساختار سیاسی جدید به نام «دولت انتقالی صلح افغانستان»‌ به میان بیاید که دارای «سه قوه مستقل و مساوی اجراییه، شورای ملی و مقننه که دارای دادگاه‌ عالی و دادگاه‌های محلی» خواهد بود. بر اساس این سند «یک شورای عالی فقه اسلامی و یک کمیسیون تعدیل قانون اساسی» نیز ایجاد می‌شود.

حکومت و مقام‌های آمریکایی تاکنون در مورد این گزارش واکنشی نشان داده‌اند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان آن را شایعه خوانده و بر اصالت قانون اساسی و نظام جمهوری تاکید کرده‌است.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پیش از این به شدت با حکومت موقت مخالفت کرده بود.

گفته می‌شود که خلیلزاد قرار است که این طرح را به‌زودی با طالبان نیز شریک کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟